/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tæve og 3 hanhunde?
Fra : melbit
Vist : 1029 gange
50 point
Dato : 02-03-06 10:47

Hejsa - Jeg er den lykkelige ejer af 3 pudel-hanner og har lige købt en smækker-lækker pudeltæve på 3 år. Vi har haft hende under et døgn og hun har allerede sat drengene rimelig på plads
Så langt så godt..... Men da vi på sigt gerne vil have et enkelt kuld hvalpe, bliver vi jo nødt til at tage en løbetid - (hun er på P-sprøjte nu) og hva´ så ? Går hanhundene så fuldstændig "amok" ? Og hvordan "redder" man sådan en situation? Vi vil jo også helst bestemme (hvis tæven er enig) hvem faderen skal være......... Vi vil helst ikke kastrere nogle af dem, da vi ser det unødvendigt, for de fungerer godt sammen og laver ingen ballade p.g.a det. Men er lidt urolige for "bøvl" i tævens løbetid.
Har du nogle erfaringer og gode råd - takker jeg mange gange

Vov vov fra Melbit

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-06 10:56

Ja, nogen forstår da også selv at invitere problemerne indenfor

En tæve i løbetid og 3 hanner af nogenlunde samme størrelse......det bliver en gyser, medmindre hannerne i forvejen har en helt klar rangorden som respekteres hundene imellem, og så er det ikke engang sikkert det vil være nok.

Tæven vil blive belejret af tre brunstige handyr, der muligvis vil slås om damens gunst

Medmindre du kan holde hundene adskilt, hele løbetiden, så det kun er ham der "får lov" der har adgang til hendes selskab.

3 hanner kan sagtens fungere, uanset hvilken dyrerace der er tale om, men så snart der er et hunkøn i nærheden kommer der problemer hannerne imellem.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 02-03-06 11:23

Citat
Ja, nogen forstår da også selv at invitere problemerne indenfor

En tæve i løbetid og 3 hanner af nogenlunde samme størrelse......det bliver en gyser

Tæven vil blive belejret af tre brunstige handyr, der muligvis vil slås om damens gunst

Face it!! - De går simpelthen AMOK de stakkels "drenge"

og din "tæve" vil føle sig som den lækreste bolle i suppen

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 02-03-06 11:33

Pyyyyhhhh .... Vi kan måske godt glemme at tænke på løbetid og hvalpe Håber dog på nogle gode "fif" HVIS de da findes?
Tænkte på; hvor længe mon hannerne er "kuldrede" ? Handler det om dage eller flere uger? For et par dage eller fire kunne man jo nok klare med lidt list og snilde....

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-03-06 12:30

skil dem ad og lad den han du ønsker hun skal have hvalpe med gå med hende i hele løbetiden.
jeg håber du har høreværn og ikke har naboer inden for en overkommende radius, hyleriet i de tre uger det varer bliver slemt.
men du har selv inviteret tæven ind

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 02-03-06 12:36

Hej

Jeg har selv hanner og tæver

Jeg har mine tæver i et andet rum ----------i løbetid
jeg går tur med dem på skift
Jeg har aldrig nogen problemerne med dem
det er kun i kort tid de ikke kan være sammen
hel og lykke
Lillian

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 02-03-06 13:00

Når det er en moden skrap dame, du har fået dig, så er problemet ikke nødvendigvis så stort. De fleste hanner vil respektere, at hun sætter dem på plads. Og selv i løbetiden vil de holde afstand til hende det meste af tiden når hun sætter dem på plads.

Problemet kommer først de få dage, hvor hun IKKE sætter dem på plads. Og du kan ikke på forhånd vide, om det er dag 10-12 i løbetiden eller dag 20-21.

Du skal ikke lade hundene være sammen uden opsyn efter den første uge af løbetiden. Og når du så en dag ser, at damen ikke mere er så skrap og afvisende, så kan du sætte hende og den udkårne ind i et andet rum. De to forsmåede bejlere vil sikkert være meget urolige, men for de fleste hunde drejer det sig kun om 2-4 dage. Så bliver hun den gamle skrappe madamme igen, og alle kan være sammen.

Jeg havde selv en hanhund, Ramses, før jeg fik Silke. Vi gik hver dag tur sammen med Freja. Når hun kom i løbetid, så registrerede Ramses det da godtnok, -snusede til hende og nussede hende lidt. Men han prøvede såmænd ikke engang på at bestige hende. Vi kunne gå sammen helt uforandret, --indtil de få dage, hvor Freja var villig. Så holdt vi lige afstand et par dage, og så kunne de gå sammen igen.
Jeg tror, at fordi Ramses og Freja kendte hinanden så godt, så respekterede han hendes afvisning....I forventning om "bedre tider". Og sådan vil det sikkert også gå med dine hunde, Melbit.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 02-03-06 13:30

Det lyder godt Biritta - så er der da håb forude Vi har jo også minimum et halvt år at løbe på og kan da håbe hun formår at holde hannerne lidt nede. Men hun virker til at være en bestemt dame der ved hvad hun vil acceptere Så indtil videre tegner det da rimeligt lyst. Hun er selvfølgelig yderst interessant endnu - men det har hannerne jo også været de første par dage

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 02-03-06 14:07

Har du et familiemedlem el.lign., som tæven kan bo hos, mens den er højløbsk?

Jeg ved godt, at man normalt sender hannen/hannerne væk, hvis nogen skal sendes væk, men det er trods alt lettere at sende én hund end 3 hunde til familie/pension. Hvis der er tale om pension, bliver det også dyrt med 3 fremfor én hund, og nogle pensioner tager ikke højløbske tæver ind.

Vi har 2 hanner og 1 tæve. Tæven er højløbsk i 5,5 døgn (hos os), og der kan man opgive at foretage sig noget fornuftigt, for der er hyle-/gøkoncert. Det er virkelig hårdt psykisk. De kommer i bur på skift (ca. en gang i timen bliver de byttet rundt, for vi er imod, at de er for længe i bur ad gangen) eller de bliver flyttet i hver sit rum. Her vil der også være hyl og skrig, men vi lader dem ikke være alene, der er nogen sammen med dem. Om natten sover vi i hver sin ende af huset med to låste døre imellem. Tæven i soveværelset med mor og hannerne i stuen med far på sofaen. Det går rimelig godt om natten, men er utroligt stressende om dagen.

De er altid under opsyn, når de er i bur, for det kan gå vildt til i et bur også.

Om morgenen, når de bliver bragt sammen igen, får hannerne halsbånd på, til vi ser, om hun er højløbsk (det ses på den ældste han, hvor interesseret (læs: vild) han er). Knurrer hun ad ham, får de lov til at gå sammen, men altid under opsyn. De kan f.eks. ikke være alene hjemme sammen.

De bliver luftet hver for sig og hver sit sted langt fra hinanden. Vores have er opdelt, så der er to totalt adskilte haver (forhave og baghave) - også så de ikke kan se hinanden.

Det er hårdt de dage, det står på, men det er trods alt en begrænset tid.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-03-06 14:53

Hvordan reagerer dine han-pudler idag når I møder en tæve i løbetid? Kan de enes eller bliver der delt lidt øretæver ud

Min egen hanhund er fuldstændig tossede med hunhunde - han er efter dem ca. 2 uger op til "højtiden" og to uger efter - altså i alt 4 uger. Det er heller ikke sikkert at det ville hjælpe at neutralisere to af hanhundene - min egen er ligeså tiltrukket/dominerende overfor han- og humnhunde der er neutraliseret, og løber efter dem i et væk.

Såh, se på hvordan dine hanhunde aggerede inden du fik hunnen indenfor dørerne - et ændre sig nok ikke så meget.

ampere

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-03-06 17:07

Dit problem afhænger helt af hanhundenes alder og erfaring. Hvis de ingen erfaring har med parring af tæver vil de sandsynligvis blive totalt kuldrede, og starte et par måneder før selve løbetidenmed at suse rundt i bagdelen af hede, og køre sig selv helt ned når hun er løbsk. Ikke mindst pga. den konkurrence situation du har brigt dem i.

Hvis de derimod har erfaring med Damer, er de kun interesseret i hende når hun er højløbsk, altså de par dage hvor hun reelt kan parres.

Hvordan du skal handle afhænger jo af den erfaring, ved det sidste kan du skille dem ad de aktuelle dage, og lade den udkårne besøge hende med passende intervaller.

Står du med tre frådende hanhunde, er det måske en ide at sætte hende i pension de pågældende dage, og lade den relevante han besøge hende. Eller blot skille dem ad hvis du har en stor bolig.

Vær opmærksom på du ved hvilken han der parrer hende, hvis du har stambog til hundene ellers koster det en dna test.

Godt at møde folk med mod på livet

mvh
qfha

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 02-03-06 18:59

Hej

om du skal have stambog på hvalpene skal hvalpens forældre være øjen lyste
samt have minst en 2 pr på en udstilling forældre
Lillian

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 03-03-06 08:16

Hej igen......
Mine hanhunde har absolut ingen erfaring på det område. Men jeg er da ikke i tvivl om at de ved hvad "den" skal bruges til Alderen på hundene er 5 år, 4 år og næsten 2 år. Tæven er 3 år.
Jeg har ikke observeret at mine hanner har opført sig "tåbeligt" på noget tidspunkt. Så jeg er jo i tvivl OM de overhovedet har MØDT en tæve i løbetid.
Vores "nifle-ture" er for det meste på tidspunkter hvor vi ikke møder så mange på tur. Men det er et yndet område at lufte hunde i, (endda også lige uden for vores havelåge) så de har da helt sikkert haft færten af løbske tæver Og det har aldrig givet ballade og slagsmål...
Håber da at vi kan få det til at fungere - med kun lidt uro. Ellers må vi jo bo i hver sin ende af huset i en periode

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-06 13:27

Ja, det lyder som om I må prøve jer frem og forberede jer på en skilsmisse mindst en uges tid. Det er nok meget svært at sige noget om, hvad hannerne vil sige, -dels til hinanden, og dels til den overlækre velduftende dame, som de alletre vil blive vildt forelskede i.
Jeg tror såmænd ikke, at de vil komme op og slås hvis de ikke plejer at prøve kræfter. Det der snarere kunne bekymre mig er, at de alletre kunne tænkes at blive helt kulrede allerede fra starten af løbetiden. --Fordi de ingen erfaring har om hvornår hun er klar. Og det vil være ekstremt anstrengende for dem alle fire. --Men som sagt, jeg tror ikke, de vil bruge energi på at slås.

Har hannerne en rangorden? Og hvor i den eventuelle rangorden er den vordende fader?

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 06-03-06 08:36

Tak for svaret Birgitta.
Svært at finde det "rigtige" svar - men valgte det mest positive
Vi HAR jo taget valget og så må vi jo få det bedste ud af det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-06 14:04

Tjah, det har du ret i... Men det er nok godt at gøre sig nogle tanker om, hvilke problemer, der kan opstå. ---HVIS der da bliver nogle problemer... Du har da lov til at håbe på, at alle drengene tålmodigt venter til damen er "rigtig klar".... Og så er det bare at fjerne hende -eller dem- et par dage...

Held og lykke med det... Det kan være, at vi hører mere om det her på kandu i et andet spørgsmål..

Og tak for accepten af mit svar.