/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Farverne bliver kedelige
Fra : rolandkorg
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 18-03-06 22:14

Jeg har lige anskaffet mig en Canon Pixma IP1600, men er dog lidt skuffet over farverne...

Jeg har printet et billede af et snelandskab, men sneen blev nærmest helt beskidt at se på, og billedet blev meget mørk i forhold til skærmbilledet. Den kører på de originale startpatroner.

Hvad kan der være galt ? Kan jeg kalibrere farvestyringen eller noget ?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-03-06 22:58

hvis du indtager en moderat mængde lsd vil det omgående pifte farverne op.

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 18-03-06 23:31

Jah... Det er jeg ikk tvivl om

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-06 01:00

Det skal stå i brugsanvisningen hvordan du gør (evt. medfølger også en CDrom med brugsanvisning på, det ved jeg ikke om der gør til den der model).

på de fleste printere har du mulighed for at ændre farvetone, kontraster o.s.v. og ligeledes hvilken slags papir der skal printes på.

Men det er lige så vigtigt, at det er noget godt fotopapir du bruger.
Dårligt papir kan ødelægge mange ellers gode billeder.

mvh dova

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 19-03-06 01:01

Hent dette program http://www.irfanview.com/main_download_engl.htm et af de bedste gratis programmer og der er en dansk sprog modul.det kan det meste du har brug for

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-06 01:39

Dit grafikkort påvirker farverne på skærmen.
Din skærm påvirker farverne du ser på den.Skærmbilledets lys, kontrast og farvetoner er således ikke kun en bestemt af data i computeren

Farverne på dine print er påvirket af både printerdriveren, printeren papiret og blækket.

Endelig påvirkes en farven på et papirprint af det lys, som man ser det i.

Nogle skærme, drivere og printere kan justeres i hardware eller software så der bliver bedre overensstemmelse mellem det man ser på skærmen og det printede billede. I praksis er det ikke så nødvendigt idet man hurtigt lærer hvor lyst eller kontrastrigt et billede skal være på skærmen, for at blive godt på printeren. For at lave gode billeder skal man tage sig tid til at arbejde med dem før print. Beskæring lys og kontrast er det vigtigste. Langt vigtigere end at rette røde øjne.

Det forhold at skærmen er selvlysende , men at papirbilleder kun ses i reflekteret lys gør at papiret aldrig vil kunne spænde over så stort et kontrastforhold som skærmen.

Specielt er det svært at gengive nyancer i højlysområderne korrekt. Snebilleder hører til den svære kategori på papir. Det kan jo ikke blive hvidere end papiret, og skal der være et billede, kan det jo kun være ved at grumse det hvide med lidt farvet blæk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-03-06 08:01

BINGO transor - det må jeg sige! - Det kunne jeg ikke bøje i neon, bedre end du har gjort her !!!!

Kvaliteten af det papir som der udskrives på, er afgørende for billedets kvalitet. - Det der skal være hvidt, får i teorien ikke nogen farve fra printeren.
Jeg har afprøvet flere slags fotopapir, og her er det ikke alle slags der gengiver farverne naturtro. Så hvis du skal lave et billed med gode farver, så vil jeg råde dig til, at du bruger papir af en god kvalitet.

Jeg har selv haft lidt af det samme problem, hvor det var skærmen der ikke gengav farverne korrekt.
Den kunne ikke få billedet lyst nok, så jeg måtte sætte et andet program ind, som kunne styre grafikkortet.

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 19-03-06 11:17

Papiret burde der ikke være noget i vejen med, det er noget af det dyreste Canon papir. Har printet billedet ud på to forskellige printere, (en Hp og en Canon) og der er altså en væsentlig forskel.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-06 11:25

Den væsentlige forskel er vel at billedet på Canon papir ser bedst ud på Canon printeren?

Det ville jeg i hvert fald forvente :)

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-06 17:18

Hej, rolandkorg.
Jeg har selv en canon pixma ip 4000.
Der følger en del brugsanvisning og hjælp med. F.eks. står der om farvestyring:

Citat
Du kan justere farvelægningen, så farverne i de udskrevne resultater er tættere på det, du forventer.
Den funktion, der registreres med (Windows XP, Windows 2000), kan kun vælges i Windows XP eller Windows 2000. Den kan ikke vælges i Windows NT 4.0.

1. Vælg Manuel for Farvejustering på fanen Indstillinger.
2. Klik på Indstil... for at åbne dialogboksen Manuel farvejustering.
3. Indstil Farvebalance.
4. Adjust Intensitet.
5. Undlad at markere Aktiver ICM (Windows XP, Windows 2000).
6. Vælg Udskriftstype.
7. Vælg Lysstyrke.
8. Klik på OK.

Fanen Indstillinger vises igen.

Bemærk!
Når du markerer feltet Gråtoneudskrivning, er alle indstillinger undtagen Intensitet nedtonede og er utilgængelige.
Når der er valgt Ingen under Udskrivningstype, vises feltet Lysstyrke nedtonet og kan ikke vælges.
Når du markerer feltet Aktiver ICM, vises felterne Udskriftstype og Lysstyrke nedtonet og kan ikke vælges.

Men du må da selv have noget lignende, hvis du har installeret din printer..

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 19-03-06 20:57

Til Bille1948 -> Det var nemlig på canon-printeren at billedet blev ringest, så det må simpelthen være farverne det er galt med.

Jeg må lige kigge nærmere på Birgittas forslag