/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Branchekutyme - goodwill
Fra : ampere
Vist : 1438 gange
136 point
Dato : 11-03-06 12:30

Hej

Jeg prøver at finde ud af, om der foreligger en såkaldt branchekutyme for værdiansættelse af goodwill indenfor bygge- og anlægsbranchen og hvor jeg finder den i så fald.

Jeg skal beregne en goodwill, uden at tage udgangspunkt i SKATs cirkulære nr. 2000-10.

På forhånd tak!

ampere

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 136 point
Dato : 11-03-06 13:36

Hvis du vil finde ud af, om der eksisterer en kutyme indenfor branchen, er det nok bedst at tage kontakt til brancheforeningen. Det må så være Dansk Byggeri i dit tilfælde. De må kunne svare på, om der eksisterer en kutyme.

Jeg lavede en hurtig søgning i domme og kendelser. I TfS 2000, 256 LR havde BYG oplyst, at der ikke eksisterer kutyme for goodwill ved overdragelse af en murer- og entreprenørvirksomhed. Goodwill blev dog heller ikke værdiansat efter cirkulæret, fordi 95% af omsætningen hidrørte fra licitationsopgaver.

Hvis du vil fravige cirkulærets beregningsmodel bør du i hvert fald overveje at søge om et bindende ligningssvar først. Ellers er der nok stor sandsynlighed for at skattemyndighederne ikke kan acceptere den fastsatte goodwill.

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 14-03-06 16:44

Tak for svaret Paulus1.