/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
filsystem
Fra : kj
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 16-03-06 13:51

Hvilket filsystem kører XP med, fat32 eller NTFS

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-03-06 13:57

Bestemmer du selv.

Når man installerer, spørger den om den skal formaterer harddisken til FAT32 eller NTFS.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-03-06 13:59

Kig evt. på denne hjemmeside.

http://aumha.org/win5/a/ntfs.php

Her er forklaret lidt om fordele ulemper.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-03-06 14:18

ntfs ar det gængse og absolut at foretrække fremadrettet

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-03-06 14:29

FAT 32 er en smule langsommere, men til gengæld mere stabilt.
Har tit tænkt på at prøve med FAT 32, for at se forskellen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-06 14:33

NTSF som betyder New Technolegy File System
XP er i virkeligheden NT5a
Så NTFS er faktisk beregnet til XP styresystem.
FAT 32 er dog det filsystem som kan læses af flest platforme (styresystemer)
NTFS er det mest stabile og kan håndtere størst mængde data under Win2000 og XP
Filerne forbliver de samme - det er kun måden de lagres på.
Tror jeg nok.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-03-06 14:34

Det er sådan at den HD jeg skal formatere, sker hos mig på en Win2000Proof, men disken skal sene installeres på en XP, og dem der skal have den ken jeg ligeså godt lade være med at spørge.
Men er det så ikke bedst at bruge FAT32 i dette tilfælde!

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 16-03-06 14:40

Det er stadigvæk lige meget.

Det er lige meget om du kører FAT32 eller NTFS. både win2000 pro og XP kan læse harddisken i begge formaterne.

Men NTFS er det nyeste format. Se evt. det link jeg gav dig før, der kan du læse om forskellen.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 16-03-06 14:54

Tak for svaret thulin.