/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Løs ligning
Fra : Bella88
Vist : 843 gange
20 point
Dato : 22-03-06 19:13

Løs ligningen: x(2-4)=2(x-1)

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 30 point
Dato : 22-03-06 19:19

x(2-4)=2(x-1)
gang ind i paranteserne
<=>
2x-4x=2x-2
Reducer på begge sider (træk 2x fra)
<=>
-4x=-2
Del med -4 på begge sider
<=>
x=1/2

Godkendelse af svar
Fra : Bella88

Dato : 22-03-06 19:20

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-06 19:22

Velbekomme

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 19:27

Ligning: x(2-4)=2(x-1)

Først ganger du igennem. Hvert element uden for parantesen ganges med hvert element INDEN i parantesen: Således:

2x - 4x = 2x - 2

Så flytter du alle x ér over på den ene side og efterlader alle alm. tal på den anden, husk at alt der skifter over på den anden side af lighedstegnet skifter fortegn. Sådan:

2x - 4x -2x = -2 det kan trækkes sammen til

-4x = -2 du kan nu gange med +1 på begge sider af lighedstegnet og får:

4x = 2 du kan nu flytte de 4 over på den anden side af lighedstegnet, så skal du dividere:

x = 2/4 og det er det samme som

x = ½

Check resultatet ved at indsætte ½ istedet for x i den oprindelige ligning:

x(2-4)=2(x-1) =>

½(2-4)=2(½-1) =>

½(-2) = 2(-½) =>
-1 = -1 og det er jo rigtigt. Så du har regnet rigtigt.

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 22-03-06 19:31

HeHe Arne. Jeg kunne heller ikke nå det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 19:31

berpox bemærkning:

<=> ( mindre end er lig med større end) er noget vrøvl. Og han forklarer intet. ØV.

Vent med at acceptere et svar til du har fået et godt svar.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 22-03-06 19:42

til arne,
tegnet <=> betyder ikke "mindre end er lig større end" det betyder "er ensbetydende med"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-06 19:43

Det véd Arne godt......han er bare sur over at det ikke var ham der fik godkendt sit svar.....

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 22-03-06 19:48

Iøvrigt til Bella88, er du sikker på du har skrevet opgaven rigtigt af?
Jeg mener, venstresiden i ligningen ser således ud: x(2-4) det er jo lig med -2x, og dermed er det jo en lidt pudsig måde at opskrive det. Derfor tænkte jeg, at du måske havde glemt noget på venstresiden.
Hvis ikke, så er alt jo godt...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-06 19:49

Det er fordi han ikke er dygtig nok

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 20:06

bentjuul - Sikke dog noget vrøvl. Læs mit svar. Det er sgu så dygtigt som det KAN laves.

berpox - Vrøvl. De skide point må du da gerne have for dig selv. Men hvis du vil hjælpe folk, så gør det ordentligt. Se kommentaren fra 369874123. Det er IKKE altid at den der svarer først også gør det bedst. Vores spørger havde bare ALT for travlt med at acceptere et svar. Havde han/hun ventet bare et par minutter længere, tvivler jeg på at det var dit svar der var blevet accepteret. Jeg er imidlertid ligeglad, for nu HAR spørgeren fået mit svar, og så er alt jo godt.

Og så husk at undlade at løse skoleelevers problemer UDEN at undervise. DU underviser ikke en skid og derfor er du blot en snydelærer. Når du IKKE VIL undervise, kan du selvf. skive løsningen meget hurtigere. Derfor fik 369874123 og jeg ikke ét ben til jorden. Synd for spørgeren, men som sagt har han/hun jo fået det hele nu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-06 20:09

LOOOOOOOOOOOOOOOL Nu hyler han igen over at han ikke fik point

Citat
Vent med at acceptere et svar til du har fået et godt svar

Det leverede Berpox da, og Bella88 bad sgu da ikke om nogen forklaring, dit fjog.

Nap en tudekiks

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-06 20:14

Hold da kæft dit fjog... du lærer det ALDRIG.

Hvem i hede hule et eller andet har udnævnt dig til kontrollant og hjælpelærer her på Kandu?

Svar på sp. eller knyt. Hvis nogen ønsker en lang supplerende pædagogisk Dr.Watson forklaring fra en EDB specialist gennem mere end 25 år, så kan de jo be' om det

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-06 20:30

Til bl.a. Arnes oplysning:

Så længe man omskriver på begge sider af lighedstegnet/ulighedstegnet i sine ligheder/uligheder benyttes biimplikationstegnet <=> , hvorimod, når man indsætter tal i sine ligheder/uligheder så benyttes implikationstegnet => (som du ganske rigtigt gjorde i din kontrol)

A <=> B ...... A er sandt hvis og kun hvis B også er sandt

A => B ..... hvis A er sandt, så er B også sandt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-06 21:03

Arne, for hulen da noget VRØVL:

Citat
-4x = -2 du kan nu gange med +1 på begge sider af lighedstegnet og får:

4x = 2 du kan nu flytte de 4 over på den anden side af lighedstegnet.......

Det er vist første gang i matematikkens historie, at man har kunnet gange et negativt tal med et positivt, og så få et positivt resultat.......

Hvis du absolut skal lege skolemester, så vær 100% sikker på at dit svar er korrekt!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-06 21:09

Flot Berpox men utroligt at du gider at undervise ham, han vil jo ikke lære

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-06 23:43

LOOOOL Skide godt gået Berpox.

Det kunne lukke skrotbunkens store dumme og onde mund