/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Granit fliser på Spåndpladegul
Fra : futze
Vist : 2700 gange
100 point
Dato : 02-03-06 15:43

Hej
Er det klogt at lægge granitfliser på et spåndpladegulv. og hvad med fuger imellem fliserne.hilsen
futze

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-03-06 16:12

Næh - det lyder uklogt. Dit spånpladegulv vil jo være eftergivende til en vis grad og du får således aldrig evt. fliserne til at ligge stabilt. Dine fuger vil i hvert fald helt sikkert knække/sprække/åbne sig.

Det ville du blive træt af - tror jeg.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 02-03-06 16:18

det var det jeg frygtede, men er der ikke materialer der er flexible vedr. bevægelser i fugerne.
Det er jo ikke flere mm et 22 mm spåndpladegulv kan bevæger sig, men måske i op og nedadgående retning. ?????????????.
futze

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 02-03-06 16:50

Det kommer jo an på hvad der ligger under spånpladerne og hvor langt der mellem strøerne, ellers er der ikke noget til hindre for at ligge fliser på spånplader

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-03-06 17:40

Du kan godt ligge fliser på spånplader.
Det der er fidusen er at du ligge to lag spånplader, som forskydes fra hinanden. (samlinger må ikke ligge over hinanden).
Du skal naturligvis bruge de rigtige gulvspånplader - dem med fjer og noet.

Tro du kan finde en brochure i dit byggemarkede om fremgangs måden. Men vil lige prøve om jeg kan finde nået på nettet til dig

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-03-06 17:43

Stil en tallerken med vand på gulvet, hvis du kan se bevægelse på overfladen når du hopper lidt rundt i rummet kan du glemme alt om det.
Det skal dog siges at en fuge af silikone optager en del bevægelse, men det er pokker til arbejde at lave.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-03-06 17:44

Kan ikke finde noget lige nu - for hun kalder

Men har læst et eller andet sted at man også skal bruge noget specielt fugemasse. Tro jeg har læst det i Gør det Selv.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-03-06 18:16

Arnely's råd er godt, når man skal f.eks. gulvtæppe på.

Jeg har for mange år siden prøvet at lægge fliser på spånplader, og det blev aldrig rigtigt godt.

1) fordi pladerne altid vil bevæge sig en smule og derfor umuliggør et stabilt fliselag.
2) fordi pladerne uvægerligt vil trække en smule fugt og med fliser vil der ikke være ventilationsmulighed.

Hvis du alligevel vover forsøget kan du bruge gummifugemasse, det man også bruger til bredplankede trægulve ("skibsdæk"). Jeg mener, at der findes en afart af dette fugemateriale, der er velegnet til klinker/fliser

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 02-03-06 19:47

Jeg vil give brokke ret! Granit på spånplader er en rigtig dårlig ide.
Træ og granit arbejder helt forskelligt, og vil uværgeligt medføre revner med garanti i fugerne og i værste fald knækker flisen, medmindre du bruger en rigtig tyk flise ca. 30 mm. Med en elastisk fuge (og eller epoxyfuge) kan man måske styre revner hen hvor de ikke skader eller er synlige.
Men det er en dyr løsning, og er ikke et gør det selv projekt. Skal du have fliser klinker eller lignende som underlag skal det være et materiale som ikke arbejder utilsigtet. Har du i forvejen et bjælkelag med brædder kan det f. eks. gøres med gipsplader, der findes specielle gulvgipsplader.
Prøv f. eks. at se denne hjemmeside www.danogips.dk.

god fornøjelse

LetMatronen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-03-06 10:43

Der er kun én ting som holder hvis du skal have klinker på et trægulv.

Væk med spånpladerne og installaler "svalehaleplader" se dette link http://www.eftex.dk/
Eller søg efter svalehaleplader på nettet.

Det "nye" gipsplader som Letmatronen omtaler kender jeg ikke personligt.

Men lægger du svalehaleplader og støber oven på dem, er du 100% sikker på at dine fliser og fuger ikke begynder at knække efter 3 mdr. Det er bare ærgeligt at skulle til at lave det hele om, så heller lave underlaget ordentlig fra startern af.

Accepteret svar
Fra : Vatos

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-06 13:52
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 03-03-06 17:30

Fornem link - Vatos

Gad vide om det er en opgave for gør-det-selv-manden ???

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 04-03-06 07:06

Tak for svaret Vatos.