/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Flytte indhold fra en harddisk
Fra : fredag
Vist : 1130 gange
300 point
Dato : 08-03-06 20:27

Hej, min computer/win xp går ned hele tiden inden den er rigtig startet op. Jeg har meget på harddisken som jeg gerne vil beholde det, så jeg har hørt noget om at man kan tage harddisken ud og så overføre indholdet på en anden computer/harddisk. Men findes der beskrivelse på hvordan dette skal gøres, eller ved i hvordan ?

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 310 point
Dato : 08-03-06 20:33

Gå i Aldi, køb en Extern usb harddisk holder 249,-

Sæt din harddisk til den, og til en anden pcer, via usb stikket.

Overfør de filer du vil til den anden pcer. Harddisk holderen kan du senere bruge som backup disk.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 08-03-06 20:37

Kan man sætte alle harddiske til den ???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-06 20:38

Ovenstående er en fin ide da det altid er godt at have en USB disk.

Men du kan også tage harddisken ud og sætte den over i en anden pc. Da er det meget vigtigt at du sætter jumperen til slave, for den skal jo ikke ind og starte den anden pc op med sit styresystem. Så monteres den bare på et af idekablerne og den vil nu fremtræde som en ekstra disk. Så er det bare at klippe/kopiere og flytte filer over på en anden disk

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 08-03-06 20:39

Tag harddisken ud og sæt den i en anden computer og overfør dataene til denne..
formater den gamle harddisk og installer Windows igen.
Sæt så computeren sammen med den du overførte dataene til (med feks et krydset netkabel) og hent dine filer igen..

Eller sæt en ny hardisk i din comp(installer Win).og brug den gamle som "slave" og flyt filerne over på den nye harddisk og formatter den gamle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-06 20:45

Der er som regel plads til 4 diske eller drev. da der er 2 idekabler med hver 2 stik. Det ene kabel kaldes primær og det andet sekundær. (det står på bundkortet hvilket der er hvad). Disse kabler kan som sagt styre 4 enheder og på hvert kabel skal man sætte en som master og en som slave for at få det til at fungere. Hvis ikke der er nogle ledige stik på idekablerne kan du midlertidigt fjerne et evt cdrom drev for at få plads.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 08-03-06 20:47

hvordan finder man ud af hvad der er jumper og slave ?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-03-06 21:31

fredag, følg nu bare det jeg skriver, så behøver du ikke bekymre dig om slave og master. eller cable select.

Ja, den passer til din harddisk.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 08-03-06 22:12

Trolden... Der er da ingen grund til at købe en ekstern harddisk holder. Sæt den i en anden commputer som slave ligesom der er nævnt.

Sådan sætter du harddisken som slave:
Bagpanelet på harddisken, hvor stikkene sidder, der sidder der også en lille jumper, den skal du flytte.
På harddisken sidder der et klistermærke hvor der står hvordan jumperen skal sidde for at være slave. cs= Cable select, sl= slave, ma=master

Mvh. Jacob

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 08-03-06 22:14

Muligvis står det ikke på klistermærket, men så står det ud for jumperpositionerne.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 08-03-06 22:19

Kom lige i tanke om, der er da ingen grund til at gøre det mere besværligt end det er.

Du kan også boote fradin windows cd, ligesom når du skal installere.
Når den har indlæst filer og du kommer frem til at du skal vælge om du vil installere windows oprette eller slette partitioner er der også en valgmulighed der hedder om du vil reparere en eksisterende windows installation, denne vælger du.
Så køre den en installation, der ser ud ligesom når du installere fra ny af. Forskellen er bare at her gemmer den alt hvad du har på harddisken i forvejen, den geninstallere simpelthen dine windows filer, når den er færdig kan du starte den op som normalt og alle dine programmer og filer vil stadig lægge der. På den måde slipper du for at skulle genindstallere drivere og programmer igen.

Mvh. Jacob

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 08-03-06 22:36

anskaf dig acronis drive image den kan tage backup af din hd og så kan du instalere den på en anden hd ellerden gamle når du har formateret den den kan også tage backup ud på dvd eller cd husk at lave disktter gen etablering

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-03-06 05:10

Det afhænger af hvad der årsagen til at windows genstartes.

1. Det kan være et boot problem, p.g.a. af nogle beskadigede filer - Det kan ofte afhjælpes.

2. For blot at flytte data kan du måske anvende metoden med at montere disken som slave, men det kan være at du ikke kan, f.eks hvis filsystemet ikke lader sig melde til p.g.a. filskader.

3. Er du i tvivl, og foretrækker assistance kan firmaet her www.diskhelp.dk hjælpe. Meget rimelige priser til private og studerende

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 09-03-06 09:33

hvis det er windows filer der er beskadiget så sæt din windovs skive i og gå ned i kør der skriver
du sfc /scannow så reparer den alle win filerne er det en home og den spøger om en pro så anulere du og omvendt hvis du har pro så anulere du hvis den spørger om en home

Kommentar
Fra : Studerende4444

Dato : 09-03-06 12:37

Sæt din harddisk ind i en anden computer, og sæt harddisken som slave. Det står som regel på harddisken hvordan man flytter den lille plastik dims som sidder nær der hvor kablerne sidder.
Start computren og overfør dine filer til den anden hardisk som sad i computeren i forvejen og som er master.

Tag din harddisk ud og sæt den tilbage i den computer hvor den oprindeligt kom ffra. Sæt windows cd i og slet alt hvad du kan. Installer din windows på ny.

Derefter kan du forbinde de 2 computere med et krydskabel, eller lægge dine filer på en usb og på den måde få dem tilbage på din computer.

Hvis du er helt blank. Så find en der ved hvordan man gør.. Det er nu ikke så svært, man skal bare turde. Dine data bliver ikke slettet ved at du tager harddisken ud, eller trækker alle dine kabler ud af computeren, så bare rolig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-03-06 19:42

Jumperen er den lille plastdims der er monteret over 2 ben og hvor der er flere muligheder for at montere. Sidder lige ved siden af det store brede idestik.

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 24-03-06 08:25

Tak for svaret troldenesdhb.