/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Støbning af forme????
Fra : mk1184
Vist : 2622 gange
45 point
Dato : 15-03-06 17:23

Hej Alle sammen

Jeg skal til at lave to sideskærme til min knallert. Jeg har lavet den ene i glasfiber. Jeg tog og lavede en gipsafstøbning af den i jern og så lavede jeg den i glasfiber bagefter i gipsformen. Problemet kom da jeg skulle skille den ad, gipsen rævnede og så var den for jo ødelagt. Mit spørgsmål er derfor om der er nogle der har et forslag til hvad man kan støbe det i eller? Det skal ikke være noget helt vild dyrt materiale. Jeg tænkte derfor på om man kunne lave det i en slags gummi eller silicone så glasfibermodellen slipper formen bedre så jeg kan bruge den igen.

Morten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-03-06 17:37

Formen skal have et godt lag voks inden du støber, så slipper det
uden problemer.
Det normale er at man laver en form af træ, ud fra den laver du
støbeformen i glasfiber. Og denne behandles med voks ved støbning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-03-06 17:39

Husk voksen skal poleres helt blank.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-03-06 17:51

Brug trykluft til at skille model og form fra hinanden.
Det er den mest skånsomme.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-03-06 18:12

Hvis jeg forstår dig rigtig har du lavet 1 skærm og skal bruge 2.
Støb en mere i gips og med samme fremgangsmåde så har du de 2 skærme du skal bruge.
Det er absolut den billigste løsning.

Kommentar
Fra : mk1184

Dato : 15-03-06 18:41

Det er ikke helt det er er ude efter. Jeg vil lave en form jeg kan støbe efter igen, og den skal være af et materiale der er fleksibelt, noget ala silicone, har i nogen ide om hvad man kan bruge.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-03-06 19:08

Ja formen skal have voks - men først shellak.
Glasfiber er lidtflexibelt.
Jeg byggede en lille båd i træ og gips-lakerede-voks-pollerede-lagde gelcoat på og så glasfiber.
I denne støbeform-voks-pollering-støbte jeg selve skibet, ved at starte med gelcoat-glasfiber.
glasfiberstøbeformen er tilstrækklig flexibelt til at krænge emnet ud (trykluft eller vand)
Men støber du i lukkede rundinger kan det være svært og måske skal støbeformen så være i to dele.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 45 point
Dato : 15-03-06 19:24

Som Teil siger bruger man normalt træ til forme for glasfiberarbejde.
Kautsjuk og silikone tror jeg ikke kan bruges, da det formodentligt vil være for blødt, til at du kan rulle luften ud af polyesteren, når du lægger den på glasfiberen.
Bådværfter/forhandlere har et produkt som bruges til opdrift i mindre både.
Det er 2 vædsker der blandes og bliver til skum der størkner, jeg husker ikke længere hvad det hedder, men jeg har selv støbt lokkefugle af det for år tilbage.
Du kan jo undersøge det hos nærmeste sejlsportsforretning.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-03-06 19:47

Du kan ikke bruge en fleksibel form til glasfiber,
som under hærdningen vil kunne ændre form p.g.a.
temperaturstigningen.
Derfor skal formen være ret så stabil.
dabj kommer med nogle gode råd, læs og lær.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-03-06 19:54

Men Ok en papkasse kan bruges, det er set.
Resultatet var ikke til fremvisning i dagslys.

Kommentar
Fra : mk1184

Dato : 15-03-06 21:52

ok det var det jeg ville vide. Jeg tror måske jeg prøver det skum, det er ikke poloitan skum? Jeg har prøvet før at lave forme i det men det var noget bygge skum så der kom mange bobler i, så det virkede ik. Ved du om der kommer bobler i det andet og hvis ja er det så meget så der kommer små huller i den endelige form?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-03-06 22:36

Nej, der kommer ikke huller i det, og den del af det som kommer i berøring med skærm eller støbekasse bliver næsten helt glat.
Skærer man i det fremstår det med knappenålsstore småhuller.

Kommentar
Fra : mk1184

Dato : 15-03-06 23:08

Det lyder satme godt det kunne være jeg skulle prøve det, det lyder til at være ret godt. Ved du hvad man skal smøre legmet ind i før det slipper? måske vaseline eller fed olie?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-03-06 13:56

Varm lidt vaselin og læg det på med en pensel

Kommentar
Fra : mk1184

Dato : 17-03-06 00:28

Tak for det dabj jeg prøver mig lidt frem

Godkendelse af svar
Fra : mk1184

Dato : 17-03-06 00:29

Tak dabj

Jeg prøver mig lidt frem

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-03-06 11:58

Held og lykke
mvh
dabj