/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Må man fjerne installation?
Fra : zoeih
Vist : 612 gange
125 point
Dato : 02-03-06 14:29

Skal flytte ind i en lejlighed, hvor den nuværende beboer har installeret en switch, sådan at udlejer kan have internet og han kan have det. Han har også installeret bredbåndsforbindelsen og fået betaling herfor af udlejer.
Nu forlanger han så 300 kr af mig, ellers vil han fjerne switchen, så jeg ikke kan komme på nettet.
Never mind de 300 kr. Men må han fjerne sådan en installation? Det er mere princippet.
Han har også lavet en del "reparationer" i lejligheden, han er elektriker lærling, og påstår at han nu har retten flere forskellige fejl, og præsenteret udlejer for temmelig høj regning.
Er det mon OK? Han er jo lærling og ikke installatør. Er det lovligt det han har gjort, kan han kræve udlejer for beløb, på arbejde han har udført uden at være bedt derom?Venligst kandit

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 02-03-06 15:35

Jeg ved ikke om han må fjerne switchen, det må du snakke med en internetudbyder om.
Alt hvad der er lavet af elinstallationer skal være anmeldt til sikkerhedsstyrelsen - Nørregade 63 - 6700 Esbjerg - Tlf. 33 73 20 00 - Fax 33 73 20 99 Email: sik@sik.dk - Åbningstider: Man - torsdag: 9.00 - 16.00 - Fredag: 9.00 - 14.00, af en autoriseret el-installatør, hvis du er i tvivl kan du kontakte sikkeredsstyrelsen eller det lokale elforsynings selskab, de vil altid gerne vejlede dig.
mvh
Bjarnebr

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 125 point
Dato : 02-03-06 15:38

Ja, selvfølgelig må han fjerne switchen, det er jo en "løs" forbindelse, ligesom et modem osv.
Desuden er det jo også billigere for "jer" at dele forbindelsen, så jeg syntes det er en god ide at beholde switchen, og få en udbyder til at levere til dig, hvis du vel og mærke vil have en hurtig forbindelse.
Nej han må selvfølgelig ikke bare lave en hel masse, og så komme med en regning bagefter, uden aftale. Men han har jo nok ment at installationen var ulovlig eller sådan, men det giver ham ikke ret til at bare gå igang.
En elektrikkerlærling arbejder under ansvar af sin mester, lige som udlærte gør, og hvis han ikke har fået besked fra sin mester (Som jo ikke har været bestilt til opgaven), så er det ulovlig.
Og havde han fået opgaven af mesteren, så er det jo ham der skal afregnes med.
Men hvis udlejer ellers syntes det er et rimeligt udført arbejde, så er det jo en billig måde at få "sort" arbejde lavet på.
Men udlejer er i sin gode ret til at sige: No money
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 02-03-06 17:02

Spørgsmålet er om den switch er lovlig når man selv har installeret den ,det ville jeg undersøge hos udbyderen, det er et spørgsmål om hvad der står i din lejekontrakt står der at der skal være antennestik så du selv kan anskaffe bredbånd det det lyder som om at din vært har lært mere en hvad en normal elektrikerlærling lære.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-03-06 18:33

Jeg syntes da at du skulle få din egen adsl , for at dele med en andre syntes jeg ikke om da man ikke ved hvad den/de andre kan finde på at downloade af ting og sager, det er jo den som står for linien som bliver straffet hvis det kommer der til......

Med hensyn til de ting som han har laver på installationen må han ikke , da der skal forligge en regning fra hans mester på det, som er lavet ellers er der ikke nogen form for garanti på arbejdet.

Det er sådan hvis en elektriker laver om på en installation har han ansvaret for installationen i en år række bagefter eller end til der kommer en ander elektrikker fra et andet firma så er det ham der har ansvaret.

For man kommer ikke nogen steder med de ting der er lavet af ham hvis det går galt feks. som brand eller korsslutning i installationen.

Når lærlingen laver noget selv i lejligheden er det fusk vil jeg sige og kan ikke kræve betaling for dette af udlejer og han må ikke........

Og med hensyn til sikkerhedsstyrelsen skal alt ikke indberettes.......tænk hvis de skulle behandle så mange der laver strøm i danmark , bare for vores vedkommende skulle vi indberette ca 11.000 stk om året og det er bare for et firma....

Håber du kan bruge de........

Godkendelse af svar
Fra : zoeih

Dato : 03-03-06 12:37

Tak for svaret pallebhansen.