/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
klagemuligheder ??
Fra : ghosty
Vist : 877 gange
100 point
Dato : 01-03-06 10:38

Jeg har modtaget en regning på 500 kr for 10 minutters eftersyn på en vaskemaskine. På fakturaen er der noteret antal 1 hvilket jeg går ud fra er ment som 1 time.
Dette mener jeg er helt hen i skoven hvorfor jeg ønsker at sende denne faktura videre i klagesystemet.
Forbrugerklagenævnet behandler som jeg husker det ikke sager under 800 kr, så hvad kan jeg gøre her?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-03-06 10:39

timelønnen gælder for hver påbegyndt time skal du lige huske

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-03-06 10:41

og... kørsel osv er vel også indregnet - prøv dog lige at få oplyst hos firmaet hvad betalingen dækker først og fremmest - ellers kan du komme til kort

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-06 10:52

Den regning er der ikke noget usædvanligt ved.
Der findes ikke nogen klagemulighed på så små beløb og da du rent faktisk har lagt beslag på serviceteknikkeren i længere tid end selve reparationen varede skal du selvfølgelig også betale for det.
Du skal jo også betale for den tid der går med at skrive servicerapport og så kørsel.
1 skal uden tvvil betragtes som grundtakst for et servicebesøg.

Vær glad for, at du ikke skulle have besøg af en der er dyrere endnu.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-03-06 10:53

Prisen gælder vel for en påbegyndt time samt et udkald.

Jeg tror ikke, du kommer langt med en klage.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-03-06 11:31

For så vidt angår spørgsmålet om regningens størrelse, så mener jeg, ligesom de øvrige, at den ikke er urimelig. Retspraksis er således, at såfremt man ikke har aftalt en pris, kan den, der leverer varen (her reparatøren), kræve hvad han vil, sålænge prisen ikke er urimelig.

Du spørger konkret om hvor du kan klage, og svaret må helt klart være: Ingen steder. Hvis Forbrugerklagenævnet ikke vil tage den (de tager nogen gange sager under 800 kr.), så er dit eneste alternativ domstolene, og det kan i hvert fald ikke betale sig for sådan et lille beløb.

Du har jo også den mulighed, at du nægter at betale regningen, og så kan du jo satse på, at vikrsomheden ikke går videre med kravet. Det er dog en meget illoyal opførsel, når der er tale om en fair pris for et stykke arbejde, og du skal være klar over, at du nok ikke får lavet noget hos firmaet senere. Du risikerer samtidig at blive registreret i RKI, når kravet er på over 200 kr., men denne registrering kan du få slettet ved at gøre indsigelse mod kravet. Når der er faldet dom, vil du kunne registreres igen, hvis du ikke betaler.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-03-06 11:47

500,- er mange penge for et job som dette, men det er nu engang prisen.

Den bedste klage mulighed du har er at ringe til firmaet og forklare dem at du er dybt utilfreds.
Enten får du en forklaring på hvad de 500,- skal dække, og at det er prisen, eller også kan du være heldig at få 100 kr rabat, blot for at firmaet ikke gider bøvle med en sådan sag.

Grundet de høje timepriser i DK, er vi blevet til et brug/smid væk samfund, man skal virkelig overveje det 2 gange inden man ringer efter en service montør.
Er fryser/køleskab/vaske/opvaske/tørret m.m. over 2 år gammel og ikke er helt specielt (meget dyr) kan det som regel ikke betale sig.
Ved at købe nyt får man 12 mdr. garanti og et lav energi produkt.

Du betaler jo også næsten 500,- kr for at få synet din bil ???, det tager kun 10 min, samt at du selv skal være der 15 min før.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 01-03-06 13:02

Jeg må erkende at jeg er ret chokeret over jeres svar og jeg er ikke helt enige. 500 kr er mange penge når man næsten ingen har og jeg får det klare indtryk af at man i et retssamfund som Danmark næsten kan tillade sig mere end hvad rimelig er. Jeg kan slet ikke medgive jer i at 500 kr er rimelig, men lad nu den ligge. Firmaet bor kun 7 minutters kørsel herfra.
Da jeg fik fakturaen første gang reagerede jeg ved at returnere et svar til dem hvor jeg gav udtryk for at jeg synes beløbets størrelse var alt for høj i forhold til ydelsen og at jeg gik ud fra at der var tale om en misforståelse. Jeg så frem til en ny faktura med det korrigerede beløb.
Firmaet svarede tilbage ved blot at sende en ny faktura incl. rykkergebyr og renter + at de gjorde opmærksom på at de skam var medlem hos RKI.
Fin kundeservice og en sikker måde at få kunderne til at klappe munden i på. Som privatkunde har jeg desværre på fornemmelsen at man ofte skal finde sig i mere end hvad rimelig er set i forhold til hvad firmaerne tillader sig. Teleselskaberne er jo et godt eksempel på det (jvf. udsendelsen KONTANT).
Normalt undersøger jeg prisen og hvis muligt får jeg også skriftlige aftaler på meget, men selv om man så kommer i situationer hvor aftalerne bliver brudt, kan man næsten intet gøre da sagsbehandlingerne i sig selv koster en del.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad firmaet egentlig kunne gøre hvis jeg nægtede at betale det fulde beløb, ud over at lade den gå videre til RKI, og hvis den blev sendt til RKI hvordan ville proceduren så være? Har firmaet mulighed for at foretage sådanne eller lignende handlinger uden at de selv skal udlægge beløb?
Jeg betaler fakturaen p.g.a. jeres svar men jeg føler mig trådt over tæerne. Sådan behandler jeg aldrig mine medmennesker og heller ikke mine egne kunder (har enkeltmandsvirksomhed).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-06 13:22

Det er mange penge, men det er tilladt og selv om du kunne klage ville du aldrig få medhold.
Når man bestiller en håndværker/servicefirma gør man klogt i at spørge om minimumspris og timepris.
Det er dyre lærepenge og dumt at komme i RKI for, men det er jo op til dig selv. Læs RyeJensens kommentar!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-03-06 13:30

Hvis du virkelig mener regningen er for høj, så betal 301 kr. for i følge rki, kan fordringer kun optages hvis de overstiger kr. 200 (den vil så være på 199 ), og det vil den jo så ikke gøre. Se eventuelt http://www.rki.dk/Privat/Home/Registrering/Hvornaar%20maa%20man%20registrere.aspx

Hvis du lader helt være med at betale, kan de indberette dig, men i og med at du har gjort indsigelser, så har du krav på at blive slettet igen (egentlig må du slet ikke optages, men det sker jo). Herefter er virksomhedens eneste mulighed, at slæbe dig i retten, og det tvivler jeg stærkt på de vil.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-06 13:55

Du vil på ingen måde kunne komme i RKI for en sådan sag.

For det første er RKI et privat firma, som ikke kan sætte dig i deres register, medmindre du selv skriver under på at det er OK.

Hvis det er en princip sag og du ganske enkelt ikke vil betale 500,- kr for ydelsen, skal der laves en skriftelig indsigelse imod regningen (inden der er første fordfald).
Denne indsigelse skal montørens firma så tage stilling til, inden de kan gøre andre, og de skal besvare dig skrifteligt.

Så kører sagen....... På en sådan tidspunkt kan man umugeligt sende krav om inkasso eller RKI, da du har gjort indsigelse.

Sender de så en rykker m.m. henviser man blot til den skriftlige indsigelse.

Firmaet må sende en udspec. regning til dig, hvorledes de 2 X 7 min kørsel på 15 min arbejde kan give én time ?
Er firmaet lidt snu, får du en ny regning på 30 min end of story, ellers skal du se om du selv "gider" køre sagen.

Personlig ville jeg nok betale regningen og sige "øv", lærepenge.

Men er forfaldsdato ikke overskredet, ville jeg sende en skriftelig indsigelse imod regningen. Er forfaldsdato overskredet, er det for sent.

Regningen med rykker osv. du har fået vil jeg se bort fra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-06 13:58

Det er ikke unormalt i dag med en starttakst så den der med udspecificeret regning er ikke gangbar.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-03-06 14:29

@thulin: Hvor mange dårlige betalere tror du seriøst der var registreret i RKI, hvis man skulle have skyldners samtykke til en registrering? Det er rigtigt, at RKI er en privat virksomhed, men den har tilladelse fra datatilsynet til driften af denne virksomhed. Så hvis iht. til RKIs hjemmeside kan man registreres i denne situation.

Hverken en skriftlig eller en mundtlig indsigelse kan reelt forhindre, at du bliver registreret i RKI, da servicefirmaet bare kan "glemme" at der er gjort indsigelse. Derfor har du, såfremt du er blevet uretmæssigt registreret, ret til at blive fjernet med det samme.

Det er på ingen måde et krav, at der skal gøres indsigelse inden regningens forfald - du kan til hver en tid gøre indsigelse. Tænk alle de retssager vi kunne undgå, hvis man skulle gøre indsigelse inden forfald.

Det er altid bedst at kommunikere skriftligt i sådanne situationer, men jeg kan ikke se, mundtlige indsigelser kan have retsfortabende effekt.

Endelig mener jeg ikke, at virksomheden har pligt til at udspecificere regningen yderligere. Hvis der regnes per påbegyndt time (hvilket vist er standard i dag), så kan han jo ikke rigtig specificere det mere præcist end at skrive "1 time".

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 01-03-06 14:44

Jeg mener ihvertfald at det ikke er rimelig at jeg skal betale for rykkergebyr på yderlige 100 kr + renter ca. 20 kr som faktura nr. 2 lød på incl. selvfølgelig de 500 kr. Husk på at den nye rykkerfaktura var svaret på min oprindelige henvendelse.
Inden jeg vælger at betale de 500 kr vil jeg dog lige høre hvor mange af jer der var villig til også at betale disse gebyrer på de ca. 120 kr oveni?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-03-06 14:49

Man må først tilskrive morarenter efter 30 dage efter forfaldstid, og så må der højest tages ca. 9% om året, så de er vist helt henne i vejret. Dem ville jeg ikke betale.

Er rykkeren sendt ud efter regningen er forfaldet, er den højest sandsynlig juridisk korrekt, men som du beskriver sagen, ville jeg ikke betale det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-06 14:57

Var betalingsfristen overskredet da du modtog rykkergebyret? Hvis den var skal du betale det fordi du ikke må tilbageholde en betaling selv om du klager.
Det eneste du opnår ved ikke at betale er at du ender med et temmelig stort incassogebyr..

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-03-06 15:11

@ryeje... samtykke og samtykke, har du indgivet en indsigelse i en sag kan du ikke optages i RKI.
Før optagelse vil du også modtage et brev fra RKI om at du står for at blive registreret. Laver du en indsigelse imod brevet fra RKI, bliver du ikke optaget.
Skylder man reelt penge væk, kan man ikke lave en indsigelse, og dermed samtykker man RKI's skrivelse.
Folk må bare ikke tro at RKI "bare" kan registrere dig.

Som RyeJensen skriver, ville jeg heller ikke betale rykkeren + renter

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 01-03-06 16:10

Regningen er nu betalt, men jeg har undladt rykkergebyret + renterne. Rykkerbrevet kom ca. 1½ uge efter mit svarbrev til firmaet.

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 01-03-06 21:32

Tak for jeres ihærdige indsats. Desværre var min kone ikke lige opmærksompå den vigtige detalje m.h.t. skriftlig aftale eller forespørgsel på prisen. Det plejer faktisk at være et fast princip hos os.
Vil slutte af med at sige at firmaet afleverede maskinen klar til brug som var aftalt for 4 år siden. De monterede vaskemaskinens kraftkabel til kraftstikket, men via et stykke forlænger kraftkabel hvorom de blot har brugt noget isoleringstape mellem de to stykker. Dette var vist ikke helt efter bogen.

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-03-06 22:29

Misforstå mig ikke, for pointene betyder meget lidt for mig, men jeg forstår ikke hvorfor du vælger at acceptere et svar der i det store hele er juridisk forkert.