/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Beskidt vand i opvaskemaskine
Fra : kirhed
Vist : 4788 gange
300 point
Dato : 05-03-06 00:26

Hej
Jeg har en Siemens opvaskemaskine som er godt et år. På det sidste har vi haft en del problemer med vores køkkenvask, som stopper voldsomt til. Når opvaskemaskinen kører, og pumper vandet ud, stiger kloakvandet op i køkkenvasken. Nu har jeg opdaget at opvaskemaskinen, som ellers er tom for vand når den er færdig, har beskidt vand i bunden efter noget tid. Hvad mon der er galt og hvad kan jeg gøre ved det. Det skal lige siges at alle i vores ejendom har problemer med afløbene, da de grangiveligt ikke er lavet ordentligt fra starten af. Jeg håber meget på hjælp.

Mvh Kirsten Hedegaard

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 05-03-06 00:52

Hej kirhed
Mit bud er at få ejendommen til at rense faldstammerne eller sørge for at de er korrekt lavet .

Der er formegentlig en forstoppelse under dig så vand fra de ovenboende løber ud i din maskine,da vand løber ud det letteste sted eller et enormt bagfald på faldstammen.
I teorien kan du komme hjem og hele dit gulv sejler i kloarkvand.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-03-06 08:08

det mest sansynlige er det som mcloud foreslår
men det kan også godt være din egen vandlås der trænger til at blive renset
rens også lige det filter der sider i bunden af opvaskemaskinen

Kommentar
Fra : kirhed

Dato : 05-03-06 08:52

Det lyder ikke for godt, men jeg vil kontakte viceværten. Vil det sige at vandet i opvaskemaskinen ikke kommer fra vores egen vask, men fra overboen? Det er da ulækkert....
Tak for svarene, jeg venter lidt i spænding for at se om andre kan tilføje gode råd.

Kirsten

Kommentar
Fra : kirhed

Dato : 05-03-06 08:59

Jeg spørger lige om lidt mere.
Hvis det er faldstammen der skal renses, er det så mit eller overboens problem. Jeg spørger fordi vi bor i andelsforening, hvor der er visse ting vi selv skal stå for og andre igen som foreningen betaler. Så vidt jeg husker er problemer med afløb vores egen sag. Er det vores "skyld" at tingene er som de er, eller er det bare fordi vi har 2 lejligheder over os. Ja jeg håber I forstår mit spørgsmål

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-03-06 09:00

jo , skidtet kommer nok fra din egen vask, men hvis faldstammen er fyldt vil der komme et overtryk , når du pumper vand ud hurtigere end den kan tage fra
derved vil den sidste slat der kommer ud i røret blive presset tilbage igen indtil der er sivet så meget igennem at der er plads i røret igen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-03-06 09:02

da det er en fælles faldstamme , kommer i nok til at deles om udgifterne
skal den kun renses koster det ikke det store , men skal den skiftes , kan det godt blive ret dyrt alt efter hvor nemt det er at komme til den

Kommentar
Fra : kirhed

Dato : 05-03-06 09:35

Okay så har jeg det med faldstammen på plads. Jeg har søgt lidt omkring faldstammer mm. på nettet, og har læst nogle andre spørgsmål/svar. Jeg fald over nogle med lugt fra vandlåsene. For tiden lugter der meget af kloak fra vandlåsene på badeværelset og under vaskemaskinen. De er begge nyrensede. Kan denne lugt evt. hænge sammen med en evt. forstoppet faldstamme?

Kirsten

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-03-06 09:46

det kan det godt
den typiske årsag til lugten er at vandlåsen ikke er fyldt med vand
men da den ikke kan komme af med vandet , kan der nemt være rester af skidt der ikke kommer med gennem vandlåsen
er der et meget stort tryk efter vandlåsen kan der også blive trykket noget tilbage , er dog sjældent det der sker , men kan godt være det i sjældne tilfælde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-03-06 11:44

Der skal være en vandlås efter det sted hvor opvaskemaskinen pumper ud.
afløbsslangen skla helst hæves så højt under køkkenbordet at vandet løber nedad det sidste stykke.
Så kan man holde øje køkkenvasken og se om vandet stiger der. Men nu er der stor chance for at det ikke løber ned i opvaskemaskinen

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 05-03-06 11:57

Da faldstammen er fælles med andre beboere, må det efter mit skøn være et fælles anliggende. Jeg ville kontakte foreningens formand og få ham til at bestille en blikkenslager- og eller kloakmester til at se på problemerne.
Det kan ikke være meningen at I skal blive ved med at døje med de problemer, og de kan kun blive forværrede, og det bliver endnu dyrere at få det løst.

hilsen amanda

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 12:05

Men først bør maskinen indstalleres rigtigt.
Hvordan med køkkenvasken.....................løber vandet fint ud uden problemer.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 05-03-06 12:52

Du kunne jo forhøre dig hos et kloakrenser firma og høre om pris og muligheder for at afhjælpe problemet, derefter kan du med god sag gå til hele andelsforeningen (opgangen) incl. kælder hvis ensådan findes, det er jo til alles tilfredshed at de virker

Kommentar
Fra : kirhed

Dato : 05-03-06 12:57

Nej vandet løber ikke ud af køkkenvasken uden problemer. Det er stort set aldrig sket. Når jeg pumper afløbet med en svupper, kan jeg høre vandet i opvaskemaskinen skvulpe. Jeg har pumpet en del på det sidste, da vi har haft store problemer med afløbet i køkkenvasken. Det er dog blevet lidt bedre. Kan det mon have noget med det at gøre? Jeg vil tro at maskinen fra starten er instralleret korrekt, da det er gjort af en blikkenslager. Vi har ikke haft disse problemer hele tiden.

Kirsten

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 13:15

Afløbsslangen skal ligge oppe under køkkenbordet lige før den tilsluttes afløbet.
(ikke alle blikkenslagere husker denne detalje)
Kan du skille vandlåsen ad (med en stor spand under) så du evt kan rense din vandlås for diverse ting der ikke vil med i gennem.
Hold øje med diverse pakninger og hvad vej de vender.
Er den af noget tykt støbejern så lad en blikkenslager gøre det.

Kommentar
Fra : amandaKanDu