/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Beregninger (området lyd)
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 684 gange
50 point
Dato : 15-03-06 21:19

Jeg har lavet et forsøg med lyd, hvor jeg har målt lyden fra en boremaskiner ude på forskellige mål.
Jeg har også målt lyden uden boremaskinen tændt for at få baggrundsstøjen, men nu får jeg problemet med beregningerne.

Formlen for lyd ser således ud:
L=10*log(I/I.0)*dB

I.0=(10^-12)*W/(m^2)

Hvordan skal jeg teste om formlen holder i prakis med beregninger?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-06 03:01

Arbejd med mennesketal og tag logaritmen bagefter.
Dvs. hvis du måler 65 dB med tændt boremaskine og 60 dB uden, skal du finde de tilhørende effekttætheder: 3,16 mikroWatt/kvadratmeter hhv. 1 mikroWatt/kvadratmeter. Tilvæksten på grund af maskinen er 2,16 mikroWatt/kvadratmeter svarende til 63,34 dB.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-06 03:02

Det er lissådan med mine egne studerende: De er skidebange for at sætte tal ind i ligningerne.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 16-03-06 08:18

Jamen, når jeg isolerer I i formlen, får jeg et resultat, der ikke kan passe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-06 10:33

Så har du målt forkert eller skrevet forkert ned!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-06 10:33

Eller løst ligningen galt

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 16-03-06 12:33

Jamen, når jeg isolerer ligningen bliver det en forkert enhed

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 16-03-06 13:31

Nånænej:
I = Io * 10^(L/10dB)
der er da Watt/kvadratmeter på begge sider af lighedstegnet og deciBel over og under brøkstregen i parentes, så alle enheder er i den skønneste orden

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 16-03-06 14:55

Tak for svaret pbp_et.
Det var lige, hvad jeg stod og manglede