/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billed-størrelse.
Fra : Mosebaek
Vist : 890 gange
100 point
Dato : 07-03-06 10:13

Hej Kandu!
Jeg vil gerne høre nogens forklaring på følgende: Jeg lægger et foto,tilsendt eller en af mine egne,ind i mappen "billeder".Den er f.eks. på 627 KB og dimensionen er 2048x1536. Så kan den
gøres "lettere",ved at højreklikke og gå i rediger,der taster jeg bare på "gem som".Jeg får så
beskeden, om filen skal erstatte den der er der allerede,af samme navn.Jeg svarer ja, konstaterer
så (tilbage i billed mappen) at filen er blevet "slanket" med adskillige KB,uden at dimensioner (2048
x1536) har ændret sig.Rent fysisk er billedet tilsyneladende også den samme.Men,der må jo være
sket et eller andet,når den har "tabt" disse KB.
Billedet er jo noget hurtigere,at sende som "vedhæftet",når jeg laver dette lille nummer.
Men jeg kunne godt lide at vide,om der er en "naturlig" forklaring på hændelsen.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-06 10:18

Normalt er det 'rå' billede i *.tiff format som er tabsløst. Du gemmer sikkert som *.jpg der er et komprimeret format og mister dermed noget information. Derfor er billedet lettere.

http://klid.dk/kde/da/docs/extragear-graphics/showfoto/using-kapp-fileformatsupport.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-03-06 10:45

Hent ---PIXresizer 1.0.9
Kan det der, med at lave billeder mindre, meget hurtig program
http://bluefive.pair.com/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-03-06 10:46
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-06 10:58

Til Molokyle.

En fin forklaring,fra dig.Også en god link.Mine billeder ligger ganske rigtig i *.jpg formatet.
D.v.s. at private billeder,jeg får tilsendt er i *.tiff formatet,når jeg modtager dem.Så kan jeg bedre
forstå,at ved modtagelsen,er de meget større rent fysisk.(Dækker mere end skærmen).
Har jeg ret i at formatet skiftes delvis aut.Jeg har nemlig lagt mærke til,hvis jeg sender et
billede som vedhæftet,fra min *.jpg mappe,og går ind i "Sendt Post",er billedet igen i "overstørrelse"
,altså fylder mere end skærmens visning.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-03-06 11:26

det sker også at billeder der sendes indsat i en mail for eks kommer frem som bmp - så er det jo klart at et skift til jpg får det til at fylde mindre

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-06 13:37

nææh, det er ikke sikkert, at billedet er større når du modtager det, altså filmæssigt.

Du kan ikke regne med, hvad du ser på skærmen. For størrelsen på det billede du ser, er også afhængig af hvilken opløsning, billedet er i. Jo lavere opløsning, jo større billede.

Så du kan sagtens have et billede, der fylder hele skærmen, men som filmæssigt et mindre end et billede der på skærmen kun er halvt så stort.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-03-06 14:07

Hej Mosebaek,

de billeder som du modtager er formodentligt også i *.jpg format, men det snedige bed jpg-formatet er, at de kan gemmes i meget lidt komprimering eller i væsentlig større komprimering.

Når du så markerer at redigere og derefter at gemme som, er komprimeringsgraden i dit billedbehandlingsprogram sat til større komprimering. - Jo større komprimering, jo flere data forsvinder, men ofte kan du ikke se forskel på billedet - hvis du kun ser det på skærmen.

Mvh Ivan

Accepteret svar
Fra : olefahnoe

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-06 16:11

det må være fordi at billedes DPI bliver nedsat. det kan være at det første billede ligger som et 150 DPI billede og når du gør det med højreklik bliver det til "webformat" 72DPI

DPI er "prikker pr cm" og på din skærm kan du normalt ikke se forskel på 150 og 72. det har først betydning når det skal skrives ud.
Hvis du skriver ud i fx A3 vil der være 150 prikker pr cm ved 150 DPI
og kun 72 prikker pr cm ved 72 DPI

Så til udskrift skal man ha høj DPI
og til web skal man bare bruge 72 DPI

---< Ole FM >---
www.fahnoefoto.dk

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 07-03-06 18:12

Hej Mosabaek.
Du skriver, at du undrer dig over, at billederne har den samme størrelse. Du har ikke ændret andet end komprimeringen ved det du beskriver. Prøv at bruge et program som IefanVieW (det er GRATIS - og kan også forsynes med et plug-in der får programmet til at have menuer etc. på dansk). Åben dit billede i IrfanView, tryk på "billede" i menulinien, vælg "Skalér", og lav de indstillinger du ønsker, og slut af med "Gem som" under "Filer" - og lad så være med at overskrive den oprindelige fil, så er den nemlig væk.

IrfanView og plug-ins kan hentes her:

http://www.irfanview.com/

og som sagt er det gratis.

God fornøjelse

Finn

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-03-06 09:24

Tak for svaret olefahnoe.
Tak til alle,for de mange gode indlæg.Som sædvanlig er man i tvivl om,hvem man skal afslutte ved.
Der er nemlig gode tips,i alle indlæggene,hver på sin måde.Jeg savner lidt en differencerings-model,
i Kandu.Sådan,at kunne gi`"poæng" til flere ad gangen.(A la formel1).

Igen `Tak for opmærksomhed`.

VH. Mosebaek.