/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmegenvinding
Fra : JensRandrup
Vist : 3644 gange
100 point
Dato : 16-03-06 10:54

Hej

Vi har lige købt et hus fra '71 på 160kvm og 40kvm kælder, som er opvarmet af en enkelt brænde ovn der står ca. midt i huset (en Wiking basic3 (100kvm)). Derudover er der en ældre brændeovn i stue, den ene ende af huset. Den bruger meget træ og varme rigtigt meget når først den er varm. Resten af huset opvarmes med el.

Jeg syntes vi bruger lige lovligt meget el til opvarmning og skal til at renovere stue og havde i den smmenhæng overvejet at udskifte brændeoven med den nyere og så købe et varmeflytningsanlæg, sådan at flytte varmen ned i den anden ende af huset.

Eller skal vi bare fjerne brændeoven i stuen også købe et passiv varmegenvindingsanlæg, så kunne varme huset op sammen med brændeoven i køkkenet(midt i huset). I denne sammenhænge har jeg kigget på en Nilan VPL15, til at klare dette. Er det et klogt valg eller skal det være en anden løsningen? Jeg gør ikke dette for ventilationens skyld.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 16-03-06 11:25

Jeg kan varmt anbefale dig at supplere el-varmen med varmepumper kombineret med varmeflytning.
Vi har sparet næsten halvdelen af vort strømforbrug. Havde dog kun el-varme fra gamle el-paneler.
Men når ca. ialt 300 kvm skal opvarmes er der virkelig penge at hente.
Har ingen brændeovn.
Men er vinteren ikke meget streng, har vi slet ikke brug for at tænde el-panelerne, - bruger så kun varmepumperne.
Spørg dit el-selskab, som kan være behjælpelig med at finde dem der sparer flest penge for dig.
Ammitz

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-03-06 11:34

Personligt ville jeg vælge Nilan-løsningen.

Jeg har et gammelt hus med opvarmning, der ligner din. Jeg har en Genvex, som jeg absolut ikke er tilfreds med af forskellige årsager.
Genvex har, i mit tilfælde, været særdeles uvillige til at løse problemer, der er opstået hen ad vejen.

I øvrigt har vi tidligere haft en diskussion her vedrørende dette emne.

http://www.kandu.dk/spg83402.aspx

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-03-06 11:39

ps.

Jeg ville lade brændeovnen stå - om ikke andet så for hyggens skyld.
Kombinationen elpaneler/brændeovn/varmegenindvinding er vist optimal i vores tilfælde.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 16-03-06 11:43

Vi har varmepumper fra Gidex.
Fin service hvor vi har besluttet at de skal komme een gang årligt og rense, justere og i det hele taget tilse, - så pumperne kører fejlfrit hele sæsonen.
Ammitz

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 16-03-06 11:44

Nilan VPL er ikke nogen speciel heldig konstrukltion. Og laver du ventilation - koster ventilation penge. Regn på det og din varmeregning stiger eller holder sig i bedste fald på 0. Altså ingenting sparet.

Fokuserer du på driftøkonomi hedder anbefalingen ganske klokkeklart luft/luft varmepumpe(r) som split anlæg. Dvs ingen luftudskiftning. LG er markedet flotteste, men køb ikke parallelimporterede fra Fukura. De kører af helvede til (styringen er ikke tilpasset nordiske forhold). Ellers kan IVT Sharp anbefales, men den er lidt vel dyr. Hundegodt men uden specielt interessant design er Panasonic. Meget fin COP. 4,2W/W for e9'eren og endnu højere for de lidt dyrere modeller.

Har du nerverne iorden kan du i Bilka, Bauhaus købe kinesisk godtkøbsskrammel med elendige virkningsgrader som kører på R407c. Disse anlæg kan du lovlig selv forsøge at montere. Bøffer du bare lidt og du taber lidt kølemiddel falder hammeren og anlægget duer ikke. Ingen kølefolk vil røre disse med en ildtang - så overvej lige garantibestemmelserne først inden du køber billigt.

Kommentar
Fra : JensRandrup

Dato : 16-03-06 11:49

Ammitz

Sådan som jeg forstår det svar så vil du købe en eller 2 alm. varmepumper og så lave et alm. varmeflytningsanlæg?

Eller misforstår jeg?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 11:54

Elselskaberne sælger netop PANASONIC. Men køb dem hos et kølefirma i Findan Gruppen, normalt 3 - 4000 billigere end elselskabet.

http://www.findan-gruppen.dk/gruppen/

PS Glem varmefordeler-anlægget. Eller køb et brugt ved en af dem der har pillet sit ned, fordi det er en skidt løsning. Bare søg på kandu!

Kommentar
Fra : JensRandrup

Dato : 16-03-06 12:01

3773, vil du så sætte en op i stuen i stedet for den gamle brændeovn og en i den anden del af huset eller bare en i stue også et varmeflytningsanlæg fra stue og køkkenet (brændeovn) ud i de andre rum?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-03-06 12:07

Vi har vist alle vore præferencer - ser det ud til.

De varmepumper, der omtales har ganske rigtigt en bedre økonomi, og har i de fleste tilfælde den fordel at de kan bruges som airconditionanlæg om sommeren.

Men jeg synes altså, at de allestedsværende paneler - internt som eksternt - er skæmmende.

Den luftfornyelse, der tilvejebringes ved brug af f.eks. Genvex- og Nilananlæg, er i et gammelt hus som mit, væsentlig aht indeklima.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 12:14

0 varmeflytning - i bund og grund en særdeles uheldig opfindelse, der svækker husets brandmæssig integritet. Mange af anlæggene er desuden slet ikke i tråd med intensionerne i hverken bygningsreglement eller DIF's norm for ventilationsanlæg og slet ikke med normerne omkring brandsikring.

Er du meget entusiastisk kan du opsætte to eller tre anlæg. Men umiddelbart afløser en e9'er en brændeovn, idet den yder op til 5 kW i det rum den hænger. Men ved det den virker som "luftvarme" har varmen noget nemmere ved at fordele sig. Min broder har en e9 hængende i alrummet og den dækker godt halvdelen af husets varmebehov. Min egen hænger i stuen i stueetagen (2 etager) og den giver nok lidt større procentuel andel af husets totale varmeforbrug. Kender en fyr der har et særdelse stort hus, hvoraf noget er udlejet. Han har tre Panasonic'er. En i kælderen (eneste varme der) + en i lejligheden + en i egen stue. I hans tilfælde dækkes hen ved 90% af husets varmebehov direkte ved varmepumperne. Kun på toiletterne bruger han lidt gulvvarme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 12:17

Rigtig nok brokke, men hvis du køre "design" kan du få LG. Det ligner B&O og er vildt flot. Det er prisen desværre også.

At ventilere for fyringsøkonomiens skyld hænger ikke sammen. Det er der kun uhæderlige revolver-sælgere der tror på. Men ventilere for ventilationens skyld er klogt, det gør jeg også, men rig bliver man ikke af det.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-03-06 12:29

Jeg vil lige give en anden indgangsvinkel på probelmet med elvarme.

Da vi flyttede ind (2 år siden) i vores hus 114 m2 i 2 plan med en stor brændeovn i køkkenet og gamle el-radiatorer, så var jeg så heldig at finde vej til denne hjemmeside:

http://www.farvelel.dk/

Vi har fået en sprit ny fjernvarme installation (med alt inklusiv) for 40.000 kr. Nå jeg siger alt inklusiv så mener jeg det. opgravning og installation af stikledning, Opsætning af fjernevarme unit, rørføring, opsætning af radiatorer. Desuden blev huset gamle vandinstallation lavet om så det passede med den nye.

Ejendomsmægleren troede det kostede 80-100 k så vi fik skåret 50 k af prisen på huset, hvilket er meget godt når man tænker på at det ligger i Storkøbenhavn.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 12:31

Kig på Nilans datablad. for VPL15 Alle ydelser er opgivet ved fuld luftmængde 350 m3/h. Ved reduceret luftmængde falder både ydelse og virkningsgrad dramatisk. Og et på på 160 + 40 m2 kraver ikke mere end 125 m3/h. Ligeledes flytter 125 m3/h ingen varme. Man fristes derfor til at køre stærkere men så overventilerer du simpelthen huset, hvilket svarer til at smide hundredekkronesedler i brændeovnen. Det er simpelthen unødvendigt.

En grim ting er desuden at luftmængdeforholdene på fordamperside og kondensatorside er ens, hvilket aldrig har været specielt anbefalelsesværdigt, set fra kølemæssig side.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-03-06 12:34

Varmeflytning - nej, tak - med mindre ventilatorerne er koblet til en røgalarm, der kan stoppe dem.

Ventilation/luftfornyelse (Genvex/Nilan) - her en nødvendighed aht lugt- og fugtgener - og så bestemmer du jo selv i hvor høj grad luftfornyelse skal ske - om vinteren mindre - om sommeren mere.

Kommentar
Fra : JensRandrup

Dato : 16-03-06 21:16

3773. Jeg har nu kigget på varmepumper fra Panasonic og fundet en E9DKE og XE9DKE, kan du forklare forskellen, for prisen er den samme?

Godkendelse af svar
Fra : JensRandrup

Dato : 18-03-06 14:54

Tak for svaret 3773. Begynder at kigge på varmepumper istedet for.