/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Væske fra lysstofrør
Fra : Skaevben
Vist : 3028 gange
81 point
Dato : 08-03-06 22:43

Lyder som en lidt underlig historie, men i dag var jeg til eksamen, og pludseligt under denne eksamen begynder der at dryppe en varm væske ned på min arm og min jakke. Væsken kommer fra en lampe med lysstofrør over mig. Det drypper ret kraftigt og jeg må flytte mit bord. (I øvrigt ret irriterende da jeg var lidt tidspresset.) Lampen begynder at ryge og det lugter helt forfærdeligt dårligt af noget kemisk metalagtigt, hvilket ender med at alle må forlade lokalet. Det så ud som om væsken kom fra en metal-beholder som sad ved siden af lysstofrøret. Men i hvert fald er mit spørgsmål så om der er nogen der ved hvad det var for en væske, og om det evt er sundhedsskadeligt. Jeg har været i bad og skiftet tøj, men kan simpelt hen ikke slippe af med stanken.

skaevben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-06 22:46

Måske et nødstrømsaggregat og hvis det er tilfældet kan det være syre fra et batteri.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-06 22:53

Jeg kunne forestille mig, at der sådan et sted er installeret nødbelysning/paniklys hvor der sidder et opladeligt batteri der bliver aktiveret hvis strømmen forsvinder og hvis batteriet er defekt eller bliver overladet kan der dryppe væske ud.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 09-03-06 00:44

Det er ikke et nødstrømsagregat eller et batteri, men derimod en kondensator der er blevet utæt.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 00:55

Nu har jeg jo set det ske nogle gange med de gamle typer nødbelysning fra før Nimh batteriernes tid,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 00:57

Disse gamle typer har også en kasse på siden og det er det klodsede batteri der sidder der sammen med omformeren.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-03-06 05:24

Det er en elektrolytisk kondensator.. Som nævnt før her.

Har prøvet at søge på nettet for hvilken type vædske der er i.

Finder ikke noget direkte resultat, men tekster der antyder at der er tale om en olie.

Stanken kan komme fra en forharsket olie. Forharsket olie kan lugte svolvbrinte-agtigt eller som gammelt smør.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-06 12:07

Lyder mærkeligt. En kondensator der går til, plejer at sige "BANG" og så har du bunker af papir folie. Derudover sidder der en transformator i sådan en ka'l og den kan ikke dryppe. Lysstofrøret heller ikke. Røret er suget tom og fyld med neon - deraf navnet. Neon er en gas. Lysstofarmaturer med batterier har jeg aldrig set eller hørt om. Nødstrømsbelysning er normalt forsynet fra centralt sted, hvor man opbevarer batterierne. Dette gør man fordi gårsdagens batterier (akkumulatorer om du vil) udviklede knaldgas under ladning, derfor blev den slags ALDRIG placeret decentralt. Men i et særlig rum, forsynet med explosionsikker udsugning!

Når vi snakker en skole, kunne mistanken samle sig om andre installationener, idet man har en lang tradition for at gemme al landsens installationer over loftet. VE, gas, afløb osv osv. Ved en eventuel utæthed er det oftest ved lamperne det render ud.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-03-06 12:24

UHA, fandt dog en tekst... PCB i kondensatorer
---
PBC i apparater i Danmark
Sammendrag
Stofgruppen PCB fik en væsentlig udbredelse i Danmark med blandt andet kondensatorer og visse andre elektriske apparater frem til starten af 1980'erne. Denne undersøgelse, som Miljøstyrelsen har fået gennemført af COWI Rådgivende Ingeniører, har omfattet mere end 1.300 af de mest sandsynlige indehavere af PCB-holdige transformatorer og store kondensatorer. Undersøgelsen har vist, at der var en beskeden mængde af større PCB-holdigt udstyr i brug. Der er formentlig dog stadig en mindre del PCB i brug i kondensatorer til fasekompensering og til lysstofarmaturer, i elektronik og evt. i en overset transformator.

-------
Dette bør skolen nok lige gøres opmærksom på, så de kan synkronisere med deres elektriker:
http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2000/87-7944-166-1/html/samfat.htm

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-03-06 16:42

Det er drosselspolen, (dæmpespole/ballast) som ikke usædvanlig fiser af, med at blive overvarm og lugte ganske forfærdentligt, (Lugten bliver i flere dage) men dryppene kommer fra defekt kondensatoren som er årsagen til at drosselspolen brænder af.

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/cases/lysroersarmatur.php
I en LC-kobling, en kobling der ses brugt i armaturer med to lysstofrør, sidder der en kondensator i serie med den ene spole (det ene lysrør). Sådan en kondensator kan blive defekt. Et sikkert tegn på defekt er, hvis den er begyndt at lække væske.
Nej vædsken er ikke giftig, men lugter ikke godt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-03-06 16:49

kondensatoren er den mest sansynlt en tjære aktig masse

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 09-03-06 19:56

Hejsa!
Tak for nogle gode indlæg.
Jeg er endnu ikke sikker på hvad det kan være for en væske og heller ikke om hvad det er. Lidt skræmmende hvis det vitterligt er PCB (kræftfremkaldende og østrogenlignende, så man kan få nedsat sædkvalitetl). Mit tøj er ødelagt (brune pletter og forfærdelig lugt, selv efter det er blevet vasket).

Jeg har fået et nummer på en sikkerhedsansvarlig på stedet som jeg vil ringe til i morgen. Så forventer jeg at få lidt flere informationer og en erstatning for mit ødelagte tøj(Universitetet har nok ikke en forsikring, men så må pengene vel komme fra deres vedligeholdelseskonto, som de tilsyneladende ikke har trukket på længe). Hvis det ér PCB, må jeg nærmest smide alt ud jeg havde på (selvføgelig havde jeg mit nyeste favorittøj på). Røv irriterende, undskyld mig.

Skal nok vende tilbage med nyt.
Skaevben

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-03-06 09:01

Er det mon universitetet der er ansvarlig - Det er nok et af ministerierne..
Staten er selvforsikrende og ansvarlig for skader den forvolder.