/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikring af bil og ferie
Fra : jameson
Vist : 501 gange
53 point
Dato : 15-03-06 09:15

Jeg har just købt en ny brugt bil og skal i weekenden på skiferie i Østrig hvor jeg gerne vil køre i bilen. Jeg overtager bilen 16/3-6 og skal afsted 21/3-6. Jeg har fået forskellige meldinger ang. forsikringsforholdene da registreringsattesten ikke når at komme og jeg dermed ikke kan nå at få Grønt / Rødt kort. Har I gode råd eller erfaringer, det er lidt en jungle...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 63 point
Dato : 15-03-06 10:00

Du skal have bilens originale registreringsattest med ved kørsel i udlandet.

Så skal du have et grønt forsikringsbevis, som bevis på at der er lovpligtig ansvarsforsikring på bilen.

Det er de to ting der kræves ifølge gældende regler.

Så det røde kort:
Det røde kort, er hvis du har kasko på, og er det der sikrer hjemtransport m.v. såfremt der skulle ske noget undervejs.

Hvis bilen forsikres og omregistreres den 16, kan du nå at få grønt/rødt kort fra fosikring, det kan klares med en telefonopringning, så du har det dagen efter med posten.

Og måske kan der snakkes godt med motorkontoret og få dem til at lave en hastesag med registreringsattesten.

Ellers må du vurdere om du tør tage chancen, både med at køre uden reg. attest, og ligeså med at køre så langt i en bil du ikke rigtigt ved noget om hvilken stand den er i (afhænger selvfølgelig af bilens stand og alder

mvh dova

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-03-06 14:20

det er helt korrekt hvad DOVA skriver. Uden den originale registreringsattest må du ikke køre i udlandet.
Kan du ikke få den det grønne og røde bevis må du blive hjemme. Det andet kan blive meget dyrt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 15-03-06 18:04

Hej.

Jeg er enige med de andre. Uden den orginale registeringsattest går det ikk.
Og slet ikk uden rødt/grønt kort.
Noget andet er at, køre så langt i en "ny" bil, ved fra mit arbejde som mekaniker, at biler ofte kan drille hvis de skifter ejer. Især hvis de har en vis alder
Ikk noget alvorligt som regel, men bare pisseirriterne småfejl.
Og det sker altid i mørke og regnvejr på en tysk autobahn

Kommentar
Fra : jameson

Dato : 15-03-06 18:36

Tak for svar, jeg har selv set lidt på sagen. Motorkontoret kan udstede et midlertidigt registreringsbevis og forsikringen kan sende Rødt/Grønt kort som man selv kan udfylde med reg. nr og stelnummer - de (Tryg) siger der ikke er nogle problmer i det, bare man ikke kører i Østeuropa. Bilen er en nyere 307 HDI og jeg tror jeg tager chancen, den er brandsikret!!!

Tak for svarene. Mvh Jameson

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 01:52

Den midlertidige registreringsattest er ikke nok.
Det er kun den kopi du får af omregistreringsblanketten og er ikke gyldig i udlandet.

Og nu vi taler dokumenter....så husk endelig passet, for det er også lovpligtigt, selv om der ikke er paskontrol på grænserne

Men som du siger, tag chancen og god tur.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : jameson

Dato : 16-03-06 21:15

Tak for svaret dova.