/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katte og dårlige tænder?
Fra : bellina
Vist : 1139 gange
100 point
Dato : 04-03-06 19:48

Er der nogen der har tips til hvordan man vedligeholder kattes tænder? Min hunkat er 4 år gammel og hendes tænder har grimme belægninger...

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 19:57

Det gør du ved at tage din kat til dyrlægen, for at få tænderne renset, du kan ikke gøre det selv.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=215/sprog=1/grp=2/menu=9/

Jeg taler af erfaring.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-03-06 19:59
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 20:16

Du kan få tørfoder der skulle være godt til at holde belægninger væk.
Tørfoder holder i det hele taget tænderne pæne på både hund og kat, men er der dannet belægninger skal de fjernes.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-03-06 20:17

Det handler også om hvilket foder man giver katten. Eksempelvis er Royal Canin rigti godt.
De kattekugler er nemlig seje, og pulverisere ikke i munden på katten. Dvs at når den tygger dem, så virker de som tandbærste.
Derudover er de også meget sunde sunde, og for kattebakken til at stinke mindst muligt.

Jeg har aldri givet min kat andet end det. Han for kun Royal Canin tørfoder, og intet andet. Heller ikke godbidder, eller rester fra middags bordet.
Nu er han så kræsen at han heller ikke gider havde andet end det, og han hopper aldri op og stjæler.
dejligt nemt.
Skulle han havde lyst til noget ekstra, eller lækkert, så kan han fange sig en mus i haven.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 20:37

De belægninger, der er der nu, kan man ikke selv fjerne. Katten er 4 år og hvis den ikke har fået "børstet tænder" tidligere, vil det være umuligt selv at gøre det.

Belægningerne forsvinder heller ikke fordi man nu starter med et nyt foder.

Tal med din dyrlæge og få belægningerne fjernet.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-06 23:42

Som de fleste skriver, - aller først skal du have kattens nuværende belægning på tænderne fjernet. Det drejer sig om tandsten. Normalt kommer katten i fuld narkose når dette udføres, og der kan også vise sig at der er hul i en tand eller måske en rådden tand som skal fjernes, alt efter hvor slemt det er med tænderne. Senere kan du forebygge ved at børste kattens tænder dagligt. Brug en baby tandbørste og dup den i 3% Brintoverilte hver gang du børster. Brintoverilte decinfiserer tandkødet, og skader ikke katten på nogen måde. Tandbørstningen behøver ikke tage mere end et lille ½ minut, bare du gnubber let henover alle tænderne inkl. tandkødet, som så bliver masseret. Med tiden vil tandkødet blive stimuleret og blive sundt uden den røde betændte rand, - og med tiden vil katten også vende sig til behandlingen, skønt de bestemt ikke bryder sig om børstningen. Hold om kattens kæbeparti medens du børster.
Jeg har i gennem mange år selv behandlet mine kattes tænder. Nogle katte er mere disponible til tandsten end andre, så derfor har jeg også selv fjernet tandsten på mine katte, - man skal bare have det rette instrument. Efterfølgende renser jeg med Brintoverilte. Her er det mange penge at spare i dyrlægeregninger.
Foderpiller der forebygger tandsten, tror jeg ikke på, - dét er bare salgsteknik.
Vend din kat til at få børstet tænder!
MVH Akle

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 05-03-06 21:00

Hej alle...

Tak for jeres hurtige svar. Jeg ringer til dyrlægen i morgen, så misser igen kan få et sundt ´tandpastasmil´... Jeg har aldrig været opmærksom på hendes tænder før, bortset fra at hun har fået tørfoderet Oral Care, som jo så heller ikke har haft den vilde effekt Til gengæld børster jeg jævnligt tænder på mine hunde som åbenbart også har anlæg for dårlige tænder Til dem har jeg købt en bøtte med pulver hos dyrlægen, det hedder plaqueoff, og skal blandes i foderet. Det kan bruges til både hunde og katte og hos min hanhund synes jeg det har haft en rigtig god effekt, men igen, det er jo forebyggende og virker ikke når skaden først er sket

Men igen, tak for jeres respons, det er en alletiders debbatside, det her!!!

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : hbknPro

Dato : 06-03-06 00:34

Jeg har altid givet mine katte tørfoder, og jeg har ingen problemer med deres tænder.
så jeg kan også anbefale det. og børst så dens tænder indimellem. inden belægningen dukker op for er den der først er der ikke andet at gøre end at tage den til dyrlægen.

med venlig hilsen
hbknpro

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-03-06 08:35

Som tidligere nævnt, - ikke alle katte er lige disponible for at få tandsten, derfor har nogle katte ingen problemer med tænderne, medens andre katte skal have renset tænder 2 x årligt.
Når der skal kigges katte-tænder, så kig på kindtænderne ved at skubbe mundvigekanten op ved overkæben og ned ved underkæben, i hver side. Det er nemlig ved kindtænderne problemet opstår. Hvis man kun kigger fortil i munden, ser tænderne tit fine ud, og man opdager ikke om katten har tandstensproblemer eller ej, måske ikke før katten har en forfærdelig dårlig lugt ud af munden, og så er tændernes tilstand for det meste allerede meget dårlig. Det er altid bedst at forebygge.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 12-03-06 01:16

Som de fleste andre også har rådet dig til, er det første en tur til dyrlægen for at få renset kattens tænder effektivt. Dette sker under narkose med ultralyd, og samtidig bliver tænder, der evt. ikke kan reddes, trukket ud.
Og derefter er den daglige vedligeholdelse op til dig. Der findes et præparat, som hedder Buca-cat
(også et til hunde: Buca-Dog). Det gnides på kattens (hundens) tandkød og holder tænderne fine. Et plus er, at kattene elsker det og betragter det som slik. Fås hos mange dyrlæger og ellers her: http://www.vetshop.dk/produkt84.html.

Det er for øvrigt min mangeårige erfaring med katte (har opdrættet siden 1987), at tørfoder, uanset type, blot bliver knust (om ikke slugt), og ikke kommer op om tandhalsene. Mine katte får bl.a. derfor et par gange om ugen enten rå kyllingehjerter, lange strimler råt oksekød eller de små tørfisk, beregnet til hunde. Daggamle kyllinger (de er døde, når du køber dem) er alle tiders "tandbørster" og indeholder samtidig de for katten vigtigste næringsstoffer og fibre.

Jeg ville forresten nødig være en kat, der skulle spise det samme dag ud og dag ind!

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 12-03-06 08:18

Hej Natravnen...

Det var alletiders råd, tak... Hvor er det dejligt at kunne få hjælp af erfarne kattemennesker

Jeg kan fortælle at misser var ved dyrlæge i onsdags til en tandrensning, så nu er bisserne fine igen Det var ikke så slemt at hun skulle have antibiotica eller trukket tænder ud, heldigvis, men vi måtte slippe 1100 kr, så jeg kan anbefale alle der ser denne tråd om at følge rådene om løbende vedligeholdelse... Jeg har i hvert fald lært det nu

Bellina

Godkendelse af svar
Fra : bellina

Dato : 21-03-06 20:38

Tak for svaret akle.

Du svarede hurtigt og præcist, dit råd er taget til følge og mis må finde sig i at få børstet bisserne

Hilsen bellina

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-03-06 17:16

Hej Bellina!
Selv tak! Håber du efterfølgende kan spare nogle dyrlæge regninger og at din KAT KAN BEVARE SIT "TANDPASTA-SMIL" I RIGTIG LANG TID!
MVH Akle