/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Planteædende hund
Fra : cairn
Vist : 914 gange
40 point
Dato : 11-03-06 19:58

Hvad gør man, når ens hund er utrolig glad for planter? Sidste år var vores hund kun en lille hvalp og blev selvfølgelig irresat, hvis hun forsøgte at æde planter i krukkerne på altanen på samme måde, som hvis hun gjorde ting, hun ikke måtte indendørs. Indendørs går det fint, men det viser sig nu, hvor forårsplanterne spirer frem på altanen, at hun stadig er plantespiser. Banker vi på køkkenruden, når hun er i gang med ulykker, holder hun straks op og har et udtryk, der tydeligt siger os, at hun ved godt, hun ikke må. Krokus er favoritspise.
Er hun i Frederiksberg Have, spiser hun måske nogle få Krokus, men kommer hun hjem på altanen, er hun indstillet på at æde de få Krokus vi har - helst allesammen, og Stedmoderblomster er også et stort hit.
Nogle gode forslag?
Det siger sig selv, at jeg læser om giftige planter, før jeg planter noget som helst på min altan, når jeg har fået en plantespisende hund.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 11-03-06 20:45
Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-03-06 20:46

det lyder måske hårdt
men du må se at få noget opdragelse ind i hovedet på den , den er simpelhen ikke opdraget ordentligt
selvom det nok er et offentligt sted den spiser nogle få blomster , så må den ikke det
og bare det at du lader den gøre det , er jo nok til at forvirre den , så den ikke ved hvornår den må
det den ikke må derhjemme , må den da slet ikke andre steder

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-06 21:21

Hunde skal ikke gå og æde NOGETSOMHELST!! når man går tur. Og hjemme skal man selvfølgelig sørge for, at en ung hund ikke kan komme til at spise giftige ting.

Når DET så er sagt, så må jeg sige, at Silke (golden, 4 år) stadig kan finde på at snuppe en hestepære. Men hun får et møgfald hver gang.
Hun må gerne plukke hindbær og skovjordbær når den tid kommer. Eller tage nedfaldsæbler. Men hun skal have LOV til det af mig. Hvis jeg siger: "læg den!" så spytter hun ud. Hvis ikke jeg kunne få hende til det, så ville jeg ikke lade hende spise noget.
Det er lidt ligesom med at gå fri. Det kan hunden også kun få lov til hvis man kan lære den at komme når man kalder.

Jo mere du kan styre din hund, jo friere liv kan den leve.

cairn, det er DIG, der skal bestemme, hvad din hund må spise. Det hører med til at være leder for hunden. Og det må du simpelthen bare se at leve op til... inden du mister din hund på grund af forgiftning.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 11-03-06 21:23

Du er jo begyndt med bank på ruden, men det er ikke nok, du må få hunden til at forstå, at det er dit og ikke dens, du må være mere om dig, når du skal få den til ikke at tage blomsterne,
f.eks når du lukker den ud på jeres altan, må du være ved døren og hver gang den er lige ved at stikker næsen ned til blomsten så må du give lyd fra dig og så gælder det om, at give den ros når den ikke gør, det det samme gælder, når du gå tur med den, for hvergang den nærmer sig blomsterne så skal du give lyd fra dig,
brum ae ae, klap i hænderne og når den så er holdt op, skal du rose den, det tager et stykke tid før du har fået den til, at forstå, at den ikke må, men hvis du er ihærdig kan du få den fra det på en uge.
Så god fornøjelse,
Mange hunde graver planter op i haven for at spise dem, måske er der et stof den mangler? som du måske kan erstatte for den trang den har.
Kartofler og gulerødder er en yndet spise, gulerødder kan du give rå, hvor kartofter lige skal have et opkog, så det var måske en ide til dig.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 11-03-06 21:41

Tak for alle de mange gode råd. Jeg skal åbenbart være noget mere hård med hensyn til plantespisningen. Med hensyn til andre ting er hun meget lydig og laver ikke ulykker. Jeg tænker her på alle de sædvanlige ting, en hund skal lære, f.eks. ikke røre ledninger, fodtøj etc.

Jeg har fået hunden vænnet af med at samle papirservietter og lign. op, når vi går tur, men der har jeg måske talt med "større bogstaver", end når hun har været i nærheden af planter.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-03-06 02:31

Hver gang du tager den på fersk gerning, siger du meget bestemt "NEJ". Hvis hun ikke ved, at nej betyder: stop omgående det du er i gang med, så må du skynde dig at lære hende det. Et skud med en vandpistol eller en sprayflaske skulle hjælpe hende på vej, hvis hun ikke respekterer et nej.
Held og lykke med opdragelsen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-03-06 08:38

og så lige - visse hunde mangler altså lidt grønt - så hvis du kan finde et sted med vildgræs så lad vovsen græsse

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-03-06 09:43

Selvfølgelig er det grundlæggende et spørgsmål om opdragelse, men mange hunde elsker at græsse eller spise andet grønt. DET SKAL DE IKKE HAVE LOV TIL. Græs giver ofte forstoppelse og af andere planter er der rigtigt mange giftige heriblandt også krokus. Flere af planterne giver anfald som ligner epilepsi, andre eksempelvis thuja giver meget dårlig mave. Hav stor respekt for det.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 12-03-06 09:48

Hvis hun har vrøvl med maven, har hun ligesom vores tidligere hunde spist eller slikket på noget græs. Sjovt nok ikke et hvilket som helst græsstrå, men specielt udvalgte. Vi har ikke før været ude for at have en plantespisende hund - bortset fra græsstrå i ny og næ.
I den periode vi kan sidde på altanen, er der ingen problemer, når vi sidder der, så respekterer hun et nej. Problemet opstår ind imellem, når hun er alene på altanen. De gange, jeg er i køkkenet og lave mad, kan jeg så holde øje med hende gennem vinduet og reagere. Hun skal jo gerne kunne være på altanen alene, da hun nyder at kunne holde øje med, hvad der foregår på græsplænen nedenfor, så vi må bare holde ekstra øje med hende, indtil hun har lært helt at holde sig fra planterne. Det er jo også ærgeligt at få ødelagt den pynt, man selv gerne vil sidde og nyde, når man er derude.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 40 point
Dato : 12-03-06 10:06

http://www.hunde-info.dk/page46.shtml en ganske god oplysning her

hunde kan faktisk godt lide græs - lad den dog i moderate mængder.

min datters hund har åbenbart fundet et yndlingssted at græsse - det får den lov til - og ganske kort bare - det giver ingen bagslag af hverken dårlig mave eller opkast.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-03-06 10:58

Citat
Indsæt din tekhttp://www.hunde-info.dk/page46.shtml en ganske god oplysning herst her

Helt ærligt, jeg synes det er noget skrækkeligt sludder som står der. Diverse fortolkninger af hvorfor hunde spiser græs og grønt har efter min erfaring intet på sig.
Der er ganske enkelt hunde som kan lide det, det har intet med dårligdomme hos hunden at gøre.

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 12-03-06 11:06

Hm, det er et problem jeg ikke er faldet over før Synes dog at folk giver gode råd, det drejer sig om at være konsekvent, man må gøre op med sig selv om det er noget hunden skal have lov til eller ej, hvis ikke skal det stoppes HVER gang...

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-03-06 15:58

Da jeg var barn, havde vi en dansk-svensk gårdhund, som i perioder spiste planter i haven. Min far sagde, at det var tegn på orm.

Katte er jo kendte for at have behov for græs. De spiser det for at kaste hårboller op. Kunne det være det samme hos hunde. De vasker sig jo på samme måde, som katte.

Godkendelse af svar
Fra : cairn

Dato : 14-03-06 08:10

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-03-06 10:01

held og lykke med græsningen og vovsen