/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot?
Fra : sprit73
Vist : 4607 gange
50 point
Dato : 12-03-06 11:41

Hvem kan afklare dette spørgsmål:

Udtales Peugeot;

"pe-sjø" eller "pe-sjo" ?

/sprit

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 11:43

Kommer an på hvilken dialekt man taler.
Her siger vi pøjgodt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 12-03-06 11:52

Det udtales, hvis det skal være korrekt fransk udtale Pøsjo

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-03-06 11:52

Pe'sjo, hvis man er fransktalende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-06 13:01

Citat
Pe'sjo, hvis man er fransktalende

Nej. Da ikke "pe".

Hvis du nu tager den stavelse: "peu", så udtales det på fransk Pø, lige som i ordet " peu" hvilket betyder "en lille smule", eller "neuf" (nøf) som betyder ni o.s.v.

Og peugeot udtales pø-sjo, altså ikke pø som f.eks. i sø, men ø-et siges ligesom, hvis man f.eks. siger "Bøje" og ikke som i "bøge" (prøv at udtale ordene og hør forskellen

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 14:09

Vores kære tv-journalister har det samme problem med e eller ø udtale.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-03-06 15:29

Så ved vi det.....pø'sjo....Jeg har kaldt vores bil for pe'sjø.....Det skal aldrig ske igen. Det er jo hele to fejl i et ord.

Hvordan udtaler man så Euro...øjro....ævro .... juro.....øvro?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 16:06

Sa har vi eleven der læste.
- Go ethe var en stor poet.
Læreren irettesatte, - hallo kære elev oe udtales ø, læs igen.
Eleven - Gøthe var en stor pøt.
Punktum.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-06 18:05

Citat
Hvordan udtaler man så Euro...øjro....ævro .... juro.....øvro?

Det gør man faktisk (hvis det skal være på fransk) Øró, med Ø-lyden som i f.eks. Ørn, og trykket på "ró".

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 13-03-06 15:37

Tak for svaret dova.