/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvornår giver man gaver?
Fra : grethes
Vist : 2578 gange
100 point
Dato : 14-03-06 19:32

Hvis I er inviteret til en fest ......... fødselsdag f. eks, og ikke kan deltage, hvad gør I så med gave?

Min holdning er, at give gave uanset om man kan deltage eller ej, men her i huset er der delte meninger om dette. Så derfor, hvad er jeres mening?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 20:06

Er vi inviteret, giver vi gaver...................det er ligegyldigt om vi kan komme eller ej.
Om det er korrekt ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-03-06 20:08

Det er vel helt og holdent op til dig/jer hvornår der skal gives gaver. OK til fødselsdage og jul er det jo en tration, men hvis man ikke ønsker at være på gaver (bytte, bytte købmand) her, ja så kan man jo frasige sig dette + gøre opmærksom på at nu står man af "ræset".
Det gøres bedst lige efter man selv har modtaget gaver
Her i huset gives f.eks kun gaver som følger:
Fødselsdage = Kun runde fødselsdage (børn undtaget).
Jul = Ingen til de voksne, kun børn.
Visit / besøg = Efter lyst og ellers takt og tone (hvis det nu er dronningen)
Vi kan jo så altid diskutere... Hvornår er de ikke længere børn? Her hos os, når de er fyldt 18, den dag får de også.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-06 20:10

Hvis det er familie eller nære venner, så giver jeg en gave selvom jeg ikke kan deltage i festlighederne.

Jeg giver også gaver til dem, jeg kender godt og det er uanset om jeg er inviteret med til "festen" eller ej.

Selv modtager jeg på samme måde også gaver fra familie ,venner og bekendte.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-03-06 20:52

det kommer an på invitationen.
ingen tvivl ved en skriftlig indbydelse uanset ja/nej, den udløser altid en gave (det er jo ikke et adgangstegn til festen)
kom-med-som-fyld-gæst: hvis I har lyst osv. = ingen gave, måske en lille blomsterhilsen, som vi bruger her ved en 1.gangs middagsinvitation
familie-fester er aftalt på forhånd, børn ja, mere end 18 år, nej osv.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 14-03-06 21:07

Min egen mening er, invitation (skriftlig eller muntlig) til rund/halvrund fødselsdag eller anden form for festlig begivenhed, så giver jeg gave af samme størrelse, uanset om jeg kan deltage eller ej. Bliver jeg inviteret til en f. eks. 47 års fødselsdag, og ikke kan komme .......... så vil jeg ikke gøre noget her.

Men kan da bestemt også godt finde på at sende en gave, uden at være inviteret, men kommer nok mere an på forholdet til den gældende person.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-03-06 21:54

Det lyder som en forpligtelse.
En blomst til værterne (hvis at man kommer).
En kage til kaffen hvis man kommer uanmeldt.
Det må være nok.

Mest giver jeg for det meste kun uventede gaver, de overrasker og giver større glæde,
(Tror jeg selv på).
Modtager selv tit små gaver på samme måde, de varmer mest.
Fik for leden et stykke håndlavet duftsæbe af en god veninde,
Det dejligste er, at jeg ved at hun lavede det til mig,
og ikke fordi at hun skulle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 22:30

En gave folk selv har lavet, er meget mere værd end en, der lige er købt "med ryggen til"
Ps. Kan vi ikke komme til en kaffe/the invitation................sender vi bare kagerne.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 15-03-06 07:47

Som alle de andre skriver - det kommer helt an på situationen, og især hvad man plejer. For mig gælder at nogle få er jeg "på gave med" - dvs. vi giver hinanden små gaver/hilsner, uanset om jeg er inviteret eller ej. For alle andre gælder at en skriftlig invitation udløser en gave, uanset om jeg kommer eller ej. En mundtlig invitatation til f.eks. en stor rund fødselsdag vil også udløse en gave, hvorimod den mundtlige invitation til en uformel 47 år fødselsdag ikke vil medføre gaver hvis jeg ikke kommer. En rund fødselsdag i familien udløser heller ikke gave, hvis jeg ikke er inviteret, kun en hilsen skriftlig eller telfonisk.

Kommentar
Fra : camerone1863

Dato : 15-03-06 11:06

man får vel gaver fordi man har fødselsdag og ikke fordi man holder fest. så selfølgelig skal gaven afleveres uanset hvad.

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 24-03-06 20:37

Tak for svaret ans. Også min mening med hensyn til gaver, så ikke så meget nyt i svaret, men nu har jeg så fået lukket alle mine gamle spørgsmål.