/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Lejlighed i Sverige
Fra : gr8
Vist : 679 gange
10 point
Dato : 08-03-06 19:56

Er her nogen som ved hvor langtid man skal eje en lejlighed i Sverige før man slipper for at betale skat af fortjenesten?

Er der nogen som har erfaring med sådan noget?

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 09-03-06 02:36

Ejerlejligheder kendes ikke i Sverige. Det er leje eller andelslejligheder.

Fortjenesten på en andelslejlighed er altid skattepligtig. Dog kan et overskud fra en bolig bruges til betaling af en ny, så beskatningen udskydes til man sælger sin sidste ejerbolig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-03-06 06:13

Ejerlejligheder findes i sverige.
eks. HSB og Riksbyggen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-06 10:52

Der skal betales 30 % i skat af fortjenesten ved salg af bolig.

Det er uanset i hvor lang tid du har haft boligen.

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 09-03-06 20:38

Har hørt at hvis man sælger indenfor 2 år skal man betae hele 70% af fortjenesten og derefter falder den gradvis men aldrig mindre end 20%

Er der andre regler for ved salg af villa?

Grunden til at jeg spørger er at jeg gerne vil investerer men hvis man skal betale så meget i skat af fortjenesten kan det jo ikke betale sig.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 10 point
Dato : 09-03-06 22:09

Citat
Jag äger ett småhus som är en privatbostad och som jag funderar på att sälja. När och hur beskattas vinsten?

Redovisning av kapitalvinst eller kapitalförlust ska göras för det år småhuset avyttras. Detta gäller oavsett om du har fått någon del av betalningen under året eller att tillträde ska ske först ett senare år.
Avyttringsdag är normalt den dag köpekontraktet skrivs under.
Av kapitalvinsten ska du ta upp två tredjedelar till beskattning. Skatten är 30 procent på den skattepliktiga delen av vinsten.

Har du sålt med förlust får du göra avdrag med halva förlusten. Du får avdrag för förluster mot alla slag av intäkter i inkomstslaget kapital. Om det blir underskott när du dragit av förlusten får du skattereduktion med högst 30 procent av underskottet.

Vill du ha mer information kan du läsa broschyren "Försäljning av småhus" (SKV 379).

http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privatforsaljningbostad/privatsmahusfaq/5.10010ec103545f243e8000515.html

http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privatforsaljningbostad/osspbostadmenyrsv.4.18e1b10334ebe8bc80004632.html

http://www.skatteverket.se/meny/skatter/huvudmeny.106.39f16f103821c58f6800011960.html

fra det sidste link skal du søge på "Svar på frågor"

Godkendelse af svar
Fra : gr8

Dato : 11-03-06 16:46

Tak for svaret ans.