/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvlægning
Fra : futze
Vist : 592 gange
100 point
Dato : 11-03-06 08:59

Er der nogle gode råd vedr. pålægning af Marmoleum click fliser 30 x 30 på spåndpladegulv.
evt mønster og farver.
hilsen
futze

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-03-06 09:11

hvad er det lige du er i tvivl om

de lan lægges på flere måder , alt efter smag og behag , du kan lægge dem lige , eller diagonalt
det kommer meegt an på rummet hvad der passer bedst
det vigtigste er at undergulvet er helt plant , at du bruger et 3 mm foem underlag ( endelig ikke tykkere )
sørg for at starte så du får nogenlunde samme brede på både start og slut fliserne , samt hvis der er nogle forskudte vægge , ellers ser det tosset ud

ellers må du komme med noget mere presis hvad det er du vil vide , så må vi prøve at svare på det
jeg har da lagt nogle tisinde m2 af den type efterhånden

Kommentar
Fra : futze

Dato : 11-03-06 09:54

Du skriver et 3 mm foem underlag, kan du forklarer hvad du mener.
Jeg har ikke mere end 10-12 mm ialt at gøre godt med.
Er det nødvendigt at lægge noget imellem spåndpladerne og Marmolum fliserne.
Det ska lægges i et 18 m2 køkken og måske i et skatternet mønster.
Og det er her jeg er lidt i tvivl om hvordan mønstret skal være( der er jo også trapets mønster )
Du skulle vel ikke i bo i Nordsjælland, for så er der
et job til dig.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-06 10:16

foem er en tynd blødt underlag der lægges under gulvet ( ligner en tynd skumgummimåtte ), bruger du ikke det , vil du få en klaprende lyd når du går på gulvet
med mønsteret , er det nemmest at lægge nogle stykker ud på gulvet , så er det nemmere at få en fornemmelse af hvordan du gerne vil have det til at se ud
desvære bor jeg i nordjylland , ellers kunne jeg hurtigt få det lagt , det er jo kun 2-3 timers arbejde
men frygt ikke , det er meget nemt når først du er kommet igang , bare sørg for at have overblik over hvor du skal under dørindfatninger , hjørner olig

Kommentar
Fra : futze

Dato : 11-03-06 18:04

fint nok der bliver lidt til påsken.Hvad med holbarheden, og vedligeholdelsen.
futze

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-03-06 18:47

holbarheden kommer meget an på hvordan du behandler det
kastr du meget med knive og gafler , holder det ikke så længe , men hvis du bare behandler det som de fleste har du gulv i mange år frem
rengøringen er bare støvsugning , og skal der bruges våd gulvklud , skal du bruge en plejesæbe der er beregnet til gulvet , du må ikke bruge alm sæbe , det ødelægger gulvet

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 11-03-06 18:59

Tak for svaret bredker.