/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ruller - Lette - Tunge ?
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 949 gange
100 point
Dato : 02-03-06 16:49

1. Hvis man har for lette ruller tar sin scooter så meget tidligt ved eller sent jeg snakker ikke om en får godt træk men hvornår den tar ved..

2. og hvad hvis rullerne er for tunge hvordan tar den så ved ?..

3. og kan for lette eller for tunge ruller være skyldt i ujævnt optræk altså f.ekst fald i omdr. efterfulgt af stigning igen?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 02-03-06 17:26

1. Nej den tager ikke tidlig ved, men racer op i mange omdrejninger.
2. Så gearer den op og skal sejtrække, uden at have kræfterne til at begynde med.
3. Ja, men når den gør det (Falder og stiger igen) skyldes det i de fleste tilfælde for tunge ruller.
3b. Men kan også skyldes koblingsfjederen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-03-06 08:44

Helt rigtigt.
3c. det kan også have lidt med dysen at gøre.
specielt hvis rullerne er for tunge og dysen for lille.

Hvornår den tager ved, kan også ændres på selve koblingen, ved at skifte fjedrene.
At den stiger og falder i omdrejninger er ofte for tunge ruller, og slidte ruller.
Meget slidte ruller koster ofte et par km. på topfarten.

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-03-06 22:35

Tak for svaret pallebhansen.