/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Valg af lydkort til "Musik"
Fra : jerow
Vist : 2230 gange
100 point
Dato : 06-03-06 13:01

Er der nogle der kan anbefale et ordentligt lydkort til afspilning af musti. Jeg har vel som en del nu lagt alle mine CD'ere ned på PCen som mp3 filer. Udgangen fra mit lydkort, sound blaster pci 512, er via en kabelforbindelse forbundet med mit NAD stereoablæg. Jeg har anvendt denne konstruktion i mere end 1 år. Det er som om lyden bliver dårligere og dårligere, (drivere er opdateret). Jeg prøvede at afspille den samme CD fra CD afspilleren samtidigt med en afspilning fra mp3 filen. Der var hilmmel til forskel, mp3 lyder som om den blev afspillet gennem en dyne. Det samme gør sig gældende ved afspilning af f.eks. DR,s netkanaler gennem computeren contra stereoanlæggets tuner.

Der fleste anmeldelser af lydkort baserer sig på afspilning af "spillelyd", det må være muligt at finde et kort der kan håndtere musik i en høj kvalitet, jeg håber der er nogle der har gode erfaringer der kan gives videre

M.v.h.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 06-03-06 13:22

Hej, er du helt sikker på at det er lydkortet og ikke 'bare' opsætningen af PCen?

Prøv at gå ind i Kontrolpanel->Multimedier og kig på dine indstillinger for lydkortet. Vælg anden højttaler-type, hardware-acceleration og sampling-kvalitet mens du sammenligner lyden med cd-lyden.

Håber det hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : User

Dato : 06-03-06 14:37

Det er helt normalt at afspilning af en original cd lyder meget bedre end hvis den er rippet til mp3. Det er netop bagsiden ved mp3 formatet - det er de frekvenser, der giver det samlede lydbillede på et godt anlæg prikken over i'et, der er blevet fjernet, men til gengæld fylder det ikke ret meget. Hvis du skulle have en sang i samme kvalitet som på en cd ville den fylde ca. 50mb såvidt jeg ved.
Du kan gøre det at du ripper sangen i 384 kbps, da det efter min mening ville kræve et meget dyrt highend anlæg for at du kunne høre forskel.
Det er klart at det lydkort du har både har indflydelse på afspilning og hvor godt musikken bliver rippet fra cd'en.
Hvis jeg skulle købe et nyt lydkort til afspilning af musik (ikke produktion), ville jeg nok vælge et af de nye Xfi kort fra creative. Den chip har fået rigtig gode anmeldelser og du har mulighed for at købe et kort der bliver tilsluttet en ekstern boks hvor du har mulighed for at tilslutte dit anlæg både digitalt og analogt.

Link til andmeldelse: http://64.233.179.104/search?q=cache:kZI7N3EVgr8J:www.xbitlabs.com/articles/multimedia/display/creative-soundblaster-xfi.html+creative+xfi+review&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=1

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 06-03-06 15:05

Hej
Et af disse kort skal du køber for at få glæde af din Pc til musik

Forhandleren er

http://www.xs-sound.dk/

PRODIGY 192

24bit/192kHz surround-sound lydkort med utallige anvendelsesmuligheder!
Det er et rigtigt godt kort.

Der er kommet en efterfølger siden jeg fik mit det er Prodigy 192, og det er følgende

PRODIGY 7.1 LT

Det helt nye PRODIGY 7.1 LT giver dig uovertruffen lydkvalitet, fleksibilitet og bunkevis af features! 24bit/192kHz AD/DA-konvertere i professionel kvalitet med 106dB dynamikområde, Wolfson codec, 7.1 kanals surround sound, optisk/coaxial digital udgang, højkvalitets hovedtelefon udgang, Q-SOUND lydengine og suveræne E-WDM drivere med ASIO 2.0/GSIF support og DirectWIRE 3.0 er blot nogle af de mange features på dette helt nye topkort fra AUDIOTRAK!

Hvis du prøver at læse de anmeldelser der er vedrørende ovennævnte kort er du overbevist om at sådan et skal du købe

IPM

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-03-06 15:31

Jeg bruger selv et eksternt lydkort til min Bærbare IBM da det indbyggede er alt for ringe. Mit kort er et Creative Sound Blaster og det er jeg meget tilfreds med. Jeg købte det for ca. 1 år siden og gav 433,75 kr. for det. Jeg fandt det via www.edbpriser.dk og købte det billigste sted.

Kommentar
Fra : jerow

Dato : 07-03-06 09:26

Tak for de gode råd, jeg kan oplyse at pc'en m.v er opstat optimalt, og at alle de rippede mp3 filer er i "højeste" kbps, så forudsætningerne for en god lyd skulle være i orden.
Jeg havde godt nok "luret" lidt på Prodigy kortet, så det prøver jeg.

Med venlig hilsen

Jerow