/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Synomym for "kun/blot/bare"?
Fra : nebis
Vist : 951 gange
300 point
Dato : 22-03-06 20:21

Håber I kan hjælpe mig ...

Jeg vil gerne skrive: " ... metoden benytter sig principielt kun af ... "
men jeg vil gerne bruge et andet ord i stedet for "kun/blot/bare", da det helst ikke skal være negativt ladet. Jeg søger et neutralt ord, der indikerer, at der benyttes en simpel metode.

Nogle forslag?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-06 20:36

Nu synes jeg ikke din formulering med "kun" indikerer, at der er tale om noget negativt.

Men du kunne jo også skrive:

Metoden benytter sig udelukkende af.....

Selv om jeg synes det lyder underligt, at en metode benytter sig af noget.....tværtimod synes jeg, at det vil være mere passende, hvis "et eller andet" benytter en metode, hvis du forstår.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-06 20:37

Hov, måske er det bedre med:

Der benyttes en ganske enkel metode, nemlig........og så en beskrivelse af den metode der benyttes.

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-06 20:46

eller.... "der benyttes en simpel metode"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-06 20:58

Eller måske - simpelthen-

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-06 21:09

Du kan jo også fjerne "kun" i din sætning.

eller

"Metoden er meget enkel, der bruges ....

Det er lidt svært, når man ikke har kendskab til det, der står før og det, der kommer til at stå efter.

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 300 point
Dato : 22-03-06 21:30

Du skal også være opmærksom på at der er en nuanceforskel mellem

"metoden bygger principielt kun på" og
"metoden bygger i princippet kun på"

hvor det første indebærer at metoden har et klart princip hvilket er "kun at bygge på", mens det andet udtrykker en mere løs vurdering fra din side. Jeg har en anelse om at du mener det sidste. Ofte er det udtryk en unødvendig måde at lægge aftstand til eller at tage forbehold fra det du skriver og kan derfor med fordel udelades.

Forslagene tidligere i tråden gør dette udmærket, bortset fra at de vist alle sammen bruger en passiv ("der benyttes"). Det kan ofte blive klarere og bedre sprog ved at omskrive det til

"Metoden som [jeg/han/hun...] benytter, er enkel. Den bygger på..." - eller hvad der nu måtte passe i sammenhængen.

Men hvis du VIL have alternativer til "kun", er nogle muligheder: "udelukkende", "alene", "i sin enkelhed", "ganske enkelt". Men helt godt bliver det ikke.

Undskyld at jeg fik svaret på alt muligt andet end det du spurgte om

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 23:08

Jeg vil foreslå at du bruger ordet "alene", det er i nogle sammenhænge synonymt med dine ord, og jeg tror det vil virke i DIN sætning.

Din sætning:

" ... metoden benytter sig principielt kun af ... "
med "kun"

" Kun metoden benytter sig principielt kun af ... " (dobbelt KUN)

med "bare"

" Bare metoden benytter sig principielt kun af ... "

med "alene"

" Alene denne metode, benytter sig af ... " (glem principielt og kun, det er overflødige ord, der kun fortæller at du er i tvivl om hvad du mener!)

Godkendelse af svar
Fra : nebis

Dato : 23-03-06 00:03

Mange tak til jer allesammen... Jeg har ikke fundet et tilfredsstillende synonym, men jeres kritik har jeg taget til mig, og kan godt se, at jeg bliver nødt til at omformulere hele sætningen for at få en tilfredsstillende formulering.

Tak for svaret til jqb, der lige fik "i princippet" vs. "principielt" sat på plads -- det gør ikke noget med "udenomssnak" når det er fornuftigt!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-03-06 00:13

Havde jeg læst jqb's kommentar ordentligt, havde jeg ikke skrevet noget. jqb nævner nemlig også ordet "alene". Jeg mener stadig at det er det synononym du søger. Det lever op til dit krav om synonymitet og er ikke negativt ladet. jqb kommer med et eksempel på hvordan du kan omformulere din sætning. Det gør jeg og andre også. Håber du har fået hjælp nok. Hilsen Arne.