/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Bio. - blodtype
Fra : Nik_
Vist : 3598 gange
60 point
Dato : 14-03-06 16:20

AB0-systemet. A,B,AB og 0.

Et barn har blodtypen 0; hvilke blodtyper og genotyper kan hans forældre have haft?

Jeg ved at genotyperne er ii, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal regne ud hvilke blodtyper forældrene kan have haft..

Mvh. Nik_

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 14-03-06 16:46

Sry, glemte:

Et barn har blodtypen AB; hvilke blodtyper og genotyper kan hans forældre have haft?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 14-03-06 17:50

http://www.netbiologen.dk/immum/abo.html

tror du kan se det her.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 14-03-06 19:00

Tak det er en genial side, jeg kan bare ikke finde ud af at læse de skemaer..? Hvordan ser jeg hvilke blodtyper og genotyper forældrene til at barn med blodtype AB kan have haft?

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 14-03-06 19:09

Altså AB's forældre kan have været A og B
og 0's forældre kan kun have været 0 og 0?

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 14-03-06 19:11

Hmm jeg har et papir hvor der står "eksempeltvis kan en mor med blodtype B og en far med blodtype A få et barn med blodtype 0" :S

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 14-03-06 19:43

Forældre blodtype Mulige Alleler
AB A B
AA A A
BB B B
AO A O
BO B O
OO O O

Altså kan et barn med 0 = have forældre med 0+0
Barn med AB = A+B eller B+A
Hvis en af forældrene er A eller B, kan barnet blive A0 eller B0

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 14-03-06 19:55

Så det er ik rigtigt?:

"eksempeltvis kan en mor med blodtype B og en far med blodtype A få et barn med blodtype 0"

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 14-03-06 19:58

Nej det skulle ikke være rigtig. Hvis der er et A eller B med "dominerer" det og barnet vil blive A eller B.
Både A og B allelerne er dominerende over O. Fx. vil mennesker med genotype AO have fænotypen A. Kun mennesker der har dobbelt recessiv OO , vil have fænotypen O.

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 14-03-06 20:06

Hmm hvad er forskellen på blodtype og genotype?

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 14-03-06 20:09

Det er da det samme er det ik? Hvad er det så for et mærkelig spørgsmål "Et barn har blodtypen 0; hvilke blodtyper og genotyper kan hans forældre have haft? "....