/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Sølvbryllup?!
Fra : creamygirl
Vist : 14307 gange
100 point
Dato : 28-02-06 22:59

Mine forældre har snart sølvbryllup, og jeg står for at skulle arrangere morgenfesten.

Hvad i alverden går det egentlig ud på, sådan en "morgen fest ting"?! Er det bare kaffe, morgenbitter og noget ædelse, eller er der andet der kunne være interessant?! (har aldrig deltaget i sølvbryllup, så jeg ved absolut nada)

Jeg er faktisk på helt bar bund her - og er åben for et hvert forslag og bud på, hvordan jeg får det hele stillet an.
Vi er ikke særlig traditions bundne i min familie, så der er frit slag

Udover morgen festen, mangler jeg lidt inspiration til, hvad der kunne være sjovt, som underholdende indslag i løbet af aften festen..

Ja, jeg er inde i en krise, hvad angår kreativ tænkning lige pt. Jeg har alt for meget om ørene - og kunne godt bruge en form for "pakkeløsning"

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-06 23:25

Hej creamygirl.

Tag først en snak med dine forældres naboer og evt. vennekreds angående æresport og opbygningen af denne. Desuden omkring dét at få malet et skjold. Der skal også skaffes 'kulørte lamper', hvis I vil have sådan nogle på.
Du kan evt. købe et færdigt papskjold hos bog&ide - det er udmærket. Men 'normalt' (det 'normale har vidde rammer) er at naboer, børn og evt. nogle venner, står for æresport og skjold ved hjemmet.
Hvis selve festen skal holdes uden for hjemmet, er der mange der også sætter en æresport op dér.

Morgenkaffen foregår ved at alle der vil være med, samles, på selve datoen, foran sølvbrudeparrets
hoveddør kl. lidt før 7 - eller hvilket tidspunkt man nu finde ud af, er passende (det er 'normalt' klokken 7 fordi folk skal på arbejde bagefter).
Når klokken er 7 - synger man forskellige sange sammen. Nogle af de gængse er 'I østen stiger solen op' og selvfølgelig 'det er så yndigt at følges ad'. På et tidspunkt kommer sølvbrudeparret så ud og står sammen og nyder sangen og de fremmødte.
Man kan bestille morgenmusik, i form af evt. blæseinstrumenter - du finder det i lokaltelefonbogen under 'morgenmusik' og/eller 'festmusik'.

Når man er færdige med at synge, råber man et hurra for sølvparret og alle går indenfor hvor der er dækket op til fælles kaffebord.
Kaffebordet består af det man nu synes 'hører sig til' - det kan være:

Kaffe, te, juice, mælk, rundstykker (husk at bestille dem hos bageren et par dage før, til afhentning ca. kl. 6:30 på dagen) - rugbrød, franskbrød (nogle sætter wienerbrød frem), diverse pålæg (hamburgerryg, spegepølse, ost, pålægschokolade, marmelade osv osv). Og så selvfølgelig morgenbitter (Jægermeister, Gammel Dansk og lignende). Nogle sætter også øl og vand frem....
Husk sukker og fløde til kaffe/te.

Så sidder man og 'vågner' og hygger sig - nogle vil sikkert holde en tale og musikerne spiser med og giver måske endda et par numre hvor sølvparret må rejse sig og danse lidt (brudevals).

Folk kommer og går det meste af formiddagen men derefter stilner det af og når I når til middagstid er der kun 'de få udvalgte' tilbage - alt efter hvad I nu aftaler. Der regnes ikke med at I har frokost til de resterende gæster - men det er smart at have lidt ekstra pålæg i huset...hvis nu.

Du hjælper selvfølgelig dine forældre med borddækning og sådan noget, dagen før

Hvor mange morgengæster der kommer, kan man have en fornemmelse af - men helt sikker kan man ikke være, man inviterer jo ikke ,men lader blot 'et ord falde'

Du skal ikke regne med de store 'underholdende indslag' ved morgenkaffen, det har jeg i hvert fald ikke oplevet - kun at musikerne får parret op fra stolene til Brudevalsen (faktisk ret pinligt hvis musikerne osse har et brudeslør med *GGG*).

Underholdning ved selve festaftenen - få dig en god snak med nogle familiemedlemmer og find på noget. Tal med nogle af de ældre i familien (mostre/onkler/tanter osv. som selv har oplevet, enten eget eller andres sølvbryllup og hør hvad de har at byde på af ideer
Tro mig - generationen vil GERNE hjælpe med det - så hold dig endelig ikke tilbage!

Tillykke med dine forældre og rigtig meget held og lykke til dig og dem, en sølvbryllupsmorgen er en fantastisk dejlig oplevelse - for alle

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-02-06 23:26

morgenfesten er ret enkelt
i skal have lavet en æresport ( er normalt naboerne der klare den)
i vækker dem med sang udenfor huset ( her er det normalt børnene der står for dette )
efter sangen , er der kaffe og morgenbrød ( det klare de selv )

underholdning i løbet af dagen er der normalt ikke noget af , men til festen om aftenen kunne du jo lave en sang og evt en tale

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-03-06 00:03

Til mine forældres guldbryllup var vi 8 piger, der sang "Elverskud" (I østen stiger solen op" med musik af Niels W. Gade) om morgenen - trestemmigt.

Spør lige, om der var stemning?!

Så var der jo samtidig backup til resten af sangene.

Vi havde lavet en folder med sangene, for de fleste kan dem ikke udenad.
Ikke engang os korsangere

Hanne

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 01-03-06 08:34

Hvis du vil have der skal komme en musiker om morgenen så vil jeg anbefale dig at ringen til ham aftenen inden eller eventuelt tidligt om morgenen for at være 100% sikker på han kommer, jeg taler af erfaring. Da jeg havde sølvbryllup havde min datter kontaktet en musiker igennem en annonce i avisen og han lovede at han ville være der om morgenen kl.7.00 og han ville tage sange med så naboer og venner kunne synge med. Men hvem kom ikke "Musikeren" naboerne og familie ventede og ventede og da kl. var hen af 7.30 prøvede de så godt de kunne at synge det de kunne huske af sangene.
Sådan noget må bare ikke ske, min datter var dybt ulykkelig og skrev også et stykke i avisen hvor han fik en stor skideballe, men han havde desvære glemt det ! men det kan jo ikke laves om, så hver 100% sikker på de musikkere det er min anbefaling.

Mvh: Monsen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-03-06 10:33

Musikeren havde glemt det!

Ikke særligt professionelt... giv da manden en aftale kalender!

monsen - du har ret, better safe than sorry...

Vi havde ØM til vores forældres sølvbryllup - søster havde oplevet dem til et andet sølvbryllup, og der var de goe gamle ØM.

Men dét er de åbenbart ikke altid! De skulle "nå et tog til Ålborg"

Hvor var vi skuffede!

Godkendelse af svar
Fra : creamygirl

Dato : 01-03-06 19:43

Jeg er ikke mindre end imponeret af dine indlæg herinde vil.du. Du lægger virkelig tid og energi i dine besvarelser, hvilket jeg sætter pris på..

Tak for svaret

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-03-06 20:29

Tak selv Creamygirl

Jamen jeg ville så gerne lære at fatte mig i korthed - du ved..sådan helt kort og præcist, jeg lærer det aldrig, når et emne interesserer mig så bliver min tastefinger ivrig - nogle gange alt for ivrig

Men rigtig god fornøjelse med sølvbrylluppet, det skal nok gå fint altsammen - hovedsagen er at man hygger sig og hvis man så har overset eller glemt et eller andet - ved du hvad..så overlever alle altså alligevel

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 05-04-06 12:09

Og så skal i synge "Det er så yndig og følges ad" så er der ikke et øje tørt.

P.S. Husk lommetørklæder