/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Erhvervsbygning som beboelse
Fra : hauerbach
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 03-03-06 17:13

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af 2 matrikler på samme grund. Et alm. et-familieshus og en gammel købmandsbutik ligger på grunden. Et-familieshuset er vores nuværende beboelse, og købmandsbutikken er registreret som erhverv. Jeg har nu et ønske om at sammenbygge disse 2 bygninger til een stor beboelse. Kan det lade sig gøre. Jeg ved at det kan lade sig gøre rent teknisk, men kan man sådan lave om på betegnelserne uden videre, og bliver beskatningen ikke anderledes.

Er der nogen som ved noget om sådan en sag ?

Venlig hilsen - Jens

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 17:29

Du skal en tur omkring teknisk forvaltning i kommunen, der både kan fortælle om der er hindringer i lokalplanen og hvad der ellers skal foretages.

Kommentar
Fra : hauerbach

Dato : 03-03-06 19:20

Hej BjarneD

Det er jeg klar over, -altså at det er Teknisk forvaltning der skal godkende denne ændring, men spørgsmålet er, om det er almindelig praksis at det bare kan ændres, og -med hvilke konsekvenser.
Jeg spørg på kommunen.....

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 19:27

Det afhænger jo af den kommunale planlægning, og forholdene afgør om man kan kalde det almindeligt. Mange butikker er nedlagt og overgået til bolig i de seneste år.
Du vil overgå til en anden sats for ejendomsskat, men hvilke konsekvenser det vil få for dig afhænger jo af de aktuelle forhold.
Det er ikke farligt at tage en sludder med teknisk forvaltning som er de eneste der kan give dig et klart svar.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-06 07:32

Du kan uden problemer anvende den nedlagte erhversdel til beboelse. Det er derimod ikke muligt at gå den anden vej igen uden en tilladelse fra teknisk forvaltning.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 11:12

Enhver form for udvidelse af boligarealet skal indberettes og da kravene til bolig og erhverv er forskellige skal du muligvis have tilladelse til at foretage ændringerne eller mere sandsynligt have godkendt ændringerne.

Godkendelse af svar
Fra : hauerbach

Dato : 04-03-06 19:55

Tak for svaret qfha.