/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad siger loven?
Fra : jysch
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 18-03-06 14:01

I en virksomhed hvor man arbejder hveranden weekend - hvordan skal man så fortolke en uges ferie?

Hvis man går på ferie fredag, hvor man skulle have friweekend - hvornår skal man så møde igen?

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 18-03-06 14:20

Hej
Prøv at kontakte din fagforening.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 18-03-06 16:47

det kommer nok an på i hvilken virksomhed du arbejder. jeg selv arbejder indenfor sundhedssektoren og dermed også hver anden week-end. vores ferie bliver regnet ud i timer, men du kan jo prøve at se om du bliver klogere ved at læse dette link,,,

http://www.foa.dk/sw139418.asp

hilsen Lars

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-03-06 19:44

Prøv at læse denne fortolkning §13 http://www.tl.dk/sw244.asp#516_243

Hvilken overenskomst arbejdes der efter ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 19-03-06 21:02

Der er ingen overenskomst i firmaet - vi har en 4 ugers vagtplan og hver medarbejder arbejder hveranden weekend.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-03-06 22:06

Du kan holde ferie i 25 arbejdsdage.

Se §2

Citat
Hvordan optjenes ferien?
Der optjenes ret til 2,08 dages betalt ferie pr. måneds ansættelse svarende til 5 ugers ferie pr. optjeningsår/kalenderår (12 X 2.08 svarer til 25 dages ferie=5 ugers ferie).

Når du arbejder i weekenden, er der så andre fridage i løbet af ugen ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 19-03-06 22:41

Ja, vi arbejder ca. 16 - 18 dage om måneden - 4 dage pr. uge

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 19-03-06 22:42

Det det hele drejer sig om er om man kan forlange ferie i sin arbejdsweekend, hvis man starter ferien med en friweekend og kun har 1. uges ferie.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-03-06 23:16

Du har krav på ferie i 25 arbejdsdage.

Det er ikke ferieuger, men ferie i 25 dage !!

Hvis du har 7 arbejdsdage i den uge du holder ferie, så har du brugt 7 feriedage !!

Arbejdsgiveren bestemmer hvornår ferien kan holdes !!

Se §15

Citat
Hvem bestemmer tidspunktet ?
Det er arbejdsgiveren, der efter forhandling med lønmodtageren fastsætter, hvornår
ferien skal holdes. Arbejdsgiveren skal således høre lønmodtageren og i videst muligt omfang imødekomme lønmodtagerens ønsker. For så vidt angår børnefamilier, skal arbejdsgiveren i forbindelse med placeringen af hovedferien tage hensyn til lønmodtagerens ønske om at holde hovedferien i forbindelse med børns skolesommerferie.

I praksis er det dog arbejdsgiveren, der i sidste ende bestemmer tidspunktet. Lønmodtagerens ønsker kan nemlig tilsidesættes, hvis arbejdsgiveren af hensyn til virksomhedens drift eksempelvis vælger at holde lukket i en periode.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 21-03-06 16:01

Hej Joe - forstår jeg det ret, at den uge hvor jeg kun arbejder 3 dag - så har jeg kun brugt 3 feriedage - på den måde kan jeg jo få ferie i flere uger - det er der da ingen virksomhed der kan bære

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-06 18:06

Se hvad der står under §12

Citat
Hvordan holdes ferien ?
Af reglen fremgår det, at ferieugen er på 5 dage, og at ferieugen skal afspejle en normal arbejdsuge.

Arbejdsgiveren kan ikke placere ferien på helligdage og ugentlige fridage, ligesom han ikke kan placere ferien på et tidspunkt, hvor lønmodtageren er afskåret fra at holde ferie på grund af en feriehindring forudsat at feriehindringen indtræder inden ferien påbegyndes. Se nærmere om feriehindringer i kommentaren til §38.

Ferien skal som udgangspunkt holdes i hele dage. Således kan arbejdsgiveren ikke pålægge lønmodtageren at holde fri i en halv dag, medmindre lønmodtageren giver sit samtykke hertil, at det er driftsmæssigt begrundet eller at lønmodtageren kun har optjent ferie til en halvdag.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-03-06 23:31

Du har hele "Ferieloven" her http://www.ku.dk/regel/2/2039.html#K3

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 22-03-06 12:46

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-03-06 17:51

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe