/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvormange pers. i 9 pers. bus?
Fra : eskild8720
Vist : 2067 gange
500 point
Dato : 17-03-06 10:46

I min fritid arbejder jeg i en ungdomsklub,hvor vi har bla. 3 busser(9 pers.)Hvor kan man læse/udskrive reglerne for befordring?
Har hørt at selvom der kun er pladser til 9, må der gerne være flere i bussen, hvis ikke føren generes.
Dog skal de seler der er bruges.
Jeg vil dog ikke personligt køre med flere end der er seler til.
Men hvad må man?
Eskild

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 17-03-06 11:06

Du må køre med alle dem du kan proppe ind i bussen, bare du kan betjene
køretøjet forsvarligt, og den ikke er overlæsset (dog må den ikke være tungere end
tilladt for pågældende køretøj )

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 17-03-06 11:20

Det siger loven

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2 og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-03-06 11:24

Hvis der medtages flere, end der er seler til, er der ingen forsikringsdækning http://www2.kk.dk/kbhbase/gfx.nsf/Files/Hvidbog%20-%20minibusser.pdf/$file/Hvidbog%20-%20minibusser.pdf

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 17-03-06 11:40

vil lige tilføje at de unge er mellem 14 og 18 år og dermed skal bruge voksenseler ikke børne -autostole.
eskild

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-03-06 11:41

Citat
Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre

Tja så er der frit spil.

Men det kan også betyde at har man ikke sele på er man til fare for andre (bliver smidt igennem bilen og smadrer hovederne på 3 elever på vej igennem frontruden, under hård opbremsning)

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 17-03-06 11:48

Ja ikke sjovt for dem som evt. kommer tilskade eller bliver skadet.Også derfor jeg ikke vil køre med mere end dem som er seler til.
Burde være en lov der var bedre.
Eks. Hvis det var en børne-have som kun har autostole til feks. 10 børn,de næste 20 ingen.Hvem skal spændes fast.
Efter en skade/opbremsning,sorry Peters mor,han var ikke spændt fast derfor kom han til skade.
Der skal også underskrift til fra forældre inden kørsel med andres børn(intil de er 18)
Bare en tanke.
Eskild

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-06 11:49

En 9 personers bus (og alle andre biler) der må være samme antal passagerer som der er siddepladser og seler til.

Og for det første er det ulovligt, og kan medføre en bøde grundet de manglende siddepladser/seler, men mere alvorligt (hvis vi snakker størrelse på bøder) er det, at såfremt der er mere end 9 personer i en bil (inkl. fører) , kommer det ind under reglen om persontransport i store biler/busser.....og derfor vil chaufføren få en bøde for ikke at være i besiddelse af et buskørekort der giver ret til transport af flere end 8 personer foruden føreren.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 500 point
Dato : 17-03-06 11:56

Du kan læse lidt her:

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=89631

Men under alle omstændigheder SKAL alle under 15 være spændt fast. Ellers er det et klip i kørekortet.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 17-03-06 12:00

okey mange oplysninger
eskild

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-03-06 13:42

Hvor uhyggeligt med alle de svar der er kommet. Jeg håber sandelig at de fleste ikke har kørekort.
Som de selv skriver en 9 personers minibus er til max 9 personer. det er hvad du må køre med, med almindelig kørekort til kategori B og jeg er 100% sikker på at minibussen er indregistreret som lille bil.
Skal du køre en 10 personers minibus kræver det stort kørekort og så er bussen indregistreret som bud (stor personbil) under art på din registreringsattest.
Til gengæld koster den så under 1000 kr. om året i vægtafgift (grøn afgift) hvor en 9 personers koster mellem 10-12000 kr. årligt.
Jeg har selv en 10 personers bus til en ældre klub.
Du må under ingen omstændigheder være mere end 9 personer i minibussen, uanset alder og køn.
Før i tiden måtte der i en 50 personers bus være 70 børn, men ikke i dag mere. Et barn er lig med en voksen.
Læs reglerne for buskørsel på færdselsstyrelsens hjemmeside.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 17-03-06 13:55

har lige fundet noget
http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=89631
Hvad mon er rigtigt blandt alle de svar.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-03-06 14:08

9 pers. bus = 9 pers. incl. fører

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-06 14:27

Eskild, det link du lige har fundet, er det samme som fluffyclaus fandt.

men hvad der er rigtigt, det er, at såfremt der transporteres flere end 9 personer inkl fører i en bil, så kræves der "stort kørekort" altså buskort, og selv om det evt. ville være tilladt med flere end de 9 personer bussen er godkendt til (hvilket jeg ikke mener det er) , vil kørekortreglen sætte en begrænsning for at du må køre sådan en bil med f.eks. 14 mennesker i.

Som reglerne er idag, skal alle personer under 15 år være fastspændt i bilen. Og så er det sådan at hvis man f.eks. har en bil med 2 sikkerhedsseler på bagsædet, og far,mor og tre børn skal ud at køre, ja så må et barn være på passagersædet med sele, 2 børn bagi spændt fast i selerne, mens den ene voksne må sidde uden sele på bagsædet.
Hvis far og mor sidder foran, tre børn på bagsædet hvoraf kun to er fastspændt, medfører det et klip i kørekortet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-03-06 14:29

Dette link bør du også lige studere: http://www.falck.com/pris_betingelser_dcu

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-03-06 16:19

Hej Dova
Du slriver at børn under 15 år skal være fastspændt i selen. Det gælder alle personer uanset alder, så skal de være fastspændt. Hvis børn under 15 ikke er fastspændt får fører et klip i kortet, hvis det bliver opdaget. Mindre børn skal være forsvarligt fastspændt. dette gælder også i en TAXA. Hvis f.eks, en far eller mor kommer med et barn på 12 år, har cahufføren ansvaret for at barnet bruger sele. Chaufføren får klippet. Det er ikke forældrenes ansvar at sørge for at børnene er fastspændt i en taxa. Dødsyg regel, men sådan er lovgivningen. Hvis det er voksne der ikke bruger selde får de en bøde og taxachaufføren slipper.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-06 17:41

hawaii7

Det er så ikke korrekt det du skriver, at alle skal være spændt fast.

det skal de HVIS der er det fornødne antal seler.

Det afhænger af hvilken bil der er tale om.

ikke alle biler er udstyret med seler på bagsædet

Som reglen er nu, er det personer under 15 der skal spændes fast, og der er selepligt for personer på forsædet, for der er alle biler monteret med seler, medmindre de er indregistreret før 1/7 1969, hvor det ikke var standardudstyr med seler i biler

På min bil fra 1985 er der f.eks. ikke seler på bagsædet, og der må gerne sidde 3 voksne passagerer uden sele.

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 17-03-06 18:17

Dova -> Jeps

Lovpligt til seler på bagsædet træder først i kraft 1. Maj 2009.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-03-06 19:51

Skønt med folk der virkelig ved noget, og ikke bare fyrer en vandrehistorie af. På den måde undgår en bruger at komme i fedtefadet, eller endnu værre en katastrofe.

Citat
Du må køre med alle dem du kan proppe ind i bussen, bare du kan betjene
køretøjet forsvarligt, og den ikke er overlæsset (dog må den ikke være tungere end
tilladt for pågældende køretøj )

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-06 20:25

Ja Dova har ret, dog er der lige en ting som skal slåes fast:
En med lille kørekort, må selvfølgelig ikke køre en 10 personers bus, eller størrer, og det gælder også selvom der ikke er passagere. Og desuden er der jo 3500 kgs reglen, men det er en anden historie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 17-03-06 21:46

Åbenbart mange meninger.
Men jeg vil ikke køre med pers. uden at de er fastspændt.
Både ansvarsmæssigt,forsikringsmæssigt.
Takker for de mange gode svar.Lader den lige stå åben lidt endnu.
eskild

Godkendelse af svar
Fra : eskild8720

Dato : 21-03-06 09:21

Tak for svaret fluffyclaus.