/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
OSMANISCHE PFANNE
Fra : netper
Vist : 905 gange
300 point
Dato : 04-03-06 08:55

Jeg har ledt længe efter denne opskrift, og endelig lykkedes det at finde den, men så er den på tysk, er der ikke en venlig person som kan oversætte opskriften for mig. *S*

Per

ZUTATEN (für 4 Personen):
Zutaten ( für 4 Pers.) 4 Mittelgroße Kartoffeln
8 Mittelgroße Möhren
1 Aubergine
2 Zucchini
je 1 rote, gelbe und grüne Paprikaschote
1 Bund Frühlingszwiebel
4-5 Knoblauchzehen
1 Bund glatte Petersilie
4 Tomaten
½ l Gemüsebrühe ( Bouillon )
2 Würfel Bratensaft
1 Teel. Tomatenmark
Salz, schwarzer Pfeffer a. d. Mühle
1 Teel. Osmanisches Fleischgewürz
Currypulver, Chili a. d. Mühle, Kreuzkümmel,
Saft von 1 Zitrone, Olivenöl

ZUBEREITUNG:
Kartoffeln waschen, schälen und in kleine Würfel schneiden.
Möhren waschen, putzen und in dünne Scheiben schneiden. Aubergine sowie Zucchini waschen und halbieren. Die Hälften in ca. 1 cm dicke Scheiben und die Scheiben in ca. 1 cm große Würfel schneiden. Den Paprika putzen, halbieren, waschen und in ca. 2-3 cm lange Stücke schneiden.
Frühlingszwiebel putzen, waschen und in dünne Ringe schneiden.
Knoblauch schälen und in dünne Scheiben schneiden. Tomaten enthäuten, halbieren und in kleine Stücke schneiden.
Petersilie waschen und fein hacken. Kartoffeln, Möhren und Paprika in nicht zu heißem Olivenöl anbraten. Aubergine, Zucchini, Zwiebeln und Knoblauch zufügen und ebenfalls kurz anbraten. Tomatenmark zufügen, kurz anschwitzen und das Ganze mit Gemüsebouillon ablöschen. Das Gemüse mit Salz, Pfeffer, Kümmel, Chili, Curry und osmanischem Gewürz würzen und Bratensaft sowie Zitronensaft zufügen. Die Zutaten bei mittlerer Hitze ca. 40-45 Min. garen. Zuletzt Tomaten und Petersilie unterheben und das Gericht am besten lauwarm servieren. Tipp: Dazu schmeckt türkisches Fladenbrot, oder Reis

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 11:12

INGREDIENSER (for 4 personer)
4 middelstore kartofler
8 middelstore gulerødder
1 aubergine
2 ...... ? (tror det er en form for sødestof)
1 rød, gul og grøn peberfrugt (èn af hver)
1 bundt forårsløg
4-5 fed hvidløg
1 bundt bredbladet persille
4 tomater
½ ltr. grønsagsbulion
2 terninger stegekraft (højst sandsynligt oksebulion)
1 teske tomatpuré
Salt og sort peber efter behag
Karry-pulver, chili-pulver samt kommen efter behag
Saft fra 1 citron
Olivenolie

Vender tilbage med resten, (fik dump-ind-gæster)!
MVH Akle

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-03-06 11:18

Zucchini mener jeg er et andet navn for squash

Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-06 12:35

Ingredienser til 4 personer:

4 middelstore kartofler
8 middelstore gulerødder
1 aubergine
1 squash
rød/gul/grøn peber...1 af hver
1 bundt snitløg/forårsløg
4-5 fed hvidløg
1 bundt glatbladet persille
4 tomater
½ liter grønsagsboullion
2 boullionterninger (kødkraft)
1 teskefuld tomatpure
salt og sort peber efter smag
1 tsk Osmansk kødkrydderiblanding
Karry-pulver, chili-pulver samt kommen efter behag
Saft fra 1 citron
olivenolie.

Tilberedning:
Kartofler: vask,skræl og skær i små terninger.
gulerødder: vask, rens og skær i tynde skiver.
aubergine og squash: skyl og halvér, skæres så i ca 1 cm tykke skiver og skær skiverne i ca 1 cm store tern.
peberfrugter: renses, halveres, skylles og snittes i ca 2-3 cm lange stykker
forårsløg: renses,skylles og snittes til tynde ringe.
hvidløg: skrælles og snittes i tynde skiver.
tomater: flås, halveres og snit i små stykker
Persille: skyl og hakkes fint.

Kartofler, gulerødder og peberfrugt brunes i ikke alt for varm olivenolie.
Aubergine, squash, forårsløg og hvidløg tilsættes og brunes i kort tid.
Tomatpure tilsættes, svitses kort tid og dæk det hele med grønsagsbouillion.
tilsæt: salt, peber , 1 tsk Osmansk kødkrydderiblanding,
Karry-pulver, chili-pulver samt kommen og citronsaft og boullionterninger.

Retten koges mør ved middelvarme i ca 40-45 minutter.

Til sidst blandes tomater og persille i, og retten serveres bedst lunken.

Tip: Tyrkisk fladbrød eller ris, smager godt dertil.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 300 point
Dato : 04-03-06 13:37

(Fortsættelse fra mit første indlæg)

TILBEREDNING:
Kartofler vaskes, skrælles og deles i små stykker.
Gulerødder vaskes, renses og skæres i tynde skiver. Aubergine og Zucchini halveres, halvdelen af disse, snittes i 1 cm tykke skiver, som igen deles i 1 cm store tern.
Paprika afpudses, halveres, vaskes og og skæres i 2-3 cm lange stykker.
Forårsløg afpudses, vaskes og skæres i tynde ringe.
Hvidløgsfed renses, og snittes i tynde skiver.
Tomater flåes, halveres og snittes i små stykker.
Persillen vaskes og finhakkes.

Kartofler, gulerødder og peberfrugt svitses i ikke for varm olivenolie.
Tilfør de forberedte aubergine, zucchini, forårsløg samt hvidløg og svits dette kort.
Tilfør tomatpuré og svits kortvarigt, - det hele spædes i med grønsagsbullionen.
Krydre med salt, peber, kommen, chili, karry og krydderbullionterninger (Osmanisk) og tilfør også stegekraften så vel som citronsaft.
Retten skal småkoge ved middelvarme i 40-45 minutter.
Til sidst tilføres persille og tomater. Retten serveres lun.

Tip: Tyrkisk flatbrød eller ris smager godt til retten.

Undskyld forsinkelsen!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 13:40

Hej netper!
Tak for oplysningen vedr. Zucchini = Squash

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 04-03-06 15:59

Tak for svaret akle.

Men er i lidt af et dilema her da i begge har kommet med et godt svar, så jeg stiller et spørgsmål mere til dova.

Per

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 23:07

Fair nok! - og selv tak!

MVH Akle