/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Købe rafter/træ i Polen ell. ?
Fra : Malkekoen
Vist : 2207 gange
100 point
Dato : 22-03-06 20:14

Vi skal bruge ca. 2000 rafter i ca. 2.00-2.20 meters længde. Alternativt kan vi bruge kløvede rafter.

Vi tænker at der kan være nogle penge at spare ved at købe i Polen, Sverige eller Tyskland når vi skal bruge så stor en mængde.

Derfor: Er der nogle af jer der kan hjælpe med en kontakt til en af ovenstående steder?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 21:24

Jeg synes at det ville være helt åndssvagt at fragte rafter ind fra Polen. Alene fragten ville jo medføre en hel masse forurening. I Danmark findes der masser af den slags der også er til salg og til billige priser hvis man bestiller i store mængder. Ikke kun via statsskovene men også via Dansk Skovforening kan du finde leverandører der kan og vil levere til en konkurrencedygtig pris. Nogle steder kan I selv få lov at skove træerne og køre dem ud af skoven. Dette gør det også billigt. Så undersøg lige det danske marked før I begynder at importere. I øvrigt er danske rafter ofte ældre og dermed bedre p.g.a. træets tæthed end træ fra lande hvor træet vokser bedre (hurtigere). Jo tættere årringene er i træet, jo bedre er træet. I lande hvor træet har vanskelige leveforhold som f.eks. i DK, vokser træet langsommere og derved bliver afstanden mellem de enkelte årringe kortere. Det betyder en væsentligt bedre trækvalitet. Polsk træ er måske billere i indkøb, men er ikke nær af samme høje kvalitet som Dansk, Norsk eller Svensk.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-03-06 21:24

Det kan da godt tænkes at der er penge at spare ved at købe disse i eksempelvis nævnte lande. I Polen har jeg en bekendt som muligvis kommer til DK her om et par uger og kan måske forhøre sig om priser. Der skal jo også beregnes transportudgifter oveni i tilfælde af "en fornuftig" pris.
Må jeg være så fri og spørge hvad de skal bruges til? Er det til et "vildthegn"?

Har I hørt hvad priser kan I få dem til herhjemme?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-06 05:52

2000 rafter er ikke så mange at det kan betale sig.
Fragt fra Polen løber let op i 6.000 Kr.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 23-03-06 07:51

Vi skal bruge rafterne til et hegn omkring det meste af vores hus. Rafterne skal være afbarkede.

Mht. til importproblematikken: Vi kan få en lastvogn herop fra Polen for lige knap 5000,-, og det er vel at mærke en hel lastvogn. Vores rafter fylder maksimalt ½. Hvis man giver firmaet nogle uger til at planlægge transporten dernedefra, kan man nøjes med at købe ½ lastvogn hjem til ca. 3000,-.

Rafternes kvalitet skulle ikke fejle noget fra Polen. Faktisk er mange af de kernetræsrafter der sælges herhjemme fra Polen!

Den bedste pris vi har fået herhjemme er kr. 300,- pr. meter hegn (200 cm høj med vandret liggende rafter) inkl. stolper (der sætter for hver 2 m). Det løber op i ca. 25.000,-

Palle Jensen: Du må meget gerne forhøre dig og skrive retur. Det lyder interessant

arne.jakobsen, jeg vil da prøve at forhøre mig herhjemme igen inden vi tager beslutningen om udlandet.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-03-06 16:26

Min bekendte befinder sig pt i Warzawa, så jeg prøver at få kontakt til ham så hurtigt som muligt...jeg har forøvrigt sat ham på en anden "opgave" med at finde en aircondition til vores sommerhusbyggeri, så han henvender sig/kontakter mig nok inden længe...jeg giver i hvert fald lige en melding hér når jeg ved noget

/Palle

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 23-03-06 23:16

Super - tak!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-06 19:28

Synes du ikke at du skylder svarerne at lukke spørgsmålet?
Hvis du mener at du ikke har fået et brugbart svar på dit spørgsmål, kan du jo vælge at annullere det. Derved får du 50% af dine point tilbage.

M.v.h. Arne