/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp til min Cypress
Fra : vixen
Vist : 1405 gange
300 point
Dato : 17-03-06 10:14

Hej alle, jeg fik or nogle mdr siden rigtig god hjælp til identifikation af min Cypress, så nu prøver jeg igen.

Da jeg købte mine cypresser var de klippet i kugle form og den form vil jeg gerne beholde. Jeg går og klipper dem ca hver 14 dag (lidt som var det et Bonsai træ), men som I kan se på dette billede så dør plantern der hvor jeg har klippet den?? http://www.voguehost.com/ims/u/vixen/forums/plante.jpg
Er det en forkert saks jeg bruger?
Klipper jeg den for meget?
Kan man kun klippe dem på bestemte tidspunkter af året? Eller.......?
Det ser lidt dumt ud på en ellers flot plante, så hvis der var nogle der kunne hjælpe ville jeg blive glad
Vixen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-06 10:30

Kan du ikke lige stikke os navnet på den igen??

Vi har også kuglecypress, og fik ved indkøbet besked på, at vi godt kunne klippe dem til, men det er ikke sådan nogle hurtigvoksende nogle som dine, de står udenfor, og har i de mange år vi har haft dem, slet ikke haft behov for at blive klippet, men har hele tiden beholdt kugleformen, men ville vi klippe dem, skulle det være i sommerperioden og kun meget lidt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-03-06 10:37

Du er nok lidt hård ved din cypres, når du klipper den så tit.

Jeg har haft een. den blev formet 2 gange om året - om foråret i april/maj og i august.
Og den stod flot.
Det er nu ikke fordi, jeg er ekspert, men min virkeligt effektive planteskole hjalp dengang med dette råd.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 17-03-06 10:55

Tak for svarene og mine planter hedder:
cypress ellwoodii macrocarpa goldcres
Vixen
Ps jeg bliver nød til at klippe mindst en gang om måneden fordi de ellers vokser ud af form og ser forpjuskede og forvirrede ud !!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 17-03-06 11:57

Det kan du ikke gøre anderledes hvis du fortsat vil klippe planten.

Det er sådan set ikke fordi planten går ud der hvor du klipper, men fordi det er et "sårsted" der fremkommer efter klipning.

Og det vil komme uanset hvor ofte du klipper planten.

Nøjagtig det samme ser man også på f.eks. en græsplæne, hvor stråene får sådanne skader.

Planter er jo strengt taget ikke beregnet til at blive klippet på den måde, og da det er en levende organisme, er det et automatisk forsvar den laver.....lidt ligesom hvis du klippede spidsen af fingeren, så ville der også dannes en sårskorpe. Den vil så hele, men ikke hvis du klipper igen hver 14. dag.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-06 11:59

Glemte lige:

det er fordi sådan nogen planter har mere urteagtige skud at den reagerer så kraftigt, i modsætning til f.eks bonsaitræer hvor det er vedagtige skud (kviste) man klipper af.

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-03-06 12:01

Citat
ellers vokser ud af form og ser forpjuskede og forvirrede ud !!

Ja, det gjorde min også i vækstperioden, men om vinteren så den da meget pæn ud.

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 17-03-06 19:26

Tak for svaret dova.