/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
lære at brodere
Fra : freeeeeeeen
Vist : 4101 gange
300 point
Dato : 28-02-06 21:23

nu skal jeg jo så også finde ud af hvordan man brodere.hvordan følger man et mønster.starter man i hjørnet og arbejder sig frem.laver man en farve af gangen.ja stort set hvordan gør jeg fra a til z

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-06 21:30

Jeg synes du skal besøge biblioteket og find nogle
bøger om broderi, på nettet finder du også masser
i emnet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 22:03

I broderiforretningen, vil de da sikkert gerne give dig et lynkursus. Det eneste jeg har set andre gøre når de broderer, er at de sætter en ritråd på miden af stoffet, så de kan "holde retningen"

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-06 22:26

Kender du ikke nogen, der kan vise dig det?

Bor du i nærheden af Århus, skal jeg da gerne hjælpe dig.

Men ellers er biblio nok også det bedste sted.

Hanne

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 28-02-06 22:30

ok jeg må på bib smiler tænkte bare at der nok var en der havde lavet en hjemmeside om emnet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-06 22:37

Nu går jeg ud fra, at det er sådan noget korsstingbroderi efter tællemønster, du mener.

Der sikrer du dig først, at stoffet har den rette størrelse, at du har alle de farver der skal bruges.

Man måler stoffet op, ved at tælle hvor mange sting der er i bredden og længden (mange opskrifter har dog opgivet hvor meget stof der skal bruges alt efter hvor store stingene/trådvævningen i stoffet er.

Så er der som regel markeret en midterlinie på mønsteret.
Der kan man ri en tråd gennem stoffet og bruge som en hjælp ved optællingen.

Og så går man bare igang.
Tæl op hvor du skal starte for at hele motivet kan være på stoffet....her kan det netop være en hjælp med midtertråden.
og det er egentligt ligegyldigt hvordan du så går frem med arbejdet, om du starter i et hjørne eller du laver en farve ad gangen.

Måske er det nemmest at gå systematisk frem for en uøvet, det er så ærgerligt at nå langt og så opdage, at man lige har talt "syv tråde" forkert, så man skal til at pille alt "det grønne" op igen.

Og så en ting, pas på ikke at stramme stingene for meget, for så vil det færdige resultat blive rynket.
men det skal selvfølgelig heller ikke syes for løst, men det får du nok hurtigt føling med, lige hvordan stingene skal være for at være passende.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 22:53

Og husk, du må ikke slå knuder i enden af garnet, lad en løs ende hænge på bagsiden, og til sidst så
hæft alle enderne

Til at starte med, så vælg noget stof (aida?) der er nemt at tælle i, evt en farveblyant til at "male" det du har broderet, og rigtig god belysning.

Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 01-03-06 00:18

Kor at undgå for meget tælleri, fold stoffet midt på, både lodret og vandret. Sy ritråd også lodret og vandret i folden og begynd broderiet fra midten. Sådan har jeg lært at gøre det.

Mvh stormb

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-03-06 06:17

Vigtigt vigtigt.
Man begynder altid med den sorte tråd, dernæst den røde, blå,
grøn, jordfarver.
Det er af stor betydning for resultatet.
Hjemmesider finder du via google

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 01-03-06 12:59

Er det sådan en side, du efterlyser??

http://www.helgas-broderier.dk/korssting.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-03-06 15:57

En mere, surf rundt på siden, der står en del, godt nok på engelsk, men der er foto's

http://www.classicstitches.com/know_how/know_how.cfm?how_to_id=196&how_to_cat=Techniques

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-03-06 15:59
Kommentar
Fra : stormb

Dato : 01-03-06 19:39

Hej igen
Et lille råd. Når du rier lodret og vandret, så brug en ritråd der ikke kan smitte af. Det er utroligt ærgeligt at lave et pænt arbejde, og så er der en farvestribe der ikke skal være der.
Mvh stormb

Godkendelse af svar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 01-03-06 22:03

Tak for svaret Birgitta.det var lige præcis sådan en side jeg manglede tusind tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-06 13:21

Det var så lidt, sku' det være en anden gang.. Tak for accepten af mit svar, og held og lykke med broderiet.