/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
elforbrug
Fra : jef123
Vist : 2672 gange
200 point
Dato : 05-03-06 16:26

Et teoretisk spørgsmål om elforbrug.
To frysere står i det samme rum, de er nøjagtig ens samme mærke model osv.
Den ene er fyldt med frosne varer, den anden er tom. De er indstillet på det samme niveau og er helt i
orden. De bliver ikke åbnet og lukket jævnligt, med andre ord de står bare og kører.
Men hvilken fryser bruger mest strøm?
JEF.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-06 17:13

Det vil jeg sige, at den fyldte fryser gør, altså bruger mest strøm.

Begrundelse:

Den bruger mere energi til at holde en mængde frosset, som består af kød med et vist væskeindhold, hvorimod den tomme fryser kun skal holde en mængde tør luft koldt.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-03-06 17:28

Nu er det jo ved at være forår, så læg mærke til det sne der ligger i "læ" for solen! Det bliver der længere ligesom det tager længere tid at tø store snebunker! En fyldt fryser holder på kulden længere da det er vandindholdet i frostvarerne der fryser! Luft "fryser" jo ikke det er en gasart og det betyder at molekylerne arbejder hurtigere, is er en fast form så det kræver ikke så megen energi at "sløve" molokylerne ned! Hvis du f.eks tør kød op så er det en godt ide at gøre det i køleskabet. 1 kilo kød i køleskabet sparer dig ca. at kompresoren skal starte i to timer!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-06 17:31

Den tomme bruger mest strøm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 17:39

Jeg hopper lige med her:

Citat
Jeg tror ikke forskellen er målbar.
Varme indfaldet vil være det samme.
Måske vil den tomme bruge mest da der bruges mest strøm til mange start.
Indholdet vil skabe en længere hvileperiode.
Rent gætteværk, uden bevisførelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-06 17:44

Da spørgsmålet er teoretisk findes svaret ikke entydigt.
Men en del praktiske forsøg vil give et svar.
Jeg ville bruge et antal frysere, ikke kun to.
For at sikkerstille et nøjagtigt resultat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-03-06 17:47

Ja ok! Hvorfor ha en tom fryser tændt?
Men en halvfyldt fryser vil tø dobbelt så hurtig op end en fyldt i tilfælde af strømsvigt!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-03-06 18:00

Og det indikerer jo at det kræver mere energi at "køle" luft ned!

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 05-03-06 19:57

Hej allesammen.
Det her er en stående diskussion i familien.
Jeg står for den linie, der mener, at den tomme vil bruge mest i den første tid, men at den fyldte vil bruge mest på den lange bane. Jævnfør Dovas argument.
Der skal vel også hele tiden tilføres energi, for at holde ting frosne i omgivelser på gennemsnitlig 20 grader.
En bemærkning til Teil: Hvorledes begrunder du det?
Vi er altså 2 under navnet jef123, og vi er uenige. Bare for at ingen bliver forvirrede.
Jeg hedder HA

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 05-03-06 21:07

Den fryser der er fuld bruger mest fordi varmeledningen i en fyldt fryser foregår
meget langtsommere end i en tom. Forskellen fremkommer ved at tænd
sluk perioderne i den fyldte fryser er længere end i den tomme, den udvendige
overflade på fryseren når således at blive koldere ud for køleelementet og har
således større tab til omgivelserne.
Per

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-03-06 00:03

Når først indholdet er frosset ned, er forbruget præcis det samme

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 06-03-06 08:09

Hm. Det lader til, at ueningheden ikke kun er i vores familie.
HA

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 06-03-06 09:18

De to frysere vil bruge den samme mængde strøm, da den varmemængde der
trænger ind fra det varme rum til det kolde rum gennem den ens isolering
vil være den samme. Og det er den varmemængde kompressoren skal transportere
tilbage igen.
Seipe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-06 10:47

I teorien vil de bruge samme mængde energi, idet varmetabet gennem kabinetterne vil være bestemmende for energiforbruget.

I praksis vil den tomme bruge mest, iden den vil få flest start/stop. Den fulde vil have mængden af kød(væske) til at akkumulere kulden og derved forlænge både drift og stop tider. Derved ungås for mange starter og kølekredsen er i balance en større del af "on-tiden"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-06 17:09

Ja nemlig.

Kommentar
Fra : michael.s

Dato : 06-03-06 21:10

Vil lige henvise til tedd, læs dette igen og du har det rigtige svar.
Mvh electrolux tekniker.

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 06-03-06 22:24

Tak for svar til alle

Tedd har fornuftige kommentarer, men svarer ikke på spørgsmålet. Seipe og 3773 giver gode svar, som næsten overbeviser modparten.
Vi har sendt en forespørgsel til Sydfyns elforsyning, og vender tilbage, hvis vi får svar.
HA

Accepteret svar
Fra : perchris

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-06 22:46

Mange start og stop giver forøget tab i en tom fryser.
En fyldt fryser giver også forøgede tab, som jeg nævnte i går.
Så både helt fyldt og helt tom giver øget tab. Så begge parter har ret.
Temperaturhysteresen og plaseringen af temperaturføleren i forhold til
kølelegemet er naturligvis fra producentens side optimeret efter
en gennemsnitlig fyldt fryser en forventet frost temperatur og en
gennemsnitlig omgivelsestemperatur, til at give mindst muligt strømforbrug.

Jeg glæder mig til at høre svaret fra Sydfyn.
Per

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-06 12:25

En fyldt fryser giver ingen forøgede tab, men holder sin temperatur bedre konstant end den tomme, så den tomme vil have større udsving i temperaturen og have flere start og stop end den fulde.
Med den primitive startmetode, der er på kompressorer af den klassiske type, vil det give nogen voldsomme effekttoppe ved hver start, og disse effekttoppe bidrager IKKE til nedkøling, derimod giver de gevaldige hop i energiforbruget, som mere end antydet af 3773.
Har vi derimod en tænkt idealsituation, hvor køleeffekten hele tiden reguleres præcist efter behovet, så vil køleefekten hele tiden indrette sig efter (omgivelsestemperatur - frysetemperatur) * (varmeledningsevnen fra omgivelser til indmad), og det vil jo være det samme i begge tilfælde.
På denne årstid vil elforbruget imidlertid ikke være spild, idet det plus varmeindholdet i de varer, der lægges i fryseren altsammen bidrager til opvarmning af huset. Det er jo samme princip som i en varmepumpe.
Det er det samme, der sker i mit fritidshus, hvor der er frysetoilet til vinterbrug (om sommeren bruger vi dasset): Jo mere man afleverer i tønden, desto varmere bliver det i rummet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-06 13:02

Arhh så er det ikke værre. Men en kompressorkreds der står stille trykudligner. Og inden trykkene igen når op ved start får du ingen køling. Ligeledes bliver selve startstrømmen omsat i varme hvilket ligeledes er til ingen nytte, derfor er den tomme mest energiforbrugende. Men omvendt kunne et scenario med en mindre optimal placeret føler måske tænkes at kunne forrykke hysteresen lidt på en fuld fryser, således at man "skyder over mål" hvilket ikke er befordrende for driftøkonomien. (faldende COP ved faldende fordampningstemperatur), men det tror jeg ikke på. Jeg er 100% overbevist om den fulde skal bruge mindre energi end den tomme i praksis. I teorien er kuldetabet ens. Og du har ingen modningsvarme ved -18°. Ligeledes forhindrer alle varerne i den fulde enhver form for konvektion, hvilket ligeledes burde tale for at den fulde bruger mindst strøm.

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 07-03-06 13:44

Tak igen til alle.
Vi følger diskussionen med stor interesse og glæder os over humoristiske indslag.
Vi har endnu ikke fået respons fra Sydfynske elforsyning, men håber stadig
HA og JEF

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 09-03-06 12:55

Så er der kommet svar fra Sydfyns elforsyning/vestfrost. Hvad siger I så?

Tak for henvendelsen
Jeg har haft sendt jeres spørgsmål videre til Vestfrost og sender hermed deres svar. Har I lavet et væddemål er der måske ingen vinder!

Med venlig hilsen

Susanne Bøjen

Sydfyns Elforsyning

Fåborgvej 64

5700 Svendborg

tlf. 62 17 02 60

sb@sydfynsel.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Jens Erichsen [mailto:JER@Vestfrost.dk] På vegne af Service
Sendt: 9. marts 2006 09:31
Til: Susanne Bøjen
Emne: SV: forespørgsel om elforbrug

Der er målt på mange frysebokse, både tom og lastet, og vores erfaring siger os:

1) 100 mm isoleret boks, mindre enegi lastet end tom boks.

2) 80 mm isoleret boks, samme energiforbrug lastet og tom.

3) 50 mm isoleret boks, mere energi lastet end tom

Dette er det bedste svar på nedenstående spørgsmål, men det er kun vejledende.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-06 12:58

Satans - uafgjort!

LOOOOOOOOOOOOOOOOL

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 09-03-06 13:22

Mere uafgjort kan det vel ikke være.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-03-06 16:14

Nemlig - uafgjort................http://www.kandu.dk/spg84183.aspx#926217

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 09-03-06 16:34

Hvem skal have point når det hele sådan set er uafgjort???
I hvert fald tak for de gode svar og debat.
HA
JEF

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-03-06 17:14

Giv dem til "Sydfyns elforsyning/vestfrost"

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 10-03-06 07:48

Tak for svaret perchris.
Du må være den, der kommer tættest på det rigtige svar, idet vi dog henviser til vores kommentar fra Sydfyns elforsyning/vestfrost

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 10-03-06 17:40

Tak for pointene.
Og tak til jer alle for en god og interessant debat.

Måske skal vi nu snakke om, om kaffen ender op koldere eller varmere,
afhængig af om man kommer sukkeret eller mælken i først.
Per