/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
udbetalingen til hus?? 500 p
Fra : babee
Vist : 5663 gange
500 point
Dato : 13-03-06 18:04

hejsa

har et lidt indviklet spørgsmål
hvad bruger man udbetalingen til et hus til altså sælgeren??

vi vil gerne have hus og kan låne udbetalingen i banken. men nu har vi så fundet et hus uden udbetaling. huset koster 1.1 mil og normalt ville en udbetaling vel ligge på ca 50.000 men uanset om der er en udbetaling får sælgeren jo det samme beløb så hvad bruger man en udbetaling til????
håber i forstår

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 18:33

Jeg forstår godt dit spørgsmål, men har aldrig tænkt over hvorfor det er sådan, men det er da dejligt for sælger at få nogle kontanter ved salget,

Kommentar
Fra : babee

Dato : 13-03-06 18:41

jamen han får vel kontanter han får vel 1.1 mil når jeg låner dem i banken og kreditforeningen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 510 point
Dato : 13-03-06 18:45

Huse handles i princippet ligesom kartofler og alle andre varer.
Det er bare ejendomsmæglere der prøver at lave (ubrugelige) opstillinger med udbetalinger og låne opstillinger. Det er fordi de håber på provision fror at formidle lån.

I gamle dage var udbetaling den del af prisen som man erlagde kontant. Resten var så ved at overtage lån fra sælger eller ved at underskrive nye pantebreve. Såkaldt sælger pantebreve, som sælger så måtte sælge videre, hvis han ville have hurtige kontanter.
I dag handler man normalt helt kontant. Hvis køber ikke bare har pengene må han låne. Skal han låne det hele, har begrebet udbetaling ikke nogen reel mening.Der er dog nogen, som stadig bruger udtrykket, for den del der ikke lånes i en kreditforening, eller uden pant i ejendommen..

Kommentar
Fra : babee

Dato : 13-03-06 18:50

okay det vil sige for os der skulle låne til udbetalingen i banken er det fint nok at der ingen udbetaling er ?? når det koster 1.1 vil vi vel stadig kunne låne de 80 % ved kreditforeninger og resten i banken ??

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-03-06 18:50

Udbetaling er de helt relavant, og skal erlægges når man underskriver slutseddel, dels for at sikre at man er reelt interesseret. Huset skal måske overtages noget senere
Udbetalingen dækker jo normail delvis ejd, mæglerens salær for sælger, men som nævnte betales når slutseddel underskrives, for at sikre det er reelle købere med reelle hensigter....

udbetalingen er jo da stadig en del af prisen...

sælgeren bruger dem således til de udgifter der er inden handelen er endelig

så der er facon i tingene

/ henrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 18:57

Babee... kl.18.50... JA

Og hvis i beslutter jer for det hus, så tillykke med det, det er dejligt at have sit eget, men også dyrt, et drømmehus koster altid mere end man havde drømt om

Kommentar
Fra : babee

Dato : 13-03-06 19:15

handlen forgår udenom ejendomsmægler så derfor nok ingen udbetaling

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-06 19:16

Ja Babee.

Ved købetog slutsedlen aftales hvordan og hvornår der betales. Hvor i har pengene fra kommer da ikke sælgeren eller ejendomsmægleren ved.
Husk at mægleren er sælgerns mand, selv om han så gerne vil "rådgive" jer om lån. Det vil alle andre også i dag.
Det er vigtigt at i har en egen rådgiver, der dur til noget, og som har et professionelt ansvar. Gerne en advokat. Lad være med at spare på det. Gør slutsedlen betinget af at JERES advokat kan godkende den, og at i kan opnå tilstrækkelige lån.

Kreditforeningerne og banker reklamerer jo med forhåndstilsavn , så det burde ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 13-03-06 19:22

mange tak måske bliver det det men drømmehuset er det ikke men et godt begynderhus

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 13-03-06 19:26

Tak for svaret transor.og i andre