/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
forviret
Fra : base850
Vist : 796 gange
100 point
Dato : 16-03-06 18:31

Hej igen
Se vi er de glade ejere af et nyt hus pr 16/6-06 men det elektriske forvolder os nogle kvaler.

Fact:
huset er oprindeligt bygget i 1949 siden hen udbygget midt i/sidst i 70erne
Huset har gaskomfur og ejendomsmægler har sagt at der ikke er 400v i huset.
Huset har HFI relæ med alm sikringer på 1sal
Der er ikke luftledninger til huset,men HFI relæets placering taget i betragtning vil vi tro at der har været det før.
Det er nærliggende at tænke at EL er lavet om i 70erne da der er muret en skalmur uden på huset i den ende på det tidspunkt.

En bekendt mener at hvis der er ført EL via jordledninger så bør der være 3 faser i huset,og derved også mulighed for kraft.

Vi ønsker af personlige årsager ELkomfur og derfor betinget af at der er kraft.Vores ønske er at dette skal laves hurtigst muligt efter overtagelse også selv om det skal betyde at mere strøm skal ind i huset.

Er der nogen der har en 3. vudering(uden at skulle hænges på op det) og evt nye synsvinkler på dette.

Vi ønsker EL komfur pga brandfare derfor er hokuspokus løsninger ikke af interesse.

Så spørgsmålet hvad er jeres vudering bør huset have de faser det kræves når man tager dets alder ombygning og jordledninger i betragtning?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-03-06 18:34

Personligt ville jeg kontakte det lokale elværk, høre dem om hvem der lavede omlægningerne den gang. Derefter kontakte dem, og få svarret serveret på et sølvfad

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-03-06 18:38

Få da en elektriker til lige at kigge på gruppetavlen - han kan lynhurtigt fortælle dig, hvor mange faser der er til rådighed.

Med to eller tre faser er der mulighed for "kraft" - idet det er mellem 2 faser der er 400V.

Jeg vil med overvejende sandsynlighed tro, at I har mindst 2 faser til rådighed.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-03-06 19:35

hvad står der på måleren ???
hvor mange grupper er ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-06 19:46

Der er et HFI/HPFI relæ.
Hvor mange sikringer sidder der og er tykkelsen som en lillefinger eller en stor tommelfinger.
Hvad farve har hovedafbryderen ved "relæet"
Sidder der to sikringer i samme afbryder
Det var lige et par spørgsmål.
Hvis i vil sikre rent elektrisk - så tænk i induktionsplader. (også rimeligt børnesikkert), som dog kræver 2 faser af 16 amp. + nul

Kommentar
Fra : base850

Dato : 16-03-06 20:22

Vi får igen adgang til huset mandag vil prøve at tage et billede af tavlen der.

Jeg har desvære ikke den store forstand på EL derfor var spørgsmålet mere baseret på om hvad der var mest sansynligt. Jeg har ingen ide om hvad der kræves af en gruppe osv

Jeg vil vende tilbage mandag med mere info om HFI relæet indtil da holder jeg pointsne åbne.

Når jeg aligevel skal se på huset mandag hvad skal jeg så evt se efter for at øge oddsne til dette svar.

Hvis i undres over at vi ikke ved det før vi har huset så er det at vi har handlet prsen ned bla pga manglende kraft,men det ælader til at selv sælger er i tvivl

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-06 20:34

Hvis der sidder to seperate afbrydere med hver een sikring (10 amp) og et HFI eller HPFI -relæ.
Så er mit bud 230 og een fase.
(Der bør også være en jord.)

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 16-03-06 21:48

Du kan så vidt jeg ved også få komfur der køre på 230V, men som nævnt tidliger så er der nok 2 faser og det er som sagt nok til kraft.

Accepteret svar
Fra : perchris

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-06 22:09

Hvis du kan se enden af kablet, der går ind i huset
kan du sige lidt om det. men det er nok gemt bag en plombering.
Kun en autoriseret må bryde plumben og se efter, han kan også
hurtigt måle hvad der er af strøm.
Du kunne jo bede om et tilbud.

Findes der 3 faser en nul og en jord, i alt 5 ledere i kablet ind til huset.
så har huset 400 volt eller er forberedt til det.

Findes der 2 faser en nul og en jord, i alt 4 ledere i kablet ind til huset.
så har huset 400 volt eller er forberedt til det.

Findes der 1 fase en nul og en jord, i alt 3 ledere i kablet ind til huset.
så har huset kun 230 volt.

Per

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-06 16:09

så lad os slå en ting fast : MAN KAN IKKE FÅ ET KOMFUR TIL AT KØRE PÅ 230V I DANMARK DET ER IKKE LOVLIGT

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 17-03-06 19:01

Der er efter al sandsynlighed nedgravet et 4 leder kabel, altså 3 faseledere og en nul. I gamle installationer er det ikke usædvanligt at der kun er en enkelt eller to faser ind. Hvis du skal lave en sådan installation om skal der isættes en 3. sikring i skabet ved vejen, og en ny måler opsættes. Alt dette klarer forsyningsselskabet, det koster naturligvis.. Men kablet/stikledningen skal sjældent skiftes.
Ud over dette skal der sikkert installareres en ekstra gruppe og der trækkes et kabel ind til køkkenet hvor komfuret skal stå, altså aut. el arbejde.
Med hensyn til jord. Det er ikke normalt at jordlederen kommer ind i huset via stikledningen. Oftest vil man nedramme et jordspyd på grunden, er den der ikke vil jeg absolut anbefale at du får den lavet..
mvh
Peter...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-03-06 10:23

jeps det er rigtig men det er eletrikeren der sætter ny målertavle op og gruppetavle og forsyningsselskabet der herefter sætte måleren på
nu er huset fra 1949 ombyg 70 der er ingen regl ang jord der skal dog være en beskyttels i form af evt hfi/hpfi som man kan suplere med en udligningsforbindelse

det kan også være at forsyningselskabet tillader Nulling

Godkendelse af svar
Fra : base850

Dato : 21-03-06 18:25

Tak for svaret alle sammen
Perchris,du gav det svar jeg kunne bruge til mest.

Jeg må have en elektrikker ud og se på det. Jeg kunne ikke se hvor mange ledninger men der var 3 grupper a 10 A samt HFI,hvad det betyder ved jeg ikke.

mvh
Stefan