/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
hvid slavehandel eller...???
Fra : Toupie
Vist : 515 gange
240 point
Dato : 27-11-02 23:05

Jeg har for nyligt hørt at der er en ny lovgivning på vej ang. kontanthjælpsmodtagere. Loven går i grove træk ud på at det nuværende aktiveringsbidrag på 11.50 kr. (før skat) bliver fjernet helt og 30% reglen ligeså, uanset om du har andre problemer end ledighed eller ej. Så fremover får kontanthjælpsmodtagerene kun kontanthjælp for de timer de er på aktiveringsprojekterne.

Er det hvid slavehandel eller er det en fair behandling??? kom med din mening...

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 240 point
Dato : 28-11-02 04:10

Hej!

Det er et meget meget stort og ømtåeligt emne (for nogle) som du her tager op!

Min første indskydelse er, at jeg er helt enig med dig - det er noget f........ s...... og dem der fremkommer med disse uovervejede forslag skulle selv tvinges til at prøve ikke at have et betalt arbejde!

Men så længe folk ikke selv har prøvet at mangle betalt arbejde, så er de så f...... kloge!

Jeg ved, at der er virkelig mange af dem der figurerer i ledighedsstatistikken eller øvrige der meget gerne vil have et betalt arbejde af mange årsager, for faktum er at man minimum burde gange ledighedsstatistikken med 3, idet dem der er på kontanthjælp, orlov, udannelse eller aktivering m.m. ikke er medregnet, og så er det meget svært at skubbe andre ud!

VÅGN OP alle I der har så travlt, skaf først nogle flere arbejdspladser, så kan man da begynde at tænke sådan; men ikke så længe, der er et kæmpe overskud af arbejdskraft!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 28-11-02 14:12

PS. Gid de såkaldte "VISMÆND" ville bruge lidt mere tid på os lommefilosoffer!!
JanneP

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-11-02 22:46

Hej JanneP
Jeg har afvist dit spørgsmål, ikke fordi jeg er uenig med dig - det er jeg slet ikke men dit indlæg er mere generalt, og det jeg efterlyser er en debat om den nye lovgivning, hvordan vi behandler kontanthjælpsmodtagerne og hvordan det evt. vil påvirke vores samfund på længere sigt

Til Bjarne
Du har helt ret, dem der laver lovene burde selv prøve at være de svage i vores samfund!! ...men jeg er nu bange for at den nye lov er ret velovervejet fra politikkernes side af....tror bestemt Fogh er Amerikaliderlig, og prøver at lave lille Danmark om til Amerikanske tilstande

// Toupie

Kommentar
Fra : Naut

Dato : 08-12-02 17:17

Hej Alle

Jeg er ganske enige med jer i, at det er et meget ømtåleligt emne, men på den anden side, hvad kan man ellers gøre???

Mange af de aktiveringsjob, smt div. kurser og hvad der ellers har været, er "slået" fejl. (De har også været under alt kritik!!!!!!!!). Men hvad er alternativt, for at få folk i arbejde??????

Indrømmet, jeg er nok MEGET forudindtaget, men jeg mener at INGEN under 30 bør være på kontant hjælp eller deslige,
MEDMINDRE der er særlige omstændigheder der taler for. Der er efter min mening for mange der er kunstigt afhængige af systemet, og det gør det ikke bedre at det ikke kan betale sig at arbejde..........

Til gengæld skal meningsløse aktiveringsplaner afskaffes.

\John

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 08-12-02 20:58

Hej Toupie - helt i orden! Kan godt se det!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-12-02 09:53

Hej John

Din holdning deler du med mange men holdninger er ikke altid nok Selvfølgelig kunne det være rart hvis alle under 30 havde et arbejde - et meningsfyldt arbejde.... men jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvordan den "drøm" skulle kunne gå i opfyldelse?? Der er jo bare ikke arbejde til alle, og med de krav der er til en "ansat" i dag, så er konkurrencen hård og det er absolut ikke alle der kan leve op til de krav - enten pga. et anderledes udseende eller manglende uddannelse...hvad gør de???

Jeg kan kun give dig ret i at mange af aktiveringsprojekterne er slået fejl, men ideen til dem var god - desværre bliver de bare ikke brugt på den tiltænkte måde og derfor slog de fejl...

På hvilken måde kan det ikke betale sig at arbejde??? mener du lønmæssigt eller udviklingsmæssigt??

Til JanneP
godt, men du må da meget gerne komme med flere kommentarer

// Toupie

Kommentar
Fra : Naut

Dato : 11-12-02 22:51

Hej Toupie (skrev en roman før, som forsvandt - prøver igen)

Du har helt ret i at virksomhedernes krav til deres nye medarbejdere er urimeligt høje, hvis tendensen fortsætter, så skal man snart have en doktorgrad for at blive avisbud.
Men de unge kan selv gøre noget, nemlig at tage en uddannelse som der er brug for (og ikke en hvor 1000 andre tager den samme, og hvor der kun er 100 stillinger).

Det der er min pointe er, at vi, ligesom virksomhederne, er blevet for krævende. Vi vil have et godt job, som er flexibelt, som har en høj løn, hvor der kun er få trivielle/ensformige opgaver og hvor vi har noget at skulle have sagt.
Det der med at kæmpe sig op, og tage alle lorteopgaverne, det er ikke noget for os.

Dette er min tese, jeg har selv (indtil for nyligt) været en del af den, i kraft af uddannelse. Men der er mange flere aspekter i det end det.

En af mine ideologier, som du kalder en drøm, er mere end bare det. Det er på grænsen til at være utopi. For mit forslag er:
- Find en ting du kunne tænke dig at arbejde med, tag den relevante uddannelse og i mellemtiden, kan man så tage
et af de jobs som der er få der vil have (avisbud, rengøring, butiksass. o.s.v).

Men det er på grænsen til utopi, for i dagens danmark handler det ikk om overlevelse, men om status og selvudlevelse (maslow).

Og jeg mener det ville være godt for selværet at arbejde, for lønmæssigt kan det p.t. ikke svare sig.*S*

\ John

(Fedt emne forresten)

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 12-12-02 00:19

Hej John

Tak jeg kan også godt lide emnet...

Jeg kan næsten læse ud fra dit indlæg, at du har haft en tryg opvækst og at du på din vej gennem livet har lært at kæmpe og lært om normer og værdier... men hvad med alle dem der ikke har lært det?? alle dem der hele livet igennem har fået af vide at de ikke duer til noget?? dem der er ordblinde og har svært ved at gennemføre en uddannelse?? alle dem hvis famillieforhold er så belastende at de ikke har overskuddet til at kæmpe?? kort sagt, de "svage" i vores samfund ( mener nu ikke at ordblinde er "svage" og heldigvis er der mange hjælpemidler til dem i dagens Danmark, men de har ikke lige så nemt ved det, som andre). Mener du også at de "bare" skal tage sig en uddannelse og et job i mellemtiden som avisbud???
Jeg kan fortælle dig at for de mennesker som jeg kort har beskrevet, der handler det nemlig KUN om overlevelse og bestemt ikke om status.

Jeg kan så også lige fortælle dig at kontanthjælpen er så lav, at bare det at få pengene til at slå til, er en kamp i sig selv for mange.

Men du har da ret, hvor ville det dog være herligt hvis alle havde lige muligheder for at tage en uddannelse og hvis det ikke var så nødvendigt at stile efter status for at være accepteret i vores samfund - men desværre bliver der jo set ned på minioriteterne......"de kan jo bare tage sig sammen!!"

// Toupie

Kommentar
Fra : Naut

Dato : 12-12-02 14:37

Hej Toupie

Jeg har haft en turbulent barndom, om den kan siges at være tryg er vel et spørgsmål om for-tolkning og oplevelse (men er alt ikke det i sidste ende???)

Jeg er måske meget sort og hvid, og jeg ved godt at der er nogle som har det ekstremt svært, og kun oplever modgang. Men min tese (endnu en) er at man selv er skyld i om ikke meget så i hvert fald en del af det, (jeg har i høj grad mærket det på egen krop). For der er meget man selv kan gøre, men det kræver til tider opbakning – og får men ikke det, så kan jeg godt se at det kan virke håbløst.

Men hvad så med alle medløberne??? Bare tag ungdomshuset som er et fantastisk eksempel, eller bare Christiania. Hvorfor skal så mange unges evner gå tabt på ”ingenting”?.

Og som før nævnt, der er nogle som har brug for hjælp og de skal have den, koste hvad det koste må, der er bare for mange der misbruger det.

\John

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-12-02 10:17

Hej John

Du har da ret i at der er mange der udnytter eller "bruger" systemet men sådan er det jo, ligegyldigt om du så er politikker, direktør eller kontanthjælpsmodtager - der vil altid være mennesker der udnytter mulighederne til den yderste grænse

Jeg giver dig også ret i at "man" selvfølgelig selv (til en vis grænse) har skylden for hvordan ens liv skal udvikler sig, og jeg beundre helt klart folk som dig der kæmper for at komme videre - det er flot!!

Så i bund og grund er vi jo enige .... de der har brug for hjælp skal ikke straffes og de der har muligheden for at kæmpe skal kæmpe

// Toupie

Kommentar
Fra : Naut

Dato : 21-12-02 13:55

Og det var så det emne.............. *GGGG*

Hav en god jul og et godt nytår
det har været en fornøjelse at "skrive" med dig

Hold dig munter

\John

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 22-12-02 09:21

Tja der er nu mange årsager til at tingene går skævt.
Forældrenes psyke, alkoholmisbrug, og manglende opbakning...

Tag lige den her:
Mor og far bliver skilt, storebror bor ved mor, lillesøster ved far, sådan lige indtil han finder ud af at det er nemmere at hun bor hos sin farmor. Farfar kunne ikke lide moren. Lillesøster har temperament, og får at vide at hun er lige så sindssyg som sin mor.

Hvordan får lillesøster det som voksen??
JanneP

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 22-12-02 11:39

...rettelse - farfar siger til lillesøster at hun "er ligeså sindssyg som sin mor"...
JanneP

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-12-02 17:55

Hej JanneP

Ja, det kan vi jo kun gisne om og håbe på at hun får opbakning andetsteds fra

Glædelig jul samt et godt nytår til alle..

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 22-12-02 17:57

Tak for svaret Bjarne_H.

Du er klart den der kom nærmest min egen holdning, så du får også pointnene

Glædelig jul og godtnytår til dig og dine

// Toupie

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-12-02 18:15

Hej Toupie m.fl.!

Selv tak det var spændende at følge debatten og der kom da mange gode kommentarer frem!

Glædelig jul og et godt nyt lykkebringende nytår ønskes I alle!

Mvh
Bjarne