/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
The Rape of Nanjing
Fra : Trine08
Vist : 636 gange
50 point
Dato : 20-03-06 21:33

Hej

Nogle der ved noget om den her sag ?

Eks. hvorfor gik Japan ind i Kina dengang ?

Var der nogen special grund til det lige var Nanjing de gik ind i ?

Hvorfor udvikelde det sig til sådan en bloddig kamp ? (hvor kom alt det had fra)

Søger også nogle danske link hvor det er nærmer beskrevet.

Hvorfor høre vi ikke så meget om den tid ?
Kan det være pga afstanden ?

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-03-06 22:48

Hej Trine08

Hvorfor går du ikke bare ind på nettet og søger efter det du selv skriver ?Japan ind i Kina dengang --- Søg--Så finder du det hele. At Nanjing blev angrebet var fordi det dengang var Kina's hovedstad. Jeg fandt et meget godt link: http://www.marxists.org/dansk/trotsky/kina/37-river.htm, men jeg vil anbefale dig selv at søge, der er masser af stof.http://da.wikipedia.org/wiki/Special:Search?search=%s er også en god søgemaskine til alt muligt.
Håber du kan bruge svaret.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 20-03-06 23:00

jeg kan ikke få dit første link til at virke.
og det på wikipedia linker ikke til noget.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-03-06 23:06

Hej igen, hvis du søger under: RAPE OF NANJING, får du også mange resultater feks.http://www.centurychina.com/wiihist/njmassac/rape.htm

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 20-03-06 23:10

Har selv fundet svar på: Hvorfor udvikelde det sig til sådan en bloddig kamp ? (hvor kom alt det had fra)

Beijing falt tidlig, men Shanghai bød på større problemer for japanerne, som av en eller annen grunn hadde sett for seg at det hele skulle være over i løpet av få uker.

Nettopp frustrasjonen over at de tross alt møtte motstand er blitt holdt fram som én av flere årsaker til at den japanske hæren bragte med seg helvete da den i desember inntok nasjonalistkinesernes regjeringsby Nanjing.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 21-03-06 00:00

Ja, de sider har jeg været på..og har også læst dem. Men jeg ville godt havde nogle på dansk.

Jeg har snart læst temlig meget om det, og sidder nu tilbage med de spg jeg stillede først.

Netop de ting er ikke beskrevet nogle steder,,, der står kun beskrevet HVAD der SKETE under The Rabe og N... Ikke HVORFOR.

Jeg vil godt kende GRUNDEN til overgrebene,,,ikke hvordan overgrebene var.
Det har jeg læst...de var forfærdelige. Som beskrevet i mange af linkene.
Langt værre end 2 verdens krig på mange måder.

Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 50 point
Dato : 21-03-06 01:26

Hej Trine08
Jeg har slået det op i Gyldendals Store Danske Encyklopædi. Jeg indsætter tekst her:
Nan'jing, kin. [NaNdçIO], (kin. 'den sydlige hovedstad', jf. Beijing 'den nordlige hovedstad'), Nanking, hovedstaden i Jiangsuprovinsen i det østlige Kina; 2,7 mio. indb. (1996). Byen var tidligere især kendt for skibsbyggeri og produktion af silke, porcelænsvarer og papir. Nanjing er en moderne industriby med hovedvægten på sværindustri, bl.a. jern og stål, værktøjsmaskiner, motorkøretøjer, olieraffinaderi og kemisk industri. Nanjing ligger ved Chang Jiang (Yangtze Kiang) 260 km NV for Shanghai og er et vigtigt trafikknudepunkt. Byens universitet og teknologiske institut er blandt Kinas kendteste læreanstalter. På grund af de meget hede somre er Nanjing en af "Kinas fire ovne".
MJus
Nanjing kendes fra 400-t. f.Kr. og har fra 200-t. e.Kr. flere gange været hovedstad for kinesiske dynastier med en storhedstid 317-589. Det år ødelagdes byen totalt, og den genvandt først sin position i 900-t. og var hovedstad under det tidlige Mingdynasti 1368-1421. I 1900-t. har byen været hovedstad 1912, 1928-37 og 1946-49.
AHoRa
Under Den Kinesisk-japanske Krig 1937-45 anså japanerne det for muligt, at Nanjings fald ville knække kineserne. Angrebet på byen begyndte 13.12. 1937, og Nanjingmassakren varede i seks uger. Mange blev voldtaget, og over 100000 civile blev dræbt. Ca. 1/3 af byen nedbrændtes.
Nanjingårtiet. Perioden 1928-37 kaldes ofte Nanjingårtiet, men i realiteten kontrollerede GMD i 1928 kun en del af det østlige og centrale Kina, mens resten af landet fortsat blev behersket af krigsherreregimer, der blot formelt var underlagt regeringen i Nanjing. Dette billede ændredes ikke væsentligt i perioden. Bortset fra de lokale krigsherrer stod Nanjing-regeringen over for to nye fjender: dels kommunisterne, dels japanerne, som i 1931 havde erobret Manchuriet.
Efter massakrerne i 1927 lykkedes det KKP at etablere et baseområde på grænsen mellem Hunan og Jiangxi, og i 1930 dannedes Det Sydvestlige Jiangxis Sovjetregering under Maos ledelse. Chiang Kai-sheks tre første "omringelses- og nedkæmpningsfelttog" mod Den Røde Hær 1930-31 endte alle med nederlag. I 1931 blev den første nationale sovjetkongres afholdt i Jiangxibaseområdet. Mao blev indsat som regeringsleder, men i realiteten var hans magt for nedadgående, idet KKPs øverste ledelse, de såkaldte 28 bolsjevikker, var mere sovjetloyale end Maos grupper og skeptiske over for hans bondebaserede guerillametoder. KKPs baseområder havde på dette tidspunkt ca. 9 mio. indbyggere, heraf 3 mio. i selve Jiangxi-Sovjetten, og en hær på op mod 150000 mand.
Efter yderligere to felttog lykkedes det i 1934 Chiang at sætte Den Røde Hær ud af spillet. KKP besluttede at evakuere fra Jiangxi og brød i oktober 1934 med 100000 mand Chiangs omringelse i en flugt vestover. Dette blev begyndelsen til Den Lange March 1934-35, som førte Den Røde Hær fra SØ- til NV-Kina og samtidig førte til Maos overtagelse af partiledelsen. Da resterne af Den Røde Hær havde etableret sig i NV-Kina, stod Chiang klar til at give KKP dødsstødet; men Japans voksende pres mod Kina ændrede historien.
Japanernes erobring af Manchuriet i 1931 satte en kædereaktion af konflikter i gang mellem Kina og Japan. For GMD blev det et alvorligt tilbageslag for bestræbelserne på national samling. Op gennem 1930'erne fortsatte den japanske fremrykning i Nordkina, mens Chiang primært satsede på fortsat at få bekæmpet KKP. I 1936 blev han dog af sine egne tvunget til forhandling om standsning af borgerkrigen. Zhou Enlai repræsenterede KKP ved forhandlingerne, som førte frem til Den Anden Forenede Front mellem GMD og KKP 1937-45.
Der står meget mere, men jeg håber det er nok !
Pænt godnat !

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 21-03-06 16:35

1000 mange Tak for svaret steno.

Det er dejligt at få lidt "mening" bag, når man har læst om de forfærdelige ting der skete dengang.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 21-03-06 17:37

Det var dejligt det lykkedes at få lidt "lys over land". Tak for points !