/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Salt opløsning
Fra : pantifal
Vist : 12017 gange
100 point
Dato : 22-03-06 13:54

Hvormeget salt skal der bruges i 1 Liter vant for at lave en 0,9 % saltvand ?

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 22-03-06 13:59

90 g

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 22-03-06 14:01

Undskyld, det skulle være 9 g

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 22-03-06 14:06

Ja, 9 g ad 1 liter, hvis det skal være helt præcist. (9 g PLUS 1 liter = lidt mere end 1 liter). Altså 9 g opløst i så meget vand at den færdige opløsning har et volumen på 1 liter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-06 15:02

rubion: Nu er det jo givet at det skal opløses i 1l vand, så kan man jo ikke lave forudsætningen om.
Desuden kan der ske en molykyleændring, så man kan ikke sige hvad det færdige rumfang er.
Så summa sumarum, der skal bruges lidt over 9 g salt, da 9g salt + 991 ml vand giver en opløsning på 0,9%
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-03-06 16:50

1 liter vand tilsat 9 gram NaCl fylder ekstremt tæt på 1 liter. Det er derfor havvand bærer meget bedre oppe end ferskvand, når man svømmer. Det er altså ikke sådan, at 1000 ml vand plus 4 ml salt giver et volumen på 1004 ml, men forsvindende tæt på 1000 ml.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-06 17:27

Ja, 9 g AD 1 liter (Ad er latin og betyder "til". Det er normalt fagsprog for at lave opløsninger med et givent slutvolumen: Altså 9 g opløst i så meget vand at den færdige opløsning har et volumen på 1 liter. Der er hermed ikke sagt mere om vandforbruget end nødvendigt.

Hvis man læser hvad der står, og kun det, kan man ganske rigtigt godt med lidt stædig vilje konkludere at spørgeren har præcist en liter vand og under ingen omstændigheder ønsker at fravige denne forudsætning. Der skal så, så ganske rigtigt, bruges lidt mere end 9 g salt, og man ender så på et volumen der overstiger en liter en lille smule. Jeg ved ikke om du har undersøgt sagen med de 9 g NaCl + 991 ml H2O som iflg. dig giver 1000 ml. Men eftersom salt har en densitet der er tungere end vand, tillader jeg mig at betvivle dette. Vi fagfolk (laboranter, kemoteknikere og selv kemiingeniører) har imidlertid forlængst indset at det er lettere at afveje 9,000 g salt, skylle kvantitativt fra vejebåd ned i en 1000 ml målekolbe, opløse saltet i vand nok, og til sidst efterfylde kolben op til mærket på halsen med vand (AD EEN LITER). Så er man behageligt fri at skulle myre rundt i alle mulige og umulige tabeller og teorier om volumen af af chlorid- og natriumionerne, og gå den lange vej over åen efter vand for at lave en veldefineret opløsning.

Iøvrigt er det også underforstået fagsprog at % fast stof opløst i væske angives som vægt/volumen-%, blandinger af væsker som volumen/volumen-% og blandinger af faste stoffer som vægt/vægt-% (Så kan man bare håbe at alle andre har samme konventioner).

Nu lugter de 0,9% saltopløsning jo lidt af at der skal bruges isotonisk saltvand. Så hvis det bare er til at skylle næse eller øjne med, er det ikke så vigtigt om det er en anelse "off target". Jeg har iøvrigt lige prøvet at afveje 9,0057 g fint køkkensalt fra kantinen (mrk. Rena) på analysevægten (gad ikke bøvle med at pille de overskydende 5-6 milligram af igen). De fylder 6,5 ml, hvilket igen er en anelse mere end der kunne toppes op på en teske af "normal mellemstørrelse".

Godkendelse af svar
Fra : pantifal

Dato : 22-03-06 17:33

Tak for svaret rubion.

Det var alligevel ikke så svært at regne ud.

Pantifal