/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Baeckeoffe
Fra : ekelin
Vist : 1283 gange
500 point
Dato : 06-03-06 22:15

Er der nogle der har en opskrift på Baeckeoffe, det ville jeg blive meget glad for ,jeg kan ikke finde nogle, jeg har smagt det på rejse og vil gerne prøve at lave det selv.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 510 point
Dato : 06-03-06 22:51

Gad vide, om det er detteher, du mener?

http://www.alsace-route-des-vins.com/NewVersion/index.cfm/fuseaction/Gastronomie.ShowRecette/ID/11/Language/De.cfm

Så mangler der bare en, der gider at oversætte, så skulle den være hjemme

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-03-06 22:53

googlede lidt videre og fandet denne:

300 g
svinekød (evt. nakkekoteletter el. svinebov uden ben)

300 g
kalvekød (evt.kalvebov)

300 g
oksesmåkød (evt. oksetykkam)

300 g
lammebov

1 pk.
bacon i strimler el. tern

2 stk.
grisetæer (kan undlades)

5 fed
hvidløg

3 stk.
løg, finthakkede

3-4 stk.
gulerødder, i tern

1,5 kg.
kartofler, skrællede og skåret i skiver

1 ½
porre, i skiver

Evt.
mel og vand til at forsegle en terrin. Kan også laves i en ovnsikker gryde med tætsluttende låg.

Marinade:

1 fed
hvidløg

1 spsk.
enebær

5 stk.
nelliker

5 stk.
laurbærblade

2 drys
tørrede blandede urter

1 stk.
gulerod, skåret i tern

1 stk.
løg, finthakket

1 fl.
hvidvin, tør

Fremgangsmåde:

-Skær kødet i tern, og læg det i en skål - den må ikke være af metal. Kom grisetæerne i, og tilsæt hvidløg, enebær, nelliker, laurbærblade, urter, gulerodstern, løg og vin.

-Dæk skålen til, og lad den hvile i køleskabet i mindst 12 timer, og gerne op til 2 døgn.

-Hæld kød og grøntsager gennem en sigte, men gem marinaden, og skil grøntsager fra kødet.

-Smør en stor dyb terrin med smør. Der skal være tætsluttende låg til. Læg baconstykkerne i bunden. Kom halvdelen af kartoflerne ovenpå, og drys med salt og peber. Kom derefter lag af kød og grøntsager i, og drys med salt og peber mellem lagene. Slut med kartoflerne.

-Hæld marinaden over - den skal nå ca. 3/4 op om kød og grøntsager. Hvis ikke, tilsættes en smule vand.

-Lav en dej af mel og vand som til fugtig brøddej. Læg dejen mellem formen og låget for at forsegle terrinen, og pensl evt. dejen med et pisket æg - det sidste mest af hensyn til præsentationen. (NB! dette undværes når du bruger ovnsikker gryde.)

-Bag terrinen i ovnen i 3-4 timer ved 150 grader og server den med en god flaske Alsas Pinot Gris.

NB! kan laves med mange variationer af kød, eks. kylling eller andebryst mv.

Velbekomme og god fornøjelse!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-06 23:03

Baeckeoffe til 5-6 personer

ingredienser:

500 gram nakkekød eller bov fra gris.
500 gram lammebov uden ben
500 gram udbenet oksebryst eller oksebov
1 kilo kartofler
250 gram løg
2-3 fed hvidløg
1 liter Pinot Blanc eller Riessling (hvidvin)
krydderurter : persille. timian og laurbære
salt og peber.

Tilberedning:
Skær kødet i skiver. ligesom til "stegt flæsk størrelse" og lad det marinere i et døgn med noget af vinen, hvidløg, krydderurter. salt og peber.

I et ildfast fad lægges et lag kartofler i tynde skiver, derpå lægges kødet og løg i skiver ovenpå, så et lag kartofler mere sammen med løg i skiver.
Tilsæt yderligere hvidvin.
Dæk fadet med et låg og lad det stege i ovnen i 2-2½ time.
Serveres direkte fra fadet.

Alt efter smag og behag, kan man yderlige putte grisehale eller grisetæer i, såvel som nogen grøntsager f.eks, gulerødder og porrer.

Derudover serverer man en grøn salat til retten.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-06 23:05

Hov forresten, jeg glemte linket til hvor jeg har oversat det fra:

http://www.alsace-route-des-vins.com/NewVersion/index.cfm/fuseaction/Gastronomie.ShowRecette/ID/11/Language/De.cfm

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : ekelin

Dato : 07-03-06 13:09

Tak for svaret vaxen.Det er lige den opskrift ,jeg ikke selv kunne finde ,så tak for det, det er jeg meget glad for ,det så nøjagtig sådan ud ,så nu skal det prøves og smages ,men nu har jeg noget at bygge på

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-06 13:33

Velbekomme...

Det var såmænd bare resultatet af en hurtig søgning på Google

Det første link, jeg satte ind, er i øvrigt det samme, som Dova har oversat...

God fornøjelse med det