/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvordan fungere et netkort?
Fra : CaPsen
Vist : 785 gange
200 point
Dato : 10-03-06 15:00

Jeg er ved at købe en bærbar, som jeg vil bruge forskellige steder, men jeg ved ikke præcist hvordan et netkort fungere, nogle der kan fortælle mig det? ( Gerne i detaljer )

Kommentar
Fra : Studerende4444

Dato : 10-03-06 15:42

Du kan enten købe et netkort, som sidder inde i computeren hele tiden. Dette er ret smart da du ikke behøver at tage dit netkort frem, når du skal på nettet. Hvis det er en nyere bærbar du køber, er der muligvis indbygget antenne i din skærm, som det indbyggede netkort kan benytte sig af, og få et bedre trådløst signal

Den anden mulighed er et externt netkort, som er lettere at montere i en bærbar, da den blot stikkes ind i hullet i siden på bærbaren, og så er man på. Den kan desværre ikke bruge din skærms indbyggede antenne, hvis den har en, men det er nu ikke så slemt endda.

Jeg bruger sidste løsning, men har tit overvejet at købe et indbygget netkort.

Det indbyggede koster ca 300 kr, og de eksterne koster ca det samme nogle dyre andre billigere

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-03-06 15:51

Det var noget af en mundfuld.
Netkortet er som et telefonstik. det sættes til væggen og man kan ringe.
netkortet er mere kompliseret end telefonen.
det omsætter komputerens nuller og ettaller til en anden form af nuller og ettaller.

svarende lidt til at hvis du talte spansk i telefonen, så ville modtageren høre dansk.

om det er med ledning eller trådløst, så er princippet det samme.
Vægtelefon/mobiltelefon.

et netkort laver mange ting ud over dette, men er vel i bund og grund en formidler mellem
mange forskellige komputere.

uddyb dit spørgsmål, så kan jeg uddybe hvad det er du vil vide.
og ellers er der skrevet meget tykke bøger om emnet , meget tykke

Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-03-06 18:32

Hejsa
Ja jeg vil give Jørgen ret... det er noget af en mundfuld
Du kan evt. kigge lidt på nettet (benyt også links på siden), her er et eks.:
- http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nic
Hygge... og god weekend
Søren

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 11-03-06 14:26

Men hvordan fungere det med abonnementet? Hvordan betaler man og hvordan kan selvskabet finde ud af hvor lang tid man er på nettet?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-03-06 16:03

På samme måde som med telefonen/mobilen.

Hvad er det mere nøjagtigt du vil.
Er det oprettelse af bredbånd ?

Du vil også bruge den forskellige steder,
jamen er det ude på en mark,
eller hos en ven med netværk (PC til PC / PC til internet(bredbånd/kabelnet))

Der er utrolig mange svar på det du spørger om.

Fortæl hvad du skal, på internet hjemme / spille mod andre / spille over net.

Du kan jo selv kikke hos de forskellige firmaer, eller har du måske adgang til bolig/kabelnet, hvor du bor.

Uanset hvad, så er netkortet det der forbinder det sammen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-03-06 16:14

du har vist før haft tdc med kabelmodem MOTORLA SB5100 ..

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 11-03-06 22:10

Det er i mit sommerhus, og i forskellige steder rundt i danmark og i udlandet.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-03-06 04:16

En moderne bærbar har indbygget netkort, og hvis du har telefon i dit sommerhus,
kan du også får bredbånd, fra dit telefonselskab.
når du tager den bærbare med dig, og hvis der, der hvor du kommer, er noget ligende,
eks. hos en ven , eller på et hotel, kan du sådan set bare sætte den til.
En del bærbare har også trådløst net (wifi) som virker på samme måde, men ca kun med 50-300 meters afstand, alt efter forhold. en del steder har 'hotspot' , hotspot er steder hvor der er opsat et
wifi anlæg, som din bærbare så kan koples på,
et kan være lufthavne, tog, tankstationer, havne, hoteller, eller en hel by. som har det.
Ja eller mellem din normale pc(hvis den har trådløst netkort) og din bærbare.

Trådløse netværk skal man passe på med og følge de instruktioner, om sikkerhed der medfølger.
men kik feks. på http://www.clearwire.dk/

om alm. bredbånd kunne du jo kikke på www.tdc.dk eller www.cybercity.dk eller www.stofanet.dk

og sikkert en masse flere,
Bemærk at forbrugsafregnet bredbånd sjældent er billigt i længden, men billigere i abon.

Kan ikke hjælpe dig mere, da du giver for lidt info om hvad det er du bestemt vil vide.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 13-03-06 17:11

Jeg har webspeed abonnement fra TDC derhjemme, men når der ikke er telefon i sommerhuset og fx i bilen på vej på ferie, hvad gør man så? Skal man så have et til abonnement, eller hvordan fungere det så? Hvis jeg nu køber en bærbar fra zepto med Intel PRO/Wireless 54 Mbit, er det så ikke et indbygget netkort?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-03-06 03:22

Jo der er indbygget netkort til både fast og trådløst i den, men sommerhus/bil,
et trådløst rækker ikke langt, mener at www.cybercity.dk opretter bredbånd uden telefon