/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Øreafrunding v. momsafregning
Fra : mikefun
Vist : 5383 gange
100 point
Dato : 18-03-06 18:10

Hvordan og hvornår nulstiller man de forskellige momskonti ved momsafregning da man jo kun indberetter hele kroner?

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 18-03-06 18:43

man sætter beløbet på øreafrunding, eller lader det blive stående. Sidstnævnte er nok det mest almindelige, da der jo typisk er sket posteringer efter opgørelsesdato men før afregningsdato.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 18-03-06 20:47

Det Maria mener er at du ovefører momsbeløbene fra momskontiene i hele kroner og lader ørene blive stående til næste afregning.

Typisk har du to sæt momskonto, et sæt for posteringer i løbet af kvartalet (eller måneden hvis firmaet er stor nok) og et sæt for tidligere kvartaler. Har du det, posterer du selve momsangivelsen i slutningen af perioden ved at debitere udgående (salgsmoms) på konto for udgående moms (så blive den "tømt") og krediterer på udgående moms tidligere kvartaler. Indgående afgift (købsmoms) krediteres på indgående afgift og debiteres på indgåendem moms tidligere kvartaler. Den skyldige moms krediterer du på skyldig moms og debiterer på skyldig moms tidligere kvartaler.

I stedet for momskontiene for tidligere kvartaler kan du også føre momsbeløbene over til konto for skyldig moms.

I begge tilfælde bliver ørene stående tilbage og bliver således overført til næste kvartal.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-06 01:38

Citat
I begge tilfælde bliver ørene stående tilbage og bliver således overført til næste kvartal.
nemlig, du runder altid ned, 50,10kr bliver til 50kr , 50,99kr bliver også til 50kr

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-06 09:11

Hej

Når man afregner andre steder, f.eks. beregning af A-skat, AM-bidrag m.m., så er der helt klare lovgivningskrav til hvordan man afrunder.

Der er ikke i lovgivningen nogen regel som skal følges når man afrunder momstal.

Jeg bruger almindelig op/nedrunding.

Eksempel, ved udgangen af et kvartal står der følgende beløb:
Salgsmoms kredit 1.234,56
Købsmoms debet 234,49

Så flyttes kr. 1.235 fra salgsmoms til momsafregningskontoen
Derefter flyttes kr. 234 fra købsmoms til momsafregningskontoen.

Saldoen på momsafregning er nu kredit 1.001, som skal betales.

Ørebeløbene bliver på hhv. salgs- og købsmomskontiene, og regnes dermed med i efterfølgende momsperiode.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 19-03-06 09:53

-->LeifHansen
Nej, man har typisk kun en konto til moms - eller rettere en til købsmoms, en til salgsmoms, en modkonto til importmoms og så en afregningskonto. Man periodedeler ikke i kontoplanen - det er en slem uskik, som nogle revisorer bruger fordi de ikke kender programmet godt nok.

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 19-03-06 11:34

Hvis man lader ørebeløbene stå på hhv. salgs- og købsmomskontiene og kun overfører hele kroner til momsafregningskontoen, hvad så med de rest-ører der står på salgs- og købsmomskontiene ved årets udgang? Kan det bestegnes som ekstraordinære indtægter?

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 19-03-06 13:32

Normalt kommer man dem på øreafrundingen. Selv hvis man afregner moms pr måned, bliver det jo ikke ret mange penge på et år - under 12 kr. For små virksomheder taler vi under 4 kr. Det er ikke værd at bruge mange sekunder på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-06 14:22

Hos mig står der
Kode
Moms af salg xxxxx,xxKr
Moms af køb xxxxx,xxkr
Afgift xx

Afgiftsbeløb ialt xxxxx,xxKr
øreafrunding ,xxKr
Afgiftsbeløb xxxxx,00Kr

Der rundes altid ned når det drejer sig om skat og moms, ørerne forsvinder ud i den blå luft

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 19-03-06 14:28

Maria,

Hvis man lader ørebeløbene stå på hhv. salgs- og købsmomskontiene og tager dem med næste gang der afregnes moms, kan ørebeløbet ved årets udgang vel aldrig overstige 1 krone ?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 19-03-06 18:21

Hej

Ørebeløb ved årets udgang bliver normalt blot medtaget som en del af momsgælden, og dermed indregnes de i næste års moms.

Mit tidligere eksempel igen:

Ved udgangen af året står der følgende beløb:
Salgsmoms kredit 1.234,56
Købsmoms debet 234,49
Momsafregning kr. 0,00

Så flyttes kr. 1.235,00 fra salgsmoms til momsafregningskontoen
Derefter flyttes kr. 234,00 fra købsmoms til momsafregningskontoen.

Nye saldi:
salgsmoms er debet kr. 0,44
købsmoms er debet kr. 0,49
momsafregning er kredit 1.001,00

Dvs. summen af momsgruppen er kredit kr. 1.000,07 (altså uændret)

Det er summen af momsgruppen som står i regnskabet.

Regnskabet offentliggøres normalt i hele kroner, dvs. momsgæld kr. 1.000.

At man så betaler kr. 1.001, det er der ikke nogle som løfter et øjenbryn over.

I ovenstående eksempel, der bliver der kr. 0,93 i differnence, som så afrundet bliver til en krone. Hvis vi i dette eksempel havde rundet begge momsbeløb ned ved flytningen til momsafregning, så ville der blive betalt kr. 1.000, dvs. kun kr. 0,07 i difference.

Men jeg vil fastholde at den almindelige onedrundingsregel er den mest korrekte, (lovgivningen anviser ingen regel).

Uanset om man konsekvent runder op, eller konsekvent runder ned, eller bruger almindelig onedrunding, så vil man rævnligt opleve at summen af ørebeløbene løber op.

Hvis man så både har salgsmoms, købsmoms, el-afgift, vand-afgift, gas-afgift og import moms, så kan man komme ud for op imod kr. 3,00 i diffence. Dette skal man blot tage helt roligt, og så lade ørebeløbet stå på den respektive moms-/afgiftkonto, og så lade den indregne i den efterfølgende momsperiode. Det gælder OGSÅ ved årsskiftet.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 19-03-06 18:25

Hov

kombinationen af bokstavet "P", en skråstreg og en streg bliver åbenbart til en politibetjent.

De to sætninger med politibetjente skulle lyder således:

****************
Men jeg vil fastholde at den almindelige op / -nedrundingsregel er den mest korrekte, (lovgivningen anviser ingen regel).

Uanset om man konsekvent runder op, eller konsekvent runder ned, eller bruger almindelig op / - nedrunding, så vil man rævnligt opleve at summen af ørebeløbene løber op.
****************

Nu har jeg indsat en del mellemrum de forvirrende steder, så må vi håde den ikke igen "gætter".

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-06 19:17

Jeg runder altså stadig ned, det er tilladt når det er skat og moms, men det er det samlede beløb, salgsmoms -købsmoms -diverse afgifter, der rundes ned, og øre beløbet bliver ikke overført til næste periode de forsvinder bare, det er tilladt jeg har spurgt hos Told og Skat som det hed engang

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 19-03-06 20:31

Hej o.v.n.

Jeg vil ikke afvise at det er tilladt at lade øre "forsvinde", for som jeg skriver om op og nedrunding, så siger loven ikke noget om det, så der er valgfrihed.

Hvis man bruger et bogføringsprogram, så er det dog noget lettere blot at lade ørene stå på de enkelte konti, end at bogføre dem væk ved slutningen af hver momsperiode.

Hvis man derimod ikke har flere bilag end at man føre dem med håndskrift i en momsbog, så ser jeg ikke noget problem i at man opgøre de enkelt momsperiode for sig, afrunder som man nu har lyst, og så lader ørene forsvinde op i det blå.

Nu tror jeg at der er kogt suppe nok på disse øre (gad vide hvordan øre-suppe smager?), så hvis der stadig er uklarheder, så vil jeg opfordre mikefun til at opsummere.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-06 23:22

øre suppe! jeg tror jeg er optaget hvis mikefun skulle invitere, men korrekt Leo nu må vi høre fra spørgeren, og du ramte næsten rigtig, det er ikke et stort regnskab jeg har og jeg har ingen "program" jeg bruger en hjemmestrikket løsning med Open Office regneark, hermed slukket for suppegryden fra min side

Godkendelse af svar
Fra : mikefun

Dato : 22-03-06 07:44

Tak for svaret Leo.pedersen.