/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
andengrads ligning
Fra : amersham
Vist : 5023 gange
60 point
Dato : 21-03-06 15:42

X i anden - 114X-5=-5
kan nogen hjælpe med selve udregningen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-06 17:55

Den løses pr inspektion
x= 0
x= 114

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-06 18:05

Hvis du er novice ud i matematikken gør du sådan:

Læg 5 til på begge sider af lighedstegnet.

Sæt x uden for en parantes

så har du et produkt som skal være nul.

Det er det ( og kun da) hvis en eller begge faktorerne er nul.

Deraf indses løsningen uden at bruge en smart formel for løsning af andengradsligning med diskriminant eller andre raffinimenter.

Kommentar
Fra : hosantoga

Dato : 31-03-06 22:51

Det er en god måde som transor beskriver for at løse problemet.

Den helt generelle måde at løse en andengradsligning på (i hvert fald som jeg har lært det) er som følger.

Generel andengradsligning:
a*x^2+b*x+c=0

Du beregner så diskriminanten, D, som også transor henviser til på følgende måde:
D=b^2-4*a*c

Diskriminanten indsætter du så i følgende udtryk:
x=(-b+-(kvadratrod(D))/(2*a)

Det er IKKE en fejl at der står + og - efter hinanden. Det betyder bare, at du først regner det igennem med + og derefter med -. Du får så to værdier for x som gerne skulle være løsningen til ligningen. Løsningen til din ligningen bliver således:

x^2-114*x-5=-5
x^2-114*x-5+5=0
x^2-114*x=0

Herudfra får du følgende:
a=1
b=-114
c=0

Diskriminanten, D, bliver så:
D=(-114)^2-4*1*0=12996

Du regner så x således:
x=(-(-114)+kvadratrod(12996))/(2*1)=114
og
x=(-(-114)-kvadratrod(12996))/(2*1)=0

På den måde kan du løse alle andengradsligninger så længe du får den rokeret rundt så den kommer på formen
a*x^2+b*x+c=0

Håber det er til at forstå