/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hvormeget kan en virksomhed se
Fra : HenrikBo
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 10-03-06 09:12

Jeg sidder i et callcenter - her skriver jeg mails via min TDC mailboks og er med i et par forums på SOL. Hvor meget kan IT afdelingen se og følge med i. Kan de se mine mails og kan de se præcist hvilke sites jeg er inde på ?

Det er ikke fordi jeg sidder og kigger på damer osv. Men der kunne være sådan noget som politisk holdning og økonomiske ting, det ikke kommer andre ved.

Hvem ved det ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 10-03-06 09:22

Hvis din arbejdsgiver ønsker det, kan din maskine af admin. sættes op så ALT hvad du fortager dig kan overvåges.

..og jeg mener ALT ..selv brugernavn og passwords til din TDC webmail og til SOL

Dette kan helt primitivt gøres vha. Fjernskrivebordet af admin. og brug af et keylogger program.

din arbejdsgiver skal dog oplyse dig om at du bliver set i kortene og firmaets IT politik skal fremgå af din ansættelseskontrakt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-03-06 09:24

Arbejdsgiver kan som molekyle skriver, men må ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-06 09:34

Hvis din computer opdateres af IT-afdelingen (du ser en pupup) .............så er der fuld kontrol over din maskine.
Det kan der godt være alligevel.
Som udgangspunkt........................alle firmacomputere bliver overvåget.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-03-06 09:44

Har set folk blevet fyret fordi, der blev sendt mail med dårlig omtale af chefen, jeg ville aldrig bruge en firmacomputer til noget for "privat"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-06 10:07

Jeg bruger gerne virksomhedens computere til 'private' ting, såfremt jeg har tilladelse dertil. Da jeg selv ofte er den IT anvarlige, så bekymre overvågning mig ikke det store

Da jeg arbejde på Hovedbiblioteket brugte vi Fjernskrivebordet til support opgaver, men vi meddelte altid brugeren telefonisk om at aflutte evt. private ting før vi overvågede/moniterede en computer. Ligesom vi fortalt hvornår vi fulgte med og hvor længe samt, hvornår vi loggede af igen. Det er i høj grad et spørgmål om tillid, da det er ret let at 'stikke næsen' i alt hvad medarbejderne foretager sig på virksomheden netværk.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 10-03-06 10:11

Tak for svaret molokyle. Jeg tror jeg slapper lidt af på jobbet mht. private mails. VH Henrik