/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
hus køb hjælp 300 point
Fra : babee
Vist : 658 gange
300 point
Dato : 21-03-06 18:56

hejsa

vi har kigget på et hus og det er vi meget intersseret i. det koster 1.1 og vi har været ude og kigge det 4 gange. den 4. gang vi var der sagde vi ja til at købe det(det var damen vi snakkede med). det skal lige siges det er udenom ejendomsmægler. da vi så kommer hjem og er helt oppe at kører over at vi nu endelig har fundet huset ringer manden og siger at huset på papir skal koste 1 mil og så vil han have de 100000 kr under bordet. og det kan vi ikke da vi skal låne 100000 kr til istandsættelse også. kan man gøre noget i sådan en sag?????

på forhånd tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-06 19:15

Tja- en aftale er en aftale og et køb er et køb, hvad enten det er på papir eller ej.

Men huse handles normalt kun med skriftlige aftaler, så i får meget svært ved at komme igennem med en påstand om at i havde en mundtlig aftale. det er også et spørgsmål om hvem der ejer huset. Hvis huset kun er mandens duer aftalen med konen ikke til noget.

Det med penge under bordet lyder ikke godt. Det kan kun være fordi der er nogen , som skal snydes.

Formentlig er det fordi han skylder så meget væk med pant i huset, at der intet er til ham hvis alt skal gå ærligt til. Ved den manøvre kan i også meget vel blive snydt.

Henvend jer til en advokat og få ham til at medvirke. Det koster måske lidt, men er en billig "forsikring" for jer. Enten sætter advokaten manden på plads, eller også bliver der ikke noget ud af den handel. Det vil være ærgerligt for jer men intet mod de ærgelser I vil komme ud for, hvis der er uindfriet pant i et hus, som I tror I har købt og betalt.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 21-03-06 19:41

manden har røven fuld af penge og er bare penge grisk han er ved at opfører 27 andelsboliger på hans grund og bor i en villa der siger spar to. det hus han vil sælge har været udlejet. han siger han vil have dem skattefri og jeg mener jo at når man har haft huset i to år så er det man får mere ud af huset end den gæld man har på det er skattefrit??

hvor finder man ud af om der er uindfriet pant i huset??

vi vil først tage kontakt til en advokat når vi er sikre på at huset kan købes til ordentlig penge

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 300 point
Dato : 21-03-06 19:58

Hvis huset kun har været brugt til udlejning og han aldrig selv har boet i det, skal han betale skat af en eventuel avance ved salget. Ejertiden er sådant set ikke relevant. Det er formentlig derfor, at han vil have en del af det under bordet, således at han ikke skal betale skat af den fortjeneste.

Hvorvidt der er pant i huset kan undersøges ved at rette henvendelse til tinglysningskontoret i den retskreds, hvor huset ligger. Du kan enten få oplysningen pr. telefon eller selv møde op på tinglysningskontoret (er en afdeling under byretten).

Jeg vil meget stærkt anbefale jer at tage kontakt til en advokat med det samme, såfremt I stadig er interesseret i at købe huset. Han vil kunne rådgive jer korrekt omkring disse forhold.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-06 23:22

Jo mere i fortæller om den sag des mere tyder det på, at det er en advokat i har brug for nu med det samme. Hvis i ikke kender en, kunne i jo f. eks spørge i banken, om der er en den kan anbefale, og som er trænet i hushandeler og gør arbejdet til en rimelig pris.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 22-03-06 09:06

Hvis i nu absolut vil vente med at hyre en advokat (i får nok brug for ham til at gennemse kontrakten alligevel) så er der gratis retshjælp i de fleste større byer. Der er for eksempel en der holder til på Roskilde Bibliotek.
De kan gratis svare på umiddelbare spørgsmål, og mindre sager. Skal der mere til så koster det...

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 24-03-06 09:05

Tak for svaret Paulus1.