/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Punktering
Fra : gertes
Vist : 1424 gange
200 point
Dato : 17-03-06 15:21

Jeg har aldrig prøvet det før, men kan man selv lappe bagdækket på en Aprilia Sonic? Mon dækket er slangeløst, for i så fald kan man vel ikke? Kan man selv montere baghjulet igen eller skal man få det gjort på værkstedet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-06 15:51

Jo, de fleste af den slags scooterhjul er med slangeløst dæk.

og man kan få nogen specielle lapper til at reparere sådan nogen med.

Men ofte er det ikke særlig godt, fordi dækket hurtigere bliver slidt udenpå, der hvor lappen sidder på den indvendige side, og i nogen tilfælde vil hjulet "slå" p.g.a. der ændres på dækket.

Hvis man er lidt fingersnild, kan man sagtens selv afmontere hjul, skifte dæk og sætte hjulet på igen.

Man skal bare passe på ikke at beskadige fælgkanten.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 17-03-06 15:59

Ja, dækket er slangeløst.
Hvis du ikke har det rigtige værktøj (Dækjerne osv) så vil jeg ikke tilråde du roder med det selv.
Det er begrænset hvad det koster at få lappet på et knallert eller motorcykelværksted, og de har udstyret. Men det skal ikke være ret slidt før det kan betale sig at skifte dækket, det det ikke er særligt dyrt.
Men et lille hul klarer du selv med:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=672365431&n=1689066124&pn=1689075707
Men husk at du skal lukke luften ud først, så fylde og luft i bagefter.

Størrer hul: http://www.thansen.dk/product.asp?c=672368636&n=282593172&pn=298887410
Hullet skal være rundt og opbores, så "en tråd" kan komme ned.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gertes

Dato : 17-03-06 17:57

Hvad skal man passe på når man skal sætte hjulet på igen. I manualen står der, at hjulet både skal centreres samt afbalanceres. Kan man selv gøre det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-06 19:43

Du skal tænke på at et scooterhjul er meget sværere at af og påmontere end et gammeldags knallertdæk, så hvis du ikke har prøvet det før, så får du din sag for!
Du kan ikke selv afbalancere, men det bruger man heller ikke, undtagen du skal over 120km/t, og så kræves specielle dæk.
Centrere, gør man på øjemål, eller kører lidt på halvfladt dæk, så det sætter sig på plads. Men da fælgkanterne indvendig på en scooter får dækket til at smække på plads, er det sjældent nødvendigt med centrering, mere nødvendigt er det med cykel og gl. knallerter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gertes

Dato : 19-03-06 19:23

pallebhansen,
det lader til at det er ventilen der er utæt. Skal dækket af for at skifte ventilen? eller kan man skifte den "udefra"?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-03-06 00:33

Den skiftes bare udefra.
Enhver cykel og knallertforretning har værktøjet til at skrue den af, og montere en ny.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : gertes

Dato : 25-03-06 07:30

Tak for svaret pallebhansen. Det viste sig at være ventilen, så nu kører den fint igen...