/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Behandling af en tennisalbue
Fra : m13ark
Vist : 15585 gange
200 point
Dato : 11-03-06 15:14

Er der nogen der har gode resultater med alternative behandlinger af tennisalbuer?
Jeg har hørt om medicin der hedder BIO SPORT, som skulle have lægelig dokumentation. Andre taler om akkupunktur, og akkupressur.
Er der nogen der har bedre forslag, eller positive erfaringer med ovennævnte????

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-03-06 16:00

ja akupuntur virker rigtig godt på sådan en fyr. Jeg har ikke erfaring med BIO SPORT, men hvis du prøver det og får gode erfaringer, ville det da være fedt med en tilbagemelding

Hvor længe har du døjet?

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 11-03-06 16:32

3 måneder og jeg har tilsyneladende pådraget mig den efter snerydning

Kommentar
Fra : randersfjord

Dato : 11-03-06 16:32

her hos os har vi rigtig gode erfaringer med akkupunktur. lige netop en tennis-albue. Det virker hurtigt. Der er jo en årsag til, at man får ondt, sommetider stammer symtomerne fra andre steder, det derfor godt, at bruge en uddannet akkupunktør og at der behandles over et større område end lige albuen. Vi har fået helbredt smerter og fået et godt liv.
Vi kender ikke bio-sport, men har generelt dårlige erfaringer med "at smøre noget på"... det tager altså ikke årsagerne, hvis de kommer fra andet end ømhed.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 11-03-06 17:03

Bio-sport er piller der indeholder store mængder af forskellige former for omega-olie. Det skulle være godt for led og muskler, og efter sigende være gennemprøvet af kompetente forskere. Det er der jo så meget der er, så det kunne være sjovt, hvis der var nogen der havde erfaring på det. Det med akkupunktur er vist også rimeligt bevist. Er der flere der har erfaring med det??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-06 17:20

Jeg har en tennis-albue. Jeg har ikke råd til akupunktur, eller dyre piller, så jeg bruger det oldgamle og gennemprøvede råd: skån armen. --Ikke bare for det, der satte smerterne i gang, men for alt, der kan være en belastning af leddet, f.eks er det forbudt at bære eller løfte mere end et par kilo med den arm.

Jeg HAR prøvet elastiske forbindinger, både en kraftig sort og en lettere hvid. De kunne i starten hjælpe mig til at huske på, at jeg skulle skåne den arm, men det var også den eneste virkning. Og der er først kommet en væsentlig forbedring af armen EFTER at jeg har droppet forbindingerne.

Efter godt et år har min albue det bedre, men smerterne er dog ikke helt væk.
Selvfølgelig er det samtidig vigtigt at gøre gymnastik med armen ---uden at belaste leddet.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 11-03-06 17:42

Tak for dit indlæg. Mit problem er , at jeg er arbejdsaktiv, ok kan ikke nøjes med at skåne den.Derfor er jeg nødt til at finde en løsning der kan hjælpe her og nu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-06 17:51

Så må du gå til lægen...
Min læge sagde, at ultralyd tit hjælper... --Men jeg har ikke prøvet..

En tennisalbue vil langsomt blive værre og værre hvis du fortsætter med at gøre ting, som du egentlig godt ved, at den ikke kan lide... ---Det er ikke NOK at holde op med at skovle sne...

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 11-03-06 17:54

Du har med garanti ret i det du skriver

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 11-03-06 18:06

Jeg har i mange år haft en musearm og haft meget svært ved at komme af med problemerne. Har prøvet fys, kiroprakter ja der er ikke det jeg ikke har prøvet. Det var først da jeg begyndte med kraniosakralterapi at det begyndte at hjælpe. Ikke den første gang men efter 3 gange. Nu går jeg til forebyggende behandling dvs. nogengange hver 14. dag eller en gang om måneden, men det kan straks mærkes hvis der er gået for langt tid imellem behandlingerne for så kommer de igen. Alternativet har været at jeg aldrig skulle arbejde med PCér igen og det er jo lidt svært at efterleve. Jeg går også til noget bodytoning i fitnesscenter med håndvægte for at træne musklerne op, men dette kan man først når smerterne er gået over.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-03-06 19:56

Jeg er akupunktør og har gode erfaringer med at behandle tennisalbue.

Man skal regne med, at hvis det er en alvorlig tennisalbue, så går der omkring tre behandlinger før virkningen virkelig slår igennem, og så skal man være indstillet på, at laver man ikke om på belastningen vil det kræve en behandling i ny og næ - måske en gang om måneden indtil den ikke længere belastes.

Finder man en akupunktør, der også er uddannet i fransk øreakupunktur, er der en rimelig chance for, at man forlader klinikken smertelindret/smertefri efter første behandling.

Tennisalbue står på WHO's liste over lidelser, der er dokumenteret virkning for ved akupunktur.

Vaxen

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 11-03-06 20:19

hej Vaxen Kan du fortælle lidt mere om dine behandlinger Det lyder so om akkupunktur er det rigtige for tennisalbuer. Det er måske vejen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-03-06 20:40

Når jeg behandler en tennisalbue kombinerer jeg vestlig anatomi og kinesisk anatomi.
Hvis man får behandling for tennisalbue hos en læge, får man tre nåle sat i lige omkring albueleddet. Disse rammer nogle triggerpunkter, som svarer til nogle nerveender omkring leddet. Dette smertelindrer rimeligt.
Disse bruger jeg ind i mellem.
Ud over det, bruger jeg den kinesiske form, der går ud på, at man betragter smerten som en blokering af energi i det smerteramte område. Den energi, skal jeg så med nåle de rigtige steder, sparke i gang. Dette er meget virksomt og kan nogle gange lindre på ti minutter.
Dertil bruger jeg lokalbehandling på de muskler, der er meget spændte på armen og skuldren. Til dette bruger jeg både nåle og en let påvirkning med strøm.
Desuden bruger jeg fransk øreakupunktur (auriculoterapi), til omgående smertelindring.

Alt dette er symptombehandling, der lindrer smerter effektivt. For at komme nærmere årsagen, undersøger jeg for noget, der hedder posturologiske forstyrrelser, som i høj grad sætter sig som smerter i bevægeapperatet. Sådan en forstyrrelse ses ofte ved tennisalbue. Dertil kommer spændinger i nakke og skuldre og nogle gange hovedpine.
Dette og auriculoterapi er ud fra vestlig anatomi og sygdomsforståelse (neurologi)

Dette er behandlingen hos mig - andre følger ikke helt den skabelon - det afhænger lidt af, hvilken indgangsvinkel, man som behandler tager - og selvfølgelig hvilke uddannelser, man har taget.

Håber, det gav dig en fornemmelse? Ellers må du spørge mere konkret

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-03-06 20:43

Jeg skal lige nævne, at det nogle gange forekommer, at symptomerne bliver værre efter de første gange - dette forsøger vi selvfølgelig at undgå, men det hænder ind i mellem.

Dette er ikke et udtryk for, at det er dårlig behandling, men mere et udtryk for, at der virkelig er noget at behandle.
Som før skrevet er det almindeligt med de alvorlige tilfælde, at man ikke mærker nogen bedring før efter tre behandlinger - og i starten nogle gange endda forværringer....

Vaxen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-03-06 23:01

jeg kan oplyse, at det er behandlere som vaxen du skal have fat i...de er dygtige og mener det seriøst...vaxen....respekt!

Sus...zoneterapeut!

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 12-03-06 08:50

ok VAXEN hvor finder jeg dig

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 12-03-06 09:03

Jeg synes din behandlingsmetode lyder rigtig god, så jeg ville være glad for en HILSEN fra dig.
Du kunne sende en email til mig m13ark@yahoo.dk

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 200 point
Dato : 12-03-06 10:26

Tuuuusind tak for de pæne ord, Sus!

Jeg gør alt, hvad jeg kan for ikke at stille nogen blår i øjnene - det gælder jo både for zoneterapi og akupunktur, at metoden er virksom, men kvaliteten af behandlere svinger

m13ark, jeg bor langt pokker i vold på Langeland... Er du ikke bosat her i nærheden, vil jeg gerne hjælpe dig med at finde en dygtig behandler i nærheden af dig.

Vaxen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-03-06 10:59

velbekomme vaxen.du er altså snart nødt til at flytte vaxen...vi er mange der kunne bruge dig

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 12-03-06 14:52

Ok det er godt nok langt pokker i vold i forhold til hvor jeg bor. Kender du en behandler nord for København, så må du gerne anbefale tak

Godkendelse af svar
Fra : m13ark

Dato : 21-03-06 17:44

Tak for svaret vaxen. Selv om du ikke har givet mig nogle adresser, accepterer jeg dit indlæg som et ok svar

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-03-06 19:29

Guuud, undskyld, jeg har slet ikke set dit sidste indlæg... Jeg går fluks i gang med et finde en....

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-03-06 20:06

Nu skal du høre!!

Hvis du vil have det bedste af det bedste behandling, der findes på Sjælland, så tager du med futteren eller dytten en tur til Køge-egnen og hen til hende her:
http://www.aku-net.dk/default.asp?module=behandler&bid=51&siteID=1

Hun er uden tvivl turen værd - og det vil jeg gerne garantere!

Hvis du ikke kan overskue det, så går du ind på denne side:
http://www.aku-net.dk/1/130/soeg-behandler.html

- og finder en behandler nær dig...

Alle disse behandlere lever op til kravene fra sundhedsstyrelsen i forbindelse med Registreringsordningen for alternative behandlere. - Dette sikrer ordentlig uddannelse...

Vaxen

Kommentar
Fra : elaine

Dato : 03-10-06 01:01

Jeg er fysioterapeut og min erfaring med overbelastningsskader (som tennisalbue, musearm mv.)er - både fra min egen krop og mine patienters - at det bedste og billigste er udspændingsøvelser sammen med aflastning (dvs. ingen eller meget lidt brug af mus), fordi det er svært at blive rask, sålænge man bliver ved med at holde skaden vedlige.
Dernæst skal man se på hvordan og hvor meget man bruger mus. Kroppen kan ikke holde til de mange små gentagne bevægelser. Det er også vigtigt at sørge for, at man sidder rigtigt, så kroppen er så afslappet som muligt.
Alt dette forudsætter at der ikke er noget galt med nakken. Nerverne til armen kommer fra nakken. Hvis de bliver irriterede/klemt bare lidt, fungerer musklerne ikke optimalt. Dvs. at deres ydeevne nedsættes og musklerne hurtigere bliver trætte og reagerer med overbelastningsskader.