/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Magtkoncentrationer
Fra : A_MADE
Vist : 714 gange
100 point
Dato : 02-03-06 08:35

Min ven og jeg har projektopgave og vi har valgt emnet Magtkoncentrationer i medieverdenen. Er der nogen her der kan give mig links til hjemmesider hvor jeg kan læse noget mer specifikt der kan indsnævre vores emne (Eller til konkrette sager om magtekoncentrationer i medieverdenen). Vi tænkte selv på at at tage afsæt i det amerikanske selskab viacom men det er sværdt at finde materiale. Ellers vil vi også rigtig gerne have forslag til bøger om vores emne.

Kommentar
Fra : jkl82

Dato : 02-03-06 08:48

hmm, et bud kunne måske være den arabiske station Aljazeera, de styrer jo næsten mellemøsten med det de vælger at sende.

Best

J

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 08:50

Mediemagten i Danmark er da til at få øje på

Man kan f.eks. ikke i Danmark se tv lovligt ...uden at have betalt licens

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 08:56

Når det kommer til internettet i Danmark må disse Herre siges at have en vis indflydelse på, hvad folk må benytte internetmediet til : http://www.antipirat.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 02-03-06 09:05

Det er jo mærkeligt nok, man vil ikke have et privat politi, men hvad er antipiratgruppen så?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-03-06 09:25

Eller har vi et frit telemarkede? - Hvad rolle har TDC?

Kommentar
Fra : A_MADE

Dato : 02-03-06 09:31

Kan I ikke give os nogle link til konkrette sager om magtkoncentrationer i medieverden?

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-06 09:37

Prøv at søge efter Rupert Murdoch og forskellige søgeord svarende til hvad i skriver om "power" "monopyly" etc. så får I nogle muligheder.

Hvis I kan bruge det til noget, er her nogle artikler om magtkoncentration blandt medierne på Island - det er naturligvis meget mindre målestok, men de principielle diskussioner, går jeg ud fra, er de samme:

http://www.analysnorden.org/analysnorden/artikkel.asp?id=70
http://www.analysnorden.org/analysnorden/artikkel.asp?id=85
http://www.analysnorden.org/analysnorden/artikkel.asp?id=241

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 09:42

arnely -> Sådan ser TDC på 'sagen' : http://om.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_o_presse_x_tema_kon

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 09:44
Kommentar
Fra : fleng

Dato : 02-03-06 09:44

du må definere det lidt mere, er det den økonomiske magt eller den redaktionelle mogt du tænker på. jeg vil gætte på, magten her i Danmark ligger på en håndfuld aktører + en masser mindre der efteraber de store. Det er jo et stort felt medier omfatter.
for radio og tv kan man nævne DR, TV2, Canal digital, Viasat som de mest kendte.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 09:50

En relevant side i forhold til dit spørgsmål A_MADE : http://www.ks.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-03-06 10:00

MOLOKYLE - det er ikke betryggende vel

Men jeg glæder mig til den dag, hvor jeg ikke skal betale en afgift til TDC - hvis jeg ønsker en anden teleydbyder.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 02-03-06 15:38

Det er lidt tarveligt, at køre sådan en gang politisk flueknepperi, nå nogle elever søger hjælp til en konkret opgave.
jqb er den eneste seriøse på tråden. I andre havde fortjent, at A_MADE gav jer Blacklist-knappen

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 02-03-06 15:41

sorry jkl82, havde overset dig

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 02-03-06 16:16

Hm, måske har misforstået hvad jeres mål er, så det er nok rigtigt som fleng skriver, at det er en god idé at præcisere hvad det er I mener hvis I vil have en brugbar hjælp.

Hvis det I vil undsersøge er eventuelle negative konsekvenser for demokratiet ved at ejerskabet over massemedierne koncentreres på få hænder, er nogle oplagte emner Rupert Murdoch's "News corporation" eller Silvio Berlusconis kontrol over en del af medierne i Italien. En tredje mulighed er Baugur group på Island som jeg linkede til nogle artikler om tidligere.

Jeg er på ingen måde ekspert på dette felt, men jeg går ud fra at det vil være lettere at finde materiale om Murdoch eller Berlusconi end om Viacom da kritikken af netop dem er ganske udbredt. Muligvis har jeg overset noget, men mit indtryk er at Viacom primært koncentrerer sig om underholdningsmedier og derfor måske ikke er så interessante for det som jeg gætter på I vil arbejde med. Men jeg kan jo sagtens have taget fejl

Kommentar
Fra : uro

Dato : 02-03-06 16:22

HunSen -> Du er da ikke så lidt af et fjols

Hér prøver vi andre at hjælpe med input, men hvad kommer du op med?

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : uro

Dato : 02-03-06 16:25

Tjaeh... det nærmer sig ikke engang konstruktiv kritik ...blot et opkast fra DIN side HunSen !

Lad dog spørgeren A_MADE afgøre hvad der er brugbart og relevant i denne forbindelse. Jeg har svært ved at se til tilkommer dig!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 16:45

UPS...

Sidder hos en bekendt ...som også er bruger af kandu.dk

Derfor er jeg 'kommet til' at skrive under profilen 'uro' i stedet for molokyle, men meningen er den samme ...underskriften ligeså !

Det sku' være rettet nu

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 02-03-06 17:33

Jeg står af her - sætter lige et flueben

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 02-03-06 17:37

Hvad har antipirat og licens med mediemagt at gøre?
Hvis I vil skændes eller brokke jer over pekuniær mediepolitik, så åbn en anden tråd!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 23:00

HunSen ->

Citat
Hvad har antipirat og licens med mediemagt at gøre?

Det ka' næppe være vores dømmekraft der gør at DU ikke kan lave en kobling mellem spørgsmålet og vor andres kommentarer til dette !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-06 18:45

Nåeh.., men mine kommentarer til HunSen vær altså ikke for at skræmme alle væk

A_MADE -> En vinkel på opgaven kunne være: Dansk Jouralistforbund.

Magtfordeling/-struktur, politisk ståsted og den induskutable påvirkning af debatten og som opponionsdanner ved en fremtræden plads i mediebilledet. Aktuelt med kritikken af Lars Rohdes udtalelser om oppasning af en bladtegners datter ...som heldigvis ikke var tilstede på skolen.

1.) http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=441281
2.) http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=441405

..og her er der så noget til projektet at grave dybere i:

http://www.journalistforbundet.dk/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : A_MADE

Dato : 10-03-06 00:17

Tak for svaret jqb. Starter en ny tråd der handler om Rupert Murdoch gider du kigge med?