/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Psykologi model?
Fra : Natasha80
Vist : 3944 gange
40 point
Dato : 01-03-06 19:06

Har skrevet på en opgave om curlingbørn i et par uger, og fredag skal vi så fremlægge. Opgaven er blevet god i forhold til hvor lidt undervisning vi har haft - men vi mangler lidt ekstra til fremlæggelsen. Så jeg tænkte på at vise en model over et eller andet, meget lig Freuds superego/ego/id. Den har vi allerede brugt i opgaven i forbindelse med selvværd/selvtillid hos curlingbarnet.

Men vi har sgu ikke lært en skid på skolen - så jeg kender slet ikke andre modeller. Gør du? At forholde dem til hvad vi snakker om skal vi nok selv gøre, vi mangler bare en super... model...

Det kan for så vidt være hvilken som helst model, bare en model der kan bruges til at beskrive hvad der sker med barnet i den ene eller anden forstand.

Og google vil bare ikke være min ven i dag...

(curlingforældre er forældre som overbeskytter og overforkæler deres børn... som derfor bliver kaldt curlingbørn)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-03-06 19:25

Jeg er bange for, at Freuds udviklingsteorie efterhånden har udspillet sine dage...

I forhold til udvikling af selvværd og selvtillid kan I måske lave et forslag til en alternativ forståelse af børns udvikling - i forhold til Freuds.

Kig eventuelt efter Daniel Stern og hans udviklingsteori - der adskiller sig meget fra Freud.

Desuden kan I kigge efter Jesper Juul, som er meget læt læselig og henvender sig bredt.

Desuden har vi en dansk psykolog, der beskæftiger sig med børns udvikling - Dion Sommer. Han er til gengæld temmelig kompliceret, så det kræver lidt tid og sikkert også en del baggrundsviden. Han ligger i øvrigt tæt op ad Daniel Sterns teorier.

Grethe Kragh-Müller kunne måske også være interessant at kigge på...

Fælles for disse er, at der netop ikke er nogle let tilgængelige modeller, men at det kræver, at man selv sætter teorierne ind i de værdier man har som menneske og samfund.

Det kræver lidt tankevirksomhed, men er langt mere spændende end Freud, Erikson, Mahler og andre psykoanalytikere...

God fornøjelse

Vaxen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-03-06 19:58

Få evt. fat på CD-en "De fem aldre" Udviklingspsykologi, af Ole Schultz Larsen. Her er en række af teorier sat op ved siden af hinanden og kan hurtigt danne grundlag for en diskussion af enmet til en eksamen.

Ellers ville jeg interessere mig for Erikson, som er kendt for sin trappemodel og livsstadiemodel eller Klafki som taler dannelse af individet.

Freud opfattes idag som forældet og ikke relevant, som nævnt ovenfor

mvh
qfha

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-03-06 20:40

Kom pludselig i tanke om en "model" i måske kan bruge

Den handler om forældreroller i forbindelse med børneopdragelse:
Den autoritative forældre
Den autoritære forældre
Den efterladende forældre
Den uindvolverede forældre

Det stammer fra en undersøgelse lavet af Maccoby og Martin i firserne...

Garanteret I kan finde noget om den. Tror faktisk, den passer perfekt ind i jeres opgave om Curlingbørn - og deres forældre, som passer ind i kategorien de efterladende forældre..

Snus lidt rundt omkring det... Her tror jeg faktisk at Google vil være rimelig venlig

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-03-06 20:46

Jeg kan se, de er beskrevet i denne bog - måske I kan finde den på biblioteket... Eller eventuelt bruge bibliotekets søgefunktion til andre bøger?

http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=89855

Vaxen

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 40 point
Dato : 01-03-06 20:51

Og her lidt så I kan læse med det samme:

http://www.edu.esh.dk/~ize/Opdragelsesstile.htm

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 01-03-06 21:38

Ellers er der jo altid maslows behovspyramide.
http://www.mettelise.dk/question/maslow.html
Den viser hvilke punkter i ens tilværelse som skal være opfyldt førend man kan skabe et godt liv.

Kommentar
Fra : Natasha80

Dato : 01-03-06 21:55

Vaxen - Jesper Juul og hans teorier er i høj grad hvad vi hagler ned i opgaven, og vi giver ham og hans kolleger meget af skylden for fænomenet - så det er nok ikke hans "modeller" vi skal bruge, hehe.

Den med "den autoritative forælder" osv. lyder meget som den der demokratiske/autoritære/laizzes-faire...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-03-06 22:46

Det lyder bestemt spændende med jeres kritiske holdninger til Jesper Juul... Jeg får absolut lyst til at læse opgaven.
Personligt er jeg kritisk overfor Jesper Juul på grund af hans manglende dokumentation, men hans intentioner er gode nok - i mine øjne. Han er en "teoretiker" der bruges af mange forældre, men er for uvidenskabelig til professionel brug.
Hvem hans kolleger er, kan jeg ikke lige regne ud, så hvis i vil, synes jeg det kunne være interessant at høre om dem også

Jeg er bestemt også nysgerrig overfor, hvordan I kan bruge Freud til modargumentation... Der står jeg helt af...

Husk på, at Freud lavede universelle teorier. I hans verden galt teorierne til hver en tid og hvert et sted. Det er logik for pedalhøns, at sådan er det ikke. Det er en af de store kritikpunkter, som har gjort, at hans teorier nu bliver betragtet som fuldstændig ubrugelige i vores tid og vores kultur.
Et andet væsentligt kritikpunkt man kan have i forhold til Freud er, at han har beskrevet det normale ud fra det unormale. Det vil sige, at han har forsket i syge patienter og ud fra det beskrevet, hvordan et sundt menneske agerer...
Det ærgelige er, at han stadig er den mest kendte teoretiker indenfor psykologien. Og at der stadig undervises både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne uden at skele til mere moderne teoretikere er rigtig surt for jer

Det var så lidt bøvs om ham... Og i mine øjne, alle de forskere, der snakker om udvikling som universel - herunder Erikson, Mahler, Piaget, Maslow og alle de andre gamle hoveder

Hvad angår de opdragelsestyper, du nævner, så har de ligheder med dem, jeg har nævnt, men de 4 er mere uddybet og langt mere tidssvarende.
Men prøv at læs lidt om dem...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-03-06 22:51

I kunne i øvrigt også kigge lidt på Arne Poulsen - han har skrevet en bog, der hedder Børns Udvikling - også med et andet perspektiv en det psykoanalytiske.

Vaxen

Kommentar
Fra : Natasha80

Dato : 01-03-06 22:59

Vi bruger ikke Freud som modargumentation - vi bruger bare hans superegp/ego/id-model til at vise hvordan han ville tolke curlingbørn. Hvor stort/lille superego de har på det og det tidspunkt i deres udvikling osv.

Vi kigger på de 4 typer i morgen, tusind tak :)

Godkendelse af svar
Fra : Natasha80

Dato : 03-03-06 17:33

Hey vaxen - vi brugte ikke rigtig noget du nævnte alligevel, vi havde for meget stof selv. Åbenbart - for det lykkedes os at få et 11-tal, hehe.

Men tak fordi du gad komme med ideer :)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-03-06 19:24

Et STORT tillykke med det flotte resultat....

Vaxen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 18-03-06 01:13

Hej Natasha80

Jeg mener at du næsten kunne havde nøjes med at skrive dine sidste 2 linier:

(curlingforældre er forældre som overbeskytter og overforkæler deres børn... som derfor bliver kaldt curlingbørn)

Det er jo børn af forældre som er bange for at "klippe navlestrengen over" og lade børnene lære
at blive voksne.

mvh.
DkwM327